Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RPM, hur stor är skillnaden?!


andhed

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en extern hdd och vill ha en liten smidig på runt 100 GB. Jag har hittat några stycken som inte är allt för dyra; WD Passport Poratble 120 GB 5400 RPM, La Cie Mobile Porsche 100 GB 5400 RPM och La Cie Mobile Drive 100 GB 4200 RPM. Så nu till mina frågor; är det stor skillnad på 4200 och 5400 RPM? Är det större risk för att en liten kompakt hdd ska kraschar (pga överhettning)? Kan någon rekommendera den ena av dessa framför de andra?

Jag är som ni kanske förstår inte helt vass på det här med datorer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det en generell prestandaskillnad mellan olika varvtal på diskar. Om det har någon betydelse eller ej beror mest på vad du skall ha disken till.

 

Om du tänker använda den för att lägga backuper på eller hämta lite data från vänner och bekanta så tycker inte jag att det spelar så stor roll.

 

Har du däremot tänkt använda den för att lägga program på eller dagligen läsa/skriva stora datafiler så har prestandan betydelse. Om det är det senare du tänker använda disken till så skulle jag inte rekomendera någon av dem utan istället välja en externdisk som innehåller en 3,5" disk vilken snurrar med 7200rpm.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...