Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken visarmindre än vad den innehåller!


Phazio

Rekommendera Poster

Nu när jag har köpt en 250 gb hårddiskt till min dator och jag ska formatera den så visar den att den bara innehåller 136 gb eller nåt i närheten. Det finns bara en partitionoch den är helt ny varförärdet så.

 

Tacksam för svar!

 

//Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Installera SP2 när du installerat XP, så kanske du får med hela storleken.

 

Annars finns det rätt många trådar på Eforum om problemet! Kolla dom!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem och för dator.. Vissa bios klarar inte stora hårddiskar.

 

Om du har xp så högerklicka på den här datorn och välj hantera. Titta under diskhantering, ser du hela disken där med en partion samt resten opartitionerat? Testa i så fall att göra en partition till där.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för operativsystem och för dator.. Vissa bios klarar inte stora hårddiskar.

 

Det gäller bara för bootdisken. Extra diskar sätts som NONE i bios så tar operativsystemet över den sen och då finns det inga begränsningar utöver gränssnitt på disken eller operativets begränsningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag lagt till resten av disken som en partition och när jag nu vill formatera om den så har jag fixat på något konstigt sätt så att jag har två opartitionerade utrymmen ett på 131 gb och ett på 107 gb, hur får jag ihop dem till samma utrymme, de ligger ju på samma hårddisk. Kan det vara för att min bios bara kan ha hårddiskutrymmen på max 131 gb och sen får man bilda nya "utrymmen" för att kunna använda resten eller?

 

//Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Phazio skrev:

nu har jag lagt till resten av disken som en partition och när jag nu vill formatera om den så har jag fixat på något konstigt sätt så att jag har två opartitionerade utrymmen ett på 131 gb och ett på 107 gb, hur får jag ihop dem till samma utrymme, de ligger ju på samma hårddisk.

 

Du får ta bort partitionerna och skapa disken som en helt ny partition. Låt hela disken vara en enda partition. Då får du en disk på 238 Gb.

 

Har du aktiverat 48-bit LBA:

http://support.microsoft.com/kb/305098/EN-US/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-02 23:09:02 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ska jag ta bort dem? jag försökte trycka på "D" eller vad det var för knapp i installationsprogrammet för windows xp men inget hände.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Phazio skrev:

hur ska jag ta bort dem? jag försökte trycka på "D" eller vad det var för knapp i installationsprogrammet för windows xp men inget hände.

 

Om partitionerna är C och D, så försök att ta bort D först och sen C. Välj sedan att ha hela disken som en enda partition.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är ju liksom opartitionerade utrymmen, två stycken ett på 131 gb och ett på 107, det går inte att trycka på ta bort partition (D).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Phazio skrev:

De är ju liksom opartitionerade utrymmen, två stycken ett på 131 gb och ett på 107, det går inte att trycka på ta bort partition (D).

 

Jag förstår inte hur du fått två opartitionerade utrymmen på en ny hårddisk. Den brukar i allmänhet bara bestå av en enda - hela hårddisken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du två fysiska diskar i din dator eller bara 1st (den nya). Vilken disk har du i så fall operativsystemet på?

 

Det gäller bara för bootdisken. Extra diskar sätts som NONE i bios så tar operativsystemet över den sen och då finns det inga begränsningar utöver gränssnitt på disken eller operativets begränsningar.

 

Jag tog nog för givet att det var bootdisken eftersom jag skulle ha lagt den nya som systemdisk själv :=)

 

Om du har den som "extradisk" kan du högerklicka på den i diskhanteringen och välja ta bort partition.. börja med den som är längst till höger på den disken. Sen tar du bort nästa.

 

För att göra en partition på hela disken välj sedan hela det opartitionerade utrymmet och skapa en ny partition och formatera sedan disken.

 

Ibland kan man behöva aktivera disken så att den är online ckså

 

Windows hjälpfil

[log]

Så här aktiverar du en enhet

Öppna Enhetshanteraren.

Dubbelklicka på den typ av enhet som du vill aktivera.

Högerklicka på enheten och klicka sedan på Aktivera.

Obs!

 

För att kunna utföra den här proceduren måste du vara inloggad som administratör eller medlem i gruppen Administratörer. Om datorn är ansluten till ett nätverk kan nätverksprinciperna hindra dig från att utföra den här proceduren.

Så här öppnar du Enhetshanteraren. Klicka på Start och klicka sedan på Kontrollpanelen. Klicka på Prestanda och underhåll och klicka sedan på System. Klicka på Enhetshanteraren på fliken Maskinvara.

Alternativet Aktivera visas bara om enheten är inaktiverad.

Om du inte är administratör eller medlem i gruppen Administratörer kan du använda Kör som när du vill utföra vissa administratörsuppgifter. Klicka på Närliggande information för ytterligare information om hur du använder Kör som.

Närliggande information

[/log]

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Det gäller bara för bootdisken. Extra diskar sätts som NONE i bios så tar operativsystemet över den sen och då finns det inga begränsningar utöver gränssnitt på disken eller operativets begränsningar.

 

jag har bara en fysisk hårddisk

 

Då kanske det är ditt Bios i alla fall eftersom du bara har en disk..

Den blir ju bootdisk då.

 

Då klarar förmodligen den bara max 137GB

 

Kan det vara för att min bios bara kan ha hårddiskutrymmen på max 131 gb och sen får man bilda nya "utrymmen" för att kunna använda resten eller?

 

Det är troligt.

 

Hur långt har du kommit?

 

Du kan ju testa att formatera om hela rasket och starta en ny installation för att se. I installationsprogrammet för XP kan du ta bort partitioner och göra nya. Ta bort de du gjort först och installera om från början. Gör en C: partition så stor du kan och lägg XP där Titta noga på hur många byte du gör partitionen på bör vara i närheten av 250000MB Kan du ställa den så nära som möjligt så klarar bios disken (brukar bli någon slatt på 8-9 kvar som oformaterat). Får du valet max 137000MB får du göra 1 partition för installation av xp och försöka "fiska" upp resten från xp:s diskhantering.

 

Vad har du för dator? Är den gammal?

 

Detta är vad jag skulle ha testat i alla fall

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har beslutat att strunta i problemet och har istället två hårddiskar, en för windows program etc. och en för spel download. men tack för eran hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...