Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem och dvb-t kort?


linnea_5

Rekommendera Poster

Jag har ett par frågor om tv-kort som jag hoppas att någon kan svara på åt mig.

 

Jag bor i ett comhem hus, och har därmed kabel-tv. Nu vill jag kunna titta på den via min dator. Jag rådfrågade en försäljare på mitt lokala siba-varuhus, och köpte sedan ett dvb-t kort, ett Pinnacle PCTV 60e. När jag kopplade in kortet med antennkabeln fick jag inte in några kanaler alls, men när jag använder antennen som följde med får jag in svt:s fria kanaler.

 

Nu till mina frågor:

 

Är det ett analogt kort jag behöver för att kunna titta på comhem?

 

Kommer jag kunna använda det analoga kortet även efter övergången till digitala sändningar, eller kommer mitt digitala tv-kort fungera då?

 

Jag får inte in 4:an med mitt dvb-t kort, vilket jag antar att jag borde få in. Behöver jag en extra antenn eller signalförstärkare eller nåt för att få in den?

 

//åsa

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVB-T är för marksända kanaler, dvs Boxer/Teracom. Utan kortläsare och programkort får du med ett DVB-T kort enbart in de fria kanalerna, dvs SVT, TV4, TV6, Voice, Aftonbladet, kanske någon lokal kanal och en till som jag ej minns nu...

 

Analogt TV-kort klarar de analoga kanalerna i Comhems utbud. Om du har en digitalbox kan du oftast till både ett analogt och ett digitalt kort koppla en s-video eller komposit sladd och därmed se den kanal som är inställd på din digitalbox.

 

Vill du ha ett digitalkort för kabelTV är det ett DVB-C (Cable) som gäller. Dessutom kräv i Comhems fall en Conax-CAM för avkryptering av signal och läsningen av programkort. Det finns andra forum som är mer kunniga inom detta, se ex.v.

http://www.minhembio.com/

http://www.comhit.net

 

mmh, fast comhit var det inte mycket aktivetet på rörande detta de stolta orden till trots:

Vi är i dagsläget Sveriges största och mest besökta forum inom Digital-TV-världen

och Ni har gjort helt rätt som kommit hit!

 

Fast - givetvis - jag hjälper med det jag vet om du undrar något mer.

 

Edit:

Jag rådfrågade en försäljare på mitt lokala siba-varuhus, och köpte sedan ett dvb-t kort,

En okunnig försäljare lurade på dig en produkt som INTE fungerar med ComHem! Om du inte vill ha de kanaler jag beskrivit ovan reklamera produkten. Påpeka att du sade att du vill se de digitala kanalerna i ComHems nät, inte Boxer/Teracom!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-10 10:28:29 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Nu vet jag vad jag ska ha, ett analogt kort, och vart jag inte ska köpa det, på Siba ;).

 

Tack så mycket!

/åsa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, sök på nätet och köp från webb-butik. Finns många...

 

Ett DVB-T kort är dock aldrig fel att ha men som sagt returnera det om du inte vill ha det.

 

Annars - en tråd som kanske är intressant om DVB-C och comhem:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=5b3e8bcd035b3f4d7a0df3626b4c3d18&showtopic=125002

 

FireDTV verkar vara ett populärt och bra kort.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...