Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stort problem efter byte av chassi!


Jiddo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Idag fick jag äntligen hem mitt nya AeroCool AeroEngine II chassi, och började med att flytta över alla komponenter från mitt gamla chassi, och efter ett tag fick jag allt att fungera, iaf i början.

 

Problemet va att jag inte var säker på hur sladdarna från på knappen, HDD dioden, Restart knappen och fläktdioderna skulle kopplas (vet var, men inte i vilken ordning typ). Kom ihåg var sladden till på knappen skulle sitta, men inte resten (eftersom jag inte hade dem innan). Så, jag fick den knappen och fläktdioden att fungera, men inte hdd dioden eller restart knappen, så jag testade att byta plats på dem etc, men utan framgång. Dessutom vägrade datorn starta längre! När jag märkte det bytte jag tillbaks till där de satt innan, men utan framgåg.

 

Efter detta, när jag försökte starta datan, verkade det som att fläktarna ets startade i någon tiondels sekund innan den stängde av igen, men inte mer.

 

Jag har dessutom testat en del andra saker som att koppla ut allt utom själva moderkortet, men inget händer då heller.

 

Dessutom har jag märkt att ibland (efter att dessa problem började uppkomma) har nätaggregatet gett ifrån sig konstiga ljud. Vet inte hur jag ska förklara dem men det låter typ som elektricitet "bzzzzz".

 

Skulle bli ytterst tacksam om någon kunde ge mig något tips på hur jag kan fixa detta problem eller vem jag ska kontakta.

 

MVH, Jiddo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att nollställa biosen

Se till att jorden fungerar bra

Prova ett annat nätagregat.

 

 

Vad händer?

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄRligt talat vet jag inte hur man gör något av det du sa förutom det sista. O jag antar att jag får testa det, men isåfall i morgon då jag har lite mer tid.

 

Tack så mkt för ditt snabba svar!

 

MVH, Jiddo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nollställning av biosen kan du slå upp i instruktionsboken till modebordet.

 

Där står det även beskrivet hur jorden fungerar. oftast brukar det vara kontakt mellan skruven som fäster modebordet till chassi. alltså kontakt mellan chassit och modebordet via skruven. sen blir det kontakt mellan nätagget och chassit och jorden är sluten

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte tillgång till moderkortets manual, och jag vet inte heller vilket jag har.

 

Och, om jag har förstått principen med jorden rätt så ska den gå via skruvarna som håller fast moderkortet, via chassit, till PSU:n? Skall det isåfall gå några sladdar däremellan eller liknande, eller ska det sköta sig själv typ. Men jag e gansak säker på att alla skruvar sitter iaf ganska bra. Däremot satte jag några "extra" sånna små distansskruvar eller va de heter på plattan som moderkortet monteras på, som det senare visade sig att det inte fanns skruvhål till på själva moderkortet. Kan detta va något problem? Borde jag montera ner allting igen och ta bort de extra distansskruvarna?

 

Och, jag har fortfarande svårt att tänka mig att det inte är något fel på nätaggregatet med tanke på de konstiga ljud det ger ifrån sig etc. Har lyssnat på mina två brödrars datorer efter samma ljud (efter som de har i princip samma dator som jag förutom chassit, och därmed samma PSU), men den verkar helt tyst i de situationerna. :S

 

Förstår att jag kanske förklarar vissa saker lite rörigt, men tack för att du hjälper mig :P

 

MVH, Jiddo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt riktigt så jord ut via skruven chassit och nätagget. det är nog rätt otroligt att det är jorden det är fel på. jord går även ut via kabeln som går mellan modebordet och nätagget.

 

principen för att nollställa biosen är att

1- dra ström till datorn skruva upp så du ser framsidan av modebordet

2- ta försiktigt bort bateriet

3- bygla bygeln som skickar kondensatorns ström till jord.

4- bygla tillbaka bygeln

5- koppla in batteriet.

 

det som är viktigt att veta är

1- klarar mina bios att nollställas. (vissa modebord gör inte det)

2- vilken bygel ska man bygla.

 

 

 

försök att trycka i alla kablar på modebordet. kanske kan vara någon av dom som inte hoppat i ordentligt.. ibland får man ta i mycket hårt.

 

 

är du säker på att det inte är fläkten som låter? du kan alltid prova att låna ett nätagg av någon av dina bröder och koppla in. det skulle jag göra som första åtgärd.

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag inte tillgång till moderkortets manual, och jag vet inte heller vilket jag har.

Borde stå på moderkortet. Annars så kan någon av dina bröder köra Everest Home och få reda på vilket moderkort de har (de lät som ni hade samma).

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

Ett bra tips är att koppla bort allt onödigt till att börja med, som diskar, CD/DVD, nätverkskort etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Jetmoon:

Tack så mkt för guiden. Men det låter lite riskabelt eftersom jag inte har någon aning om de sakerna som är viktiga att veta. Och nej, det kan inte vara fläkten: För det första låter det inte som något fläktproblem typ. Det låter mer som någon seriös glappkontake då sprakandet/surrandet låter ganske elektriskt (låter kanske konstigt, men kan inte förklara det bättre). Dessutom låter det så fort man sätter i kontakten på baksidan av PSU:n, och inte när man försöker sätta på själva datan, och då bör fläkten vel inte arbeta?

 

Och, jag vet inte om jag vågar testa komponenter av de andra datorerna i familjen (även om jag inte direkt tror att många fel i datorn kan skada PSU:n speciellt).

 

Har nu beställt en ny, och dessutom ganska mkt snyggare PSU från datorbutiken, så om det i värsta fall inte skulle vara PSU:n det är fel på, så har jag iaf en bättre och snyggare ;)

 

Tack så hemskt mycket iaf!

 

MVH, Jiddo

 

[inlägget ändrat 2006-08-04 10:08:45 av Jiddo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer. Jag och min ena bror har exakt identisk PC bortsett från mitt nya chassi och lite nytt RAM minne jag köpt för ett tag sedan (och, faktumet att hans dator fortfarande fungerar :P)

 

Skall ta och testa det programmet du länkade till och se vad jag får för resultat.

 

Har dessutom, efter uppmaning från en kompis på msn, testat att koppla ur alla CD/DVD läsare, hårddiskar, och även en gång testat utan alla instickskort (grafikkort och TV kort).

 

MVH, Jiddo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är ju sant att fläkten startar först när du sätter på datorn.

 

Ett nättagg går att få tag i nytt för runt 300 spänn (ej kvalitetsnätagg) och det kan alltid vara bra att ha ett hemma. skulle jag uppskatta är nätagget ett av de vanligaste hårdvarufelen

 

no problem.

tackar för poängen.

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det minsta jag kunde göra. Och, det kommer säkert gå bra ;)

 

Tack ännu en gång.

 

MVH, Jiddo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag såg några ganska billiga nätaggregat för runt 300 kr, men tänkte att det var lika bra att köpa något bra när man ändå ska byta. Så jag beställde ett ganska snyggt, och relativt billigt för 625 kr på datorbutiken.com.

 

Har läst en del recentioner om just den, och en del är bra medans en del är mindre bra, men jag tror inte det kan vara sämre än det jag fick med datorn :P

 

Här är vad jag har beställt:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP520WBLA

 

Jag hoppas den kommer lösa mina problem ;)

 

Och, tack ännu en gång för hjälpen!

 

MVH, Jiddo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=)

Det såg flashigt ut med all neon. blir nog snyggt!

 

 

Jag kan lika gärna slänga med en varning om datorbutiken.com. så länge det fungerar så är de kannon. snabba leveranstider osv. Men när det blir problem så kan man inte räkna med att bli förstådd. De har inte heller någon vilja att lösa problem.

 

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för varningen, men jag har läst ett flertal kommentarer om datorbutiken.com och en del andra online dator affärer, och alla verkar ha samma eller liknande problem. Använder mig oftast av webbhallen normalt, och de fungerar i princip alltid bra, me nnär jag beställde mitt chassi tog det en och en halv vecka innan de ens skickade iväg paketet. Dessutom tog det 2 dagar efter att paketet nått uthämtningsstället innan jag fick SMS avin. Så, det tog ca. 2 veckor att få det.

 

Så jag antar att de flesta har det problemet (trots att jag läst ovanligt mkt om datorbutiken.com, vilket är varför jag va speciellt varsam när jag valde produkter att allt skulle va i lager etc, och de skickade paketet dagen efter :P)

 

MVH, Jiddo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både jag och min kompis har haft problem med dom. Jag fick dra ärendet ända till konsumentvägledaren innan jag fick rätt (solklart rätt men mycket extraarbete). När det blir problem med datorbutiken.com så drar de (enligt de gånger jag vet) alltid sitt köpekontrakt som säger att de inte är skyldiga till någonting för en. Då är det mycket viktigt att veta att konsumentköplagen inte går att förhandla bort. dvs i många fall är deras köpekontrakt ogiltigt.

 

Men som sagt! Vi hoppas att det går bra. För om det går bra och man inte vill ha garantier så är de både billiga och snabba i leveransen.

 

Håller tummarna på att allt går smärtfritt!

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för informationen. Jag ska vara extra försiktiga med dem isåfall. Som tur är så har de redan skickat min order och betalningen har gått bra via E-Kort, så det kan nog inte hända något denna gången ;)

 

Vet du förresten något om märket eller modellen av PSU jag köpte? Är den bra eller dålig etc? Jag ville bara fråga för att jag nu, i efterhand, läst en del recentioner om den och några är väldigt positiva medans några indikerar en mindre överspänning på 12 linan. Dessutom verkar effektiviteten vara relativt låg vid hög belastning.

 

Jag tror dock det kommer fungera utmärkt eftersom de knappast kan vara sämre än min befintliga PSU som kom med datorn.

 

MVH, Jiddo.

 

[inlägget ändrat 2006-08-06 11:49:52 av Jiddo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej tyvärr vet jag inget om det.

Det kan finnas recentioner om den på tomshardware.se och andra prestandasidor. På prestandasidor brukar man vara extra kritisk mot grejer som inte håller måttet. Ifall den får bra resultat på sånna sidor är det en indikation på att det är bra grejer.

 

Adress

http://www.tomshardware.se/

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...