Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalt TV-kort. DVB-T eller DVB-C


Corsa

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har:

Två antennuttag i väggen.

Comhem med tillhörande digital-TV-box.

Comhem-abonnemang.

Några betalkanaler

"Tjock-TV".

Allt detta fungera (ofta)

 

Vill se detta på datorn istället (eller också):

Digitala gratisutbudet (Kanal 1, Kanal2, TV4 etc)

Mina betalkanaler från Comhem (8 favoriter etc)

 

Nu kommer förvirringen.

 

Vad jag har förstått behöver jag:

Ett digitalt TV-kort

CA-modul för Comhem-kortet

 

Tydligen är det bara Twinhan som levererar digitala TV-kort med möjlighet att koppla till en CA-modul.

 

Behöver jag nu ett Digitalt TV-kort av typen DVB-T eller DVB-C

 

Dustin säger om :

TwinHan DTV Ter-CI tar emot marksänd digital-TV och ger dig även möjlighet att koppla in ditt abonnemangskort för att se betalkanaler. Ansluts enkelt till datorns interna PCI-portar. Tar som standard emot de fria kanalerna i digital-TV nätet och genom att koppla en CA-modul (Viaccess) med ditt abonnmangskort så kan du även se kodade kanaler. Med kortet medföljer även mjukvara för att spela in direkt till hårddisken i Mpeg2-format.

 

Men även följande Typ av TV-mottagning: Marksänd digital-TV (ej digital-tv via kabeltv-nätet) Var det inte det som det digitala TV-kortet med CA-modul skulle göra? Är det ett DVB-C-kort jag då skall ha? Det här kanske: TWINHAN TV-KORT KABEL-TV DVB-C CAB-CI PCI

 

En kopplad fråga är:

Får jag ut DVB-T i det ena antennuttaget (när det införs) och DVB-C ur det andra?

 

Inte lätt det här. Jag hoppas på pedagogiska svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Får jag ut DVB-T i det ena antennuttaget (när det införs) och DVB-C ur det andra?

 

Jag förstår inte vilket "det andra" är?

 

I väggen har du ett TV-uttag och om du har kabel-TV är det DVB-C, har du egen antenn på taket är det DVB-T.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att att ta emot (betal)kanaler ur ditt kabelnät behöver du, som du är nära att förstå, ett kort för kabelTV, dvs ett DVB-C (Cable).

 

DVB-T tar tyvärr enbart emot kanaler mottagna via antenn.

Får jag ut DVB-T i det ena antennuttaget (när det införs) och DVB-C ur det andra?

Troligtvis inte. KabelTV bolaget har inget intresse i att sända vidare de marksända frekvenserna. Dessutom är de frekvenser som används i marknätet inte de optimala att sända på via kabel. Du kan dock, om du har bra mottagningsförhållanden, köpa en bordsantenn.

 

Passar på att flytta tråden till TV-kort

 

/T

Moderator Hemmabio

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret (och flytten).

Det där med takantenn hade jag glömt bort. Jag tror att det har klarnat lite. DVB-C och CAM är det som gäller för tillfället alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...