Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fil saknas: vspf_hk.vxd


Ultra

Rekommendera Poster

Hej!

 

En kompis har problem med sin gamla dator. När man startar den så kommer det upp att det saknas en fil, vspf_hk.vxd. Jag har provat att starta i felsäkert läge och får då igång den så att bakgrundsbilden på skrivbordet kommer fram men sen händer det inget mer.

 

Jag sökte på filnamnet på google och hamnade på nån utlänsk forumsida där dom förklarade hur man tog bort filen i DOS men jag hajjade inte riktigt hur, är det någon här som har något tips på hur jag kan lösa felet?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för det snaba svaret.

 

Jag kör nog fast direkt och hajar inte riktigt ens vad som menas med "Step by step confirmation"(tap the F8 key during bootup)."

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man trycker F8 upprepade gånger under uppstarten så ska man få upp en meny och där gäller det då att välja något som har med stegvis bekräftelse att göra, jag vet inte vad den svenska översättningen är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för att du försöker hjälpa mig men jag förstår nog ändå inte riktigt hur jag ska göra.

 

Så som jag fattar det så får personen i inlägget igång sin dator efter att felmeddelandet har kommit upp och kan sen radera filen den vägen. men jag får inte igång datorn utan kommer bara in i DOS-läget, kan jag söka och radera filen där?

 

Som sagt, jag vet inte om jag har fattat det hela ordentligt men så här skriver dom:

 

 

"The idea behind "Step by step confirmation" is to take note of the =

process

executed immediately before the error and using this information to=20

diagnose the problem. If the error is occurring when the Windows

registry is being loaded, start regedit, expand the following key, press

"Ctrl-F" and search it for "vspf_hk.vxd". If you find it, right-click=20

"StaticVxD" in the right window, select "Delete" and confirm the =

deletion.

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\VxD"

 

 

Tex. "start regedit", "press Ctrl-F", "högerklicka" mm. gör man väl inte i DOS eller är jag helt ute och cyklar?

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte fråga om att ta bort någon fil, den saknas ju redan, utan det är frågan om att ta bort referensen till den så att Windows inte försöker starta den obefintliga filen. Det hela beror på avinstallation av något program där filen har tagits bort men inte ordern till Windows att starta programmet.

 

När du trycker F8 under uppstarten får du då upp någon meny?

Finns det i så fall något menyval som kan vara översättningen av Step by step confirmation?

 

men jag får inte igång datorn utan kommer bara in i DOS-läget

Går det att skriva regedit där och få upp registereditorn?

I så fall läs denna sida om hur man säkerhetskopierar registret innan du ändrar något: http://support.microsoft.com/kb/322754

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Efter en seg förkylning så samlade jag kraft för ett sista försök med den här datorn.

 

Jag provade att återställa registret enl. detta: http://support.microsoft.com/kb/221512/EN-US/

och sen verkar det funka, hoppas också att datorn fortsätter att funka och att jag inte har ställt till det med nån ändring eller nåt.

 

Tack för hjälpen.

 

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...