Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa bostadsrätt


A.C.Magic

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag funderar på att köpa en bostadsrätt och behöver lite hjälp med vissa funderingar som jag har.

 

Damen vill sälja lägenheten privat eftersom en mäklare tar sin del av kakan och hon vill ju inte dela med sig. Hur ska man göra då man ger handpenning, skriver kontrakt och liknande (med tanke på att man köper privat)?

 

Badrummet är renoverat för 2-3 år sedan och jag antar att det är OK. Finns det något annat som man behöver tänka på? Är det värt att anlita en besiktningsman?

 

Det finns säkert mer som jag behöver hjälp med men som jag inte kommer på nu.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite information och en del länkar finns på den här sidan:

http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1347&lngArticleId=2897

Googlar man på överlåtelseavtal så verkar man hitta en del.

 

Sedan kan du ju alltid anlita en mäklare bara för att ordna allt juridiskt, det blir ju en mycket lägre kostnad än när mäklaren ska sälja lägenheten.

 

Angående badrummet så be att få se ett kvitto eller liknande så att du kan se att det är gjort av några som vet hur man renoverar badrum, om det är gjort på egen hand så skulle jag nog ta dit en besiktningsman.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ta dit en besiktningsman oavsett. Det kan ju ex. gömma sig gamla fuktskador i lägenhet och sånt kan bli kostsamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att ta kontakt med bostadsrättsföreningen.

Det är den som ska godkänna dig som ny bostadsrättsinnehavare.

Innan du fått det godkännandet kan du inte köpa lägenheten.

Detta görs normalt efter det du betalat handpenning men innan du betalar återstående 90%.

Tänk också på att kontrollera om bostadsrätten är belånad.

Så att du inte betalar vad det kostar till bostadrättsinnehavaren och sedan upptäcker att lägenheten är belånad till nästan det beloppet.....då är du bara ägare till mellanskillnaden......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer totalt med Cecilia,Anjuna Moon och jannejanne. Se till att försäkra din bostad med bostadsrättstilläg, speciellt vattenskador.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägenheten ligger på första våningen av tre (ej att förväxla med bottenplanet). Eftersom badrummet är renoverat av föreningen borde det betyda att det är fackmannamässigt gjort samt att det inte finns vattenskador. (De borde vara åtgärdade under renoveringen. Eller tänker jag fel?)

 

Jag vet dock inte om köket kan tänkas ha några vattenskador. Jag ska undersöka det lite mer.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att kontrollera om bostadsrätten är belånad.

 

Ja, det är ju viktigt att kolla. Tack!

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan du ju alltid anlita en mäklare bara för att ordna allt juridiskt, det blir ju en mycket lägre kostnad än när mäklaren ska sälja lägenheten.

 

Bra idé! Någon som vet vad det kostar? (Jag ska googla senare :))

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och säljer min lägenhet.

Svensk Fastighetsförmedling tar 7,5% , dock minst 15000:- för att sälja en lägenhet.

I Växjö.

Ja den är såld, jag flyttar ut resp in (köparna) 31 augusti.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(De borde vara åtgärdade under renoveringen. Eller tänker jag fel?)

De kan ha uppstått efter renoveringen.

Hör också med styrelsen om vad som gäller vid vattenskador, den förening som jag bodde i en gång i tiden hade en försäkring som täckte vattenskador om arbete var fackmannamässigt gjort (som i ditt fall) men försäkringen hade en självrisk på 20-30000 kronor.

 

Om du gör besiktningen själv så för protokoll noggrant. Googla på överlåtelsebesiktning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För sent Anjuna :)Jag hann läsa ditt inlägg men hade inte tid att svara på grund av att jag imorse fått en mini me nr2.

 

Man ska ju kanske inte alltid lita på en bostadsrättsförening. Det har du rätt i. Det blir dock svårt att bo där om jag inte kan känna att jag litar på dem (Eller något liknande. Jag är trött :)).

 

A.C.Magic

power to the people

 

[inlägget ändrat 2006-08-13 22:33:56 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann läsa ditt inlägg men hade inte tid att svara på grund av att jag imorse fått en mini me nr2.

Grattis! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sent inhopp i tråd men...

Jag skulle nog ta dit en besiktningsman oavsett.

Det är möjligt att det skiljer sig mellan Sthlm och övriga landet men i praktiken förekommer inte besiktningar av lägenheter i Stockholmsområdet annat än i undantag (trots att lägenheterna är som dyrast här).

 

Visning har man normalt söndag och tisdag och målet är nästan alltid att skriva kontrakt på fredagen (när budgivningen brukar vara klar). Eftersom det står säljaren fritt att välja vilken köpare som helst så brukar svaret från mäklarna när man frågar hur det går till om man vill göra en besiktning bli att "kan man ju alltid begära men då väljer de flesta en annan köpare".

Det är möjligt att man kan få igenom det om man är ensam kvar i budgivningen och övriga inte ens ligger och väntar på att man ska hoppa av utan skaffat sig något annat istället, alternativt om det är något väldigt tveksamt där säljaren har full förståelse men jag har då inte hört om något sånt.

 

När det gäller våtutrymmen har många större föreningar krav på att man kan visa fackmannens behörighet på något vis innan arbetet får påbörjas. När så är fallet kan man oftast få reda på av förvaltningskontoret om det gjorts något godkänt arbete i anslutning till säljarens uppgift om när jobbet gjordes.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Det är ovanligt med besiktningsman vid köp av bostadsrätt, dels eftersom bostadsrättsföreningen svara för en hel del av underhållsåtgärderna som t.ex. en husägare hade gjort.

 

Säljaren är skyldig att informera dig om väsentliga fel i bostadsrätten.

 

Det jag dock råder dig, är att begära intyg på badrummsrenoveringen, att den är gjord enligt norm, det bör hon ha fått från hantverkaren. Vanligtvis är det i badrum de största skadorna kan uppkomma som man själv är ansvarig för.

 

Du kan gå in på http://www.köplägenhet.nu alt om din webbläsare inte klarar å,ä och ö på http://www.xn--kplgenhet-x2a9q.nu/ där finns en del samlingsinformation och standard avtal.

 

Hör av dig om det är något du undrar över.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...