Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips inför köp av 42"-plasma tv


Sleepy_days

Rekommendera Poster

Ska köpa en 42"-plasma tv men är dåligt insatt i vilken prestanda

som krävs för att få en bra tv. Finns någon som är insatt i ämnet, tänkte mig en billig men bra trots det låga priset 10.000-15.000kr.

Har sett att det skiljer sig ganska mycket vad gäller bildkvaliteten, ljusstyrkan i bilden mellan olika modeller och naturligtvis prisklasser.

Vilka data bör den ha för att vara något att ha. Den behöver inte ha

något ljud, har redan ett hembiosystem för ljud.

 

Finns någon som är insatt i ämnet, tänkte mig en billig men bra

trots det låga priset 10.000-15.000kr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som är viktig, undvik plasma och välj lcd om du kan. Plasma "bränner" in bilden om det är samma för länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju inte så bra. Är det samma prisklass på LCD-modellerna

på ett ungefär eller är det ett rejält hopp uppåt i pris?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LCD är dyrare. Billigaste 42" jag hittade på pricerunner kostar 18487 kr (LG 42LC2R).

Vill minnas att en av Samsungs 40" (Samsung LE40M61B) har fått bra kritik, men den kostar ~20000kr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ska tänka på om du köper en plasma för 10-15.000 är att den är lågupplöst, dvs du kommer inte att kunna koppla den till en hd-tvbox när de börjar komma, eller om du vill kunna utnyttja en hd-dvd/blue-ray/ps3 till fullo.

 

För att framtidssäkra dig lite mer så köp en högupplöst plasma, eller en lcd >= 32".

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du ska tänka på om du köper en plasma för 10-15.000 är att den är lågupplöst, dvs du kommer inte att kunna koppla den till en hd-tvbox när de börjar komma, eller om du vill kunna utnyttja en hd-dvd/blue-ray/ps3 till fullo.

 

Inte helt sant, http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090490 är högupplöst och kostar under 14000. Den kanske har andra svaga sidor iofs? Jag går i dom här funderingarna själv utan att komma till något beslut....

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, hur ser jag på specifikationen om plasma-tv'n är högupplöst.

Står det högupplöst i specifikationen eller är det värdena på

upplösningen som anger det. Vilka värden ska jag söka efter,

ex. 1024*768?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är de svaga sidor du nämner?

 

Den verkar väldigt intressant med tanke på priset.

 

Den har inte bild i bild, vet inte exakt vad det innebär och med detta

vad man ska ha för nytta av den funktionen, (se fler kanaler samtidigt eller?)

 

Kontrasten är på 5000:1, är det normalt eller sämre än normalt?

 

Ljusstyrkan är på 1500, räcker det till om solen tittar in genom fönstren

eller måste man ha persiennerna nere utifall man ska se bilden?

(Vet mardrömmen med bakprojektions-tv och solljus i rummet)

 

Anslutningen till dator om man vill köra någon sekvens från den är

D-sub. Hur blir skärpan då. Jag körde över till den tv jag har nu och

då kan man inte se texten för att skärpan är så dålig. (En vanlig 32")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man välja en HDTV idag så borde den klara 1080p vilket i upplösning blir 1920x1080 om man vill vara riktigt framtidssäker så skall den även stöjda HDCP (vidrigt ja vet). Men då börjar pengarna rinna mot en sisådär 40000kr. Sitter själv med en LCD som klarar 1366x768 och är förbannat nöjd med den (Samsung LE40M61B)...lite dålig svärta men det är sådant man får ta när man kör LCD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den egentliga skillnaden mellan Plasma och LCD?

 

Bildmässigt: Skärpa, styrka på färger, andra effekter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är de svaga sidor du nämner?

 

Ingen aning det var ställt som en fråga, men med tanke på att priset är såpass lågt så borde det finnas nåt som är fel på den ;)

 

Jag är själv väldigt dåligt insatt i den moderna tvmarknaden men har planerat tvköp till hösten när tvtittandet tar fart igen. 20-25.000 tycker jag är för mycket att lägga på en tv och jag vill ha en högupplöst så personligen ser jag inte att jag har så stora valmöjligheter om jag inte går ner i storlek och köper en lcd-tv alternativt att någon lyckas övertyga mig om att en dyr lågupplöst tv är mycket bättre än en billig högupplöst.

 

Den här tvdjungeln ger mig sympati för alla som har haft så mycket frågor om datorköp :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plasma ska du inte skaffa jag arbetar med reparationer av plasma och lcd samt installerar dom, ska du köpa något platt tv ska du satsa på samsung, philips eller sonys lcd tv. Den absolut bästa på marknaden är samsungs nya 40" lcd tv. högre upplösning billigare och enklare att byta ut trasiga komponenter en plamsa brinner inte lika länge.

 

Plamsa innehåller flytande glaskrsitaller med en gas inuti som kallas helium när det passerar en ström uppstår det vi kallar plamsa det gör plamor instabila eftersom dom inte tål så mycket. LCD apparater är uppbyggs av en annan teknik som gör att de presterar bättre i bild och livslängd. om du vill kan jag beskriva hur mycket som helst djupgående tekniska bitar men skaffa dig lcd så slipper du bli besviken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan även ordna en riktigt bra lcd tv till dig för 10-15 tusen är du intresserad hör av dig så kan jag ta fram olika modeller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lcd ska ha upplösning 1280x1024 eller 1600x1200 annars är det inget att ha om man nu ska ha något som är bra. LCD kommer ut med ny teknoligi snart som kommer ligga långt framför allt som vi har idag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asmodision skrev:

 

...klara 1080p vilket i upplösning blir 1920x1080...börjar pengarna rinna mot en sisådär 40000kr.

Och vad finns att välja på då?

Jo, Pioneers 50" PDP-5000EX:

 

http://www.referenceaudio.se/Net/Product.aspx?iProductID=3806

 

Sony lär vara på väg med en 50" LCD 1920x1080P till hösten. Lite billigare än Pioneers, ca 70000.

Sonys 1920x1080P kommer även i storlekarna 46" och 40".

 

Edit: 46" finns redan:

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091550

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-03 19:30:34 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> lcd ska ha upplösning 1280x1024 eller 1600x1200 annars är det inget

> att ha

 

Nja, widescreen är väl det som gäller nu? HDTV finns ju bara i widescreen exempelvis.

 

1366x768 är standardupplösning på dagens lcd-tv och 1920x1080 på morgondagens.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan även ordna en riktigt bra lcd tv till dig för 10-15 tusen är du intresserad hör av dig så kan jag ta fram olika modeller.

 

Jag är också intresserad av en sådan TV om den är 42"are...

 

Har du en samsung?

Hör av dig då!

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...