Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ojoj

VMware, skulle behöva lite tips någon som vet myckt om VMware

Rekommendera Poster

Hej, jag funderar på att köpa VMware Workstation 5.5. Och skapa en viruell maskin, med windows XP eller liknade.

Jag kör just nu, windows 2003 server eXPerinece editon. Men har fått veta att den innehåller en del virus. Som inte virus programen uptäcker eftersom virusen tydligen är installerade från början.

Så nu har jag bestämmt mig för att gå tillbaka till Linux, Ubuntu 6.06 LTS, och använda mig av VMware för att använda windows program, som Photoshop och Flash 8 Pro.

Jag antar att det följer med någon sorts Vmplayer i VMware Workstation 5.5, förhoppnings vis en mer avancerad.

Är det så?

Men iallfall, antingen funderar jag på att göra så här:

1. Om det går kopiera hela den windows version med program och annat som jag har installerad nu.

Via denna väg slipper jag jue, instalera om alla program.

Men jag vet inte om detta går, är det någon här som vet om det går?

2. Skapa en tom oformaterad virtuell maskin, installera windows XP, och sen instalera de program jag vill ha. När jag väl kör Vmplayer i Ubuntu.

Vilken väg jag väljer beror på om någon vet hur man gör för att göra en virtuell maskin av en redan instalerad windows version. Med program och liknade.

Kan någon snälla hjälpa mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är inte så jättehemma på detta men vill bara tipsa om att VMWare Server är gratis, jag vet inte riktigt vad som skiljer den från VMWare Workstation men den verkar fullfjädrad så att säga.

Själv kör jag Ubuntu i VMWare server och har WinXP som värdOS det fungerar hur bra som helst. har testat SUSE också och det fungerade också bra. jag tror inte det är några problem att köra åt andra hållet dvs med Linux som värdOS

Vad gäller att kopiera över en existerande "reell" OS installation till en virtuell maskin så tror jag inte det fungerar. VMWare servern sätter ju så att säga upp en virtuell hårdvaruuppsättning som säkert inte matchar mot den på din existerande maskin. Jag skulle kunna tro att det blir ganska mycket drivrutinproblem om det över huvudtaget är möjligt...

Lycka till

Hannes

http://hannes.helander.net

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag har förstått så kan man inte skapa Virtuella maskiner med VMware server.

Stämmer det?

Men jag kan tänka mig att det är som du säger att det inte kommer att funka att kopiera ett "real" OS. Så jag kommer inte att testa...

Det enklaste hade jue varit om det var enkelt att få tag på Windows XP i en virtuell maskin, men det verkar inte så enkelt antar att det har med licensen att göra.

Så därför tänkte jag använda min windows licens till att skapa ett geust system med Ubuntu som hostOS.

Bara så att jag inte är helt ute och cyklar men det är väll möjligt att installera program i gästOSet?

För allt faller på att jag måste ha Macromedia STUDIO 8, och vad jag vet funkar jue detta inte i Ubuntu... hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det finns två gratis WMWare program WMWare Player som bara kan köra färdiga virtuella maskiner och WMWare Server som kan skapa virtuella maskiner.

Jag skrev faktiskt ett par rader om detta i min blogg häromdagen:

http://hannes.helander.net/?p=116'>http://hannes.helander.net/?p=116

Det fungerar bra att installera program i gästOSet. Den virtuella maskinen fungerar precis som en fristående separat dator, bortsett från att det inte finns någon hårdvara förstås..... eller hur man nu sall säga.

Macromedia STUDIO 8 kan kanske vara lite klurigare.......

/Hannes

[inlägget ändrat 2006-08-10 09:52:25 av HannesHelander]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför kommer Macromedia bli ett probelm?

Jag är så trött på windows och alla virus, spyware adware malware. Och allt vad det heter. Jag vill kunna surfa och skicka mail och sådant via Ubuntu

Sen använda Adobes program i mitt arbete via den virtuella PCn.

Kommer detta inte att funka kanske det inte är någon idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag missförstod dig nog lite. Ifall du har en virtuell maskin med WinXP så kan du givetvis installera vilka windowsprogram som helst på den.

Jag tror dock inte att värd och gästOS kan dela filer och mappar med VMWare Server åtminstone har jag inte lyckats få till det. GästOS:et får en egen virtuell HD.

Det ser däremot ut som om man kan dela filer och mappar om man använder WMWare Workstation, som dock kostar pengar.

/Hannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifall man inte kan dela filer så tappar man jue lite av felxibliteten.

Men billig om inte gratis lösning är väll att dela den virtuella hårddisken i gästOSet genom nätverket, och sen i Linux ansluta till den delade hårdisken, givetvis tappar man lite mbs, men det får man nog tåla...

Det borde väl funka?

Computers are like women, you love them you try but never seems to understand them

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade precis att dela ut en mapp från virtuella Linuxmaskin och sedan ansluta till den i Win XP (värdOS) och det gick bra! Försökte göra åt andra hållet också men lyckades inte men det kan bero på att min PC sitter i en domän...

/Hannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder du samba? eller hur gör du för at montera windows volymer?

Man kan väll ställa in samba för att hitta domän volymer. Tror jag...

Om det inte funkar två vägat... är det lite jobigt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...