Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är informationen förlorad


tobbelobbe83

Rekommendera Poster

tobbelobbe83

Köpte en ny hårddisk för några dagar sedan. Gjorde om den till en FAT32 men systemet visade att filsystemet blev RAW. Tänkte inte mer på det för den fungerade alldeles utmärkt (kopiera från och till och även spela ifrån) tills jag formaterade den gamla hårddisken som windows XP låg på. För säkerhetsskull så drog jag ur ide kabeln till den nya hdn innan jag formaterade för att inte råka ta bort ngt av misstag på min nya disk som jag lagt all sparad information på. när sedan installationen var klar och jag åter igen var inne i windows så kommer jag inte åt den nya disken igen. den vill formatera den och den ligger fortfarande som en raw disk. Jag är säker på att jag varken tagit bort disken eller formaterat den och jag är säker på att den fungerade perfekt innan omformateringen.. vad göra??? *DESPERAT*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog ha någon form av recoverytool för att kunna rädda det som ligger på hårddisken.

Läste att detta kan uppkomma om man har fel i

* In the partition table (MBR, sometimes referred to as a legacy-style partition) or in the LDM database (when dynamic disks are used).

 

* In the volume boot sector.

 

http://www.z-a-recovery.com/art-raw-filesystem.htm

 

Detta program är ej gratis men Knoppix är det (Linux)

 

http://www.knoppix.org/

 

There is a distro of linux called Knoppix that will install and run from one CDR, so it needn't be installed on the machine. This distro IS capable of seeing and working with Windows files when the tables are corrupted. The download is big. 699MB, or for a few bucks you can order a CD with Knoppix already on it. There may be other ways to recover.

 

Men hur man använder den vet jag inte.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...