Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag för att få upp PC bild mm på 37” LCD TV’n?


goat63

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt ett nytt grafikkort, GeForce FX6600 GT 250MB AGP8, (VGA+DVI-I+HDTV). Köpte till detta också en HDMI/ DVI-D kabel.

 

För att förutom ansluta min PC skärm (ViewSonic 17” LCD) också kunna ansluta PC’n med en LCD 37” TV med 2 st HDMI kontakter.

 

Jag har installerat grafikkortet och drivrutinerna och det verkar fungera som det ska. PC skärmen är kopplad via VGA kontakten på PC’n, analogt alltså och det fungerar.

 

DVI kontakten på grafikkortet skall kopplas till HDMI 1 kontakten på TV’n. Jag har monterat HDMI/ DVI-D kabeln mellan PC & TV.

 

Jag har ställt TV’n i AV läget och sökt ”källa” HDMI 1 men får ingen signal.

 

Min fråga är: Hur gör jag för att få upp PC bild på 37” LCD TV’n?

 

/goat63

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din gamla tråd är stängd men för informationens skull länkar jag till den här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesID=854316

 

Samt bifogar länken NWM gav i gamla tråden:

http://snipurl.com/ukd0

 

Hjälper den sidan dig något?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack, men tyvärr så är det inte mer än jag redan vet...

Verkar vara mycket komplicerat detta men förmodligen är det någon inställning i Nvidia som ska till på ett korekt sätt...

 

/goat63

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag antar att din tv inte har någon VGA-ingång. Du skrev i andra tråden att det var en Philips, är det 37PF5321?

 

Den klarar i så fall inte full upplösning på HDMI-ingången, utan du får ställa ner ditt grafikkort till 1024x768.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

TV’n är Philips 37PF5321. Nu frågar jag dig varför du frågar om VGA-ingång, finns det på nyare TV modeller?

 

Grafikkortet är redan inställt på 1024x768. (Det fick jag även göra med mitt förra grafikkort när jag körde S-video till min gamla TV).

 

Jag provade nu även att starta om PC’n med allt kopplat och då kommer i alla fall ”uppstartssekvensen” info om moderkort mm upp på TV skärmen. Även Windows info innan skrivbordet kommer fram.

Men sen när skrivbordet visar sig på PC skärmen blir TV skärmen svart, men med TV kanalljud?

 

Kan det ha att göra med att jag inte kopplat ljudkabel mellan PC & TV än, vad tror du? Ljudet skall dras med separat kabel då inte DVI tar ljud, stämmer det? Låter inte troligt men ändå… Jag åker nu och köper en ny ljudkabel i alla fall... Det skall ju vara en sån ändå för ljudet...

 

/goat63

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Nu frågar jag dig varför du frågar om VGA-ingång, finns det på nyare

> TV modeller?

 

Ja, på min Samsung 46" finns det, och den köpte jag för några månader sen. Andra märken som har VGA-ingång är: Amitech, Diboss, Hyundai, JVC och Sony.

 

Anledningen är just att HDMI-ingången är gjord för HDTV och inte tar datorupplösning.

 

På VGA-ingången kan man köra 1366x768 vilket är tv:ns upplösning, och då får man bäst bild.

 

 

> Men sen när skrivbordet visar sig på PC skärmen blir TV skärmen svart,

 

Tyder på att den inte accepterar den signal den får. Har du provat med olika uppdateringsfrekvenser? Ställ ner på 60 Hz om du inte testat.

 

 

>Ljudet skall dras med separat kabel då inte DVI tar ljud, stämmer det?

 

Ja, det stämmer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt både PC och Tv på 1024x768. Bägge står på 60Hz, är det rätt? Samma sak nu, Info om moderkort och Windows visas, men sen är det stopp, ingen skrivbordsbild?! Tv ljudet och svart ruta?!

(Uppdateringsfrekvenser är det Hz'n det?)

 

 

Sen jag byte grafikkort i går så kommer följande medelande upp i rutan, vad betyder det, har det med problemet att göra?

 

 

 

 

[bild bifogad 2006-08-08 18:07:34 av goat63]

[inlägget ändrat 2006-08-08 18:08:18 av goat63]

854637_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

goat63 skrev:

 

Sen jag byte grafikkort i går så kommer följande medelande upp i rutan, vad betyder det, har det med problemet att göra?

Har inte med problemet att göra, men du kan fixa det med ett registerhack.

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\NVIDIACorporation\Global\NVTweak

 

Nytt dword: NvCplEnableMultiGPUConfigurationPage

Värde: 0

 

[bild bifogad 2006-08-08 18:13:27 av Maratonmannen]

854639_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset,

 

Men det där var överkurs för mig.

Ett registerhack, vad är det, hur gör jag då?

 

/goat63

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
goat63 skrev:

Men det där var överkurs för mig.

Ett registerhack, vad är det, hur gör jag då?

 

Gå in under Start/Kör och skriv regedit där. Klicka OK och leta upp nyckeln Maratonmannen hänvisar till och ändra som han skriver att du ska göra.

 

Avstå om du är osäker. Ett fel kan orsaka problem med operativsystemet i övrigt. Till och med krascha det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-08-08 18:35:46 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

goat63 skrev:

 

Ett registerhack, vad är det, hur gör jag då?

Om du följer Stefans tips om hur du öppnar registret, så navigerar (klicka på + tecknet) du dig fram till nyckeln NVTweak och markerar den som jag gjort på bilden. Då ser du i högra fönstret ungefär samma som jag har på min bild. Högerklicka någonstans i det vita fältet och välj Ny -> DWORD värde. Klistra då in NvCplEnableMultiGPUConfigurationPage och tryck Enter. Du behöver inte ange värde 0, utan det blir automatiskt. Sedan stänger du registret. Efter nästa omstart slipper du meddelandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avstå om du är osäker. Ett fel kan orsaka problem med operativsystemet i övrigt. Till och med krascha det.

 

Skapa en ny återställningspunkt innan du börjar med att ändra i registret så kan du återställa om det skulle gå snett.

 

Start -> Program -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Systemåterställning.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den hjälpen! Det lilla felet är fixat.

 

Men kvarstår gör dock det ursprungliga problemet...

 

Hur gör jag för att få upp PC bild mm på 37”

 

 

Det är en sak i Nvidias kontrollpanel som jag inte riktigt förstår, tog en bild av det... Punkt 1 och 2?

 

(Tyvärr får jag inte till en bättre bildkvalitet)

 

 

/goat63

 

[bild bifogad 2006-08-08 19:05:57 av goat63]

[inlägget ändrat 2006-08-08 19:06:59 av goat63]

854664_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh, dålig bildkvalité... TIPS - spara i GIF eller PNG-format. Då kanske vi kan se vad som står.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur konverterar jag till GIF eller PNG-format. Jag kan bara få fram BMP, JPG och PCX...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdump tas med Alt+PrintScreen, fås ut som fil via Paint - Klistra in - Spara som - Välj filformat, där brukar det gå att välja Gif eller Png.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar aldrig med bilder så jag vet ingenting om bildformat. Skärmdump vet jag hur jag ska göra men när jag väljer att klistra in i paint så hittar i alla fall inte jag någonstans där jag kan välja spara och välja format?! Det sparas i BMP... Finns inte funktionen i paint?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, har hittat det... Föröker då att skicka bilden på nytt så får vi se hur det går...

 

[bild bifogad 2006-08-09 15:27:19 av goat63]

854873_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är det jag också undrar över, Det finns inga allternativ att välja på vid 2. Välj den anslutning...

 

Ska det inte någonstans i Nvidias kontrollpanel finnas ett ställe där man ska ställa in någonting med typ, Pal...?! Jag har för mig att det var så med det gamla grafikkortet, är inte säker men...

 

Jag misstänker att det är något med inställningarna i Nvidia's kontrollpanel jag missat. Fanns ingen manual med grafikkortet och jag har heller inte hittat något på nätet. Är jag ute o cyklar eller...

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-09 17:14:52 av goat63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag tror att jag har hittat "problemet"... Det ligger i Nvidias kontrollpanel.

 

Och det är i, Ändra skärmkonfiguration

 

Där vid punkt 2. Markera de bildskärmar du vill använda.

 

Där valde jag först min PC skärm, ViewSonic 715 + HDTV.

 

Men jag måste välja ViewSonic 715 + Philips Digital Display.

 

Vet inte varför jag valde alternativet ViewSonic 715 + HDTV, är väl så insnöad på att jag köpt en LCD TV med HDMI kontakt och att den är HDReady...

 

Nu kom ljudet också fram.

 

Ska bara ställa om skärmupplösningen för att få med hela skrivbordet på skärmen...

 

Ska starta om några gånger o se om det fungerar som det ska...

 

/goat63

 

[bild bifogad 2006-08-09 17:29:51 av goat63]

854915_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud och bild är perfekt nu på TV'n.

 

Bara skärmupplösningen som krånglar. När jag får det bra på PC skärmen, så blir skrivbordet för stort på TV'n, kryper utanför bilden s.a.s.

När jag ställer om inställningen via Nvidias kontrollpanel så ändras upplösningen på TV'n?

 

Får inte upplösningen riktigt bra än, finns det någr bra tipps?

 

/goat63

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...