Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med svenska tecken i Outlook Beta


NWM

Rekommendera Poster

Visste inte om jag skulle posta här eller i ”Epostprogram” men eftersom problemet inte uppträder i Outlook 2003 utan enbart gäller Outlook 2007 Beta så valde jag att posta här i förvissning om att en klok moderator flyttar tråden om den inte passar.

 

Nu till problemet som enbart uppträder i Outlook 2007 Beta (samma problem i både XP och Vista). Om jag får ett mail från t ex Eforum så funkar det utmärkt. ”headern”på mailet ser då ut så här:

 

MIME-Version: 1.0

X-USER_IP: 192.176.237.2

X-Mailer: JMail 4.3.0 Free Version by Dimac

Content-Type: text/plain;

charset="iso-8859-1"

 

Om jag skickar från min telefon så ser ”headern” ut så här:

 

MIME-Version: 1.0

Content-Language: i-default

Content-Type: text/plain; charset=UTF-8

Content-Transfer-Encoding: quoted-printable

 

Problemet är att ”åäö” helt försvinner, tittar man på encoding så är Unicode (UTF-8) valt som standard. Om jag då väljer någon annan encoding så får jag skräptecken men väljer jag därefter Unicode (UTF-8) så kan jag se de svenska tecknen helt perfekt.

 

Visst är jag fullt medveten om att det är en beta som jag kör men jag är ändå nyfiken på varför det blir så här. På 80- och i viss mån 90-talet så var man van vid dylika problem och höll reda på de olika teckenuppsättningarna men det är tyvärr en kunskap som i mitt fall har bleknat så det vore väldigt intressant med några idéer kring vad det kan bero på och om det finns någon lösning.

 

Alla svar utöver ”byt till Open Office” uppskattas:)

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte som något annat än en beta-bugg som går ut på att den inte läser av den encoding som står i headern utan använder någon default-kodning, oavsett att det alltså står inställt på utf8 i Outlook. När du sedan byter kodning manuellt så fungerar rätt parsning av innehållet.

 

Det känns även som en bugg det kan vara värt att rapportera då jag gissar att saker som man i USA upptäcker sent vid utveckling (såsom framförallt teckenproblem) annars tar mkt längre tid att åtgärda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rapporterat buggen nu. Ville bara kolla med några eforumare så att jag inte rapporterade något som jag lätt skulle kunnat fixat själv. Den gode Bill skulle ju då kunnat bli vred på mig och det vill man ju inte.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej, det verkar som att problemet fnins kvar i den nu släppta versionen som jag kör. När kan manförvänta sig en rättning?

 

/gunsen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

De har tydligen ignorerat buggrapporten helg och hållet, för jag har fortfarande samma problem med min nyinstallerade Outlook 2007.

 

Jag har samma problem med mitt forum som skickar ut mail i UTF-8. Men det konstiga är att åäö ser bra ut i listan, när jag förhandsvisar osv. MEN när jag öppnar upp brevet för att läsa det så försvinner alla svenska tecken spårlöst.

 

Tydligen är jag ganska ensam om problemet, men jag hoppas att någon smart människa här har lösningen, för jag fattar inte vad jag ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sätt och vis tycker jag det är skönt att jag inte är ensam med detta problem. Jag har, precis som du, fortfarande samma problem och jag har egentligen gett upp. Jag la ner en massa tid på detta för snart ett år sedan men hittade ingen lösning då.

 

Problemet blir stort då ett mail studsar fram och tillbaka mellan olika personer och man ska försöka "läsa in" åäö och förstå sammanhanget i en redan svår text.

 

Men allts, alldeles ensam i vrlden r man inte om problemet.

 

/gunsen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, det måste väl finnas NÅN som vet vad man kan göra åt det?! Det verkar ju vara ett rätt stort problem på Outlook vad jag förstår och en stor anledning till att många väljer bort skiten?

 

Är det ingen som betalat för skräpet och kan maila deras support? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Håller helt med dig ...

jag har Outlook 2007 med XP och har precis ditt problem

jag har inte beta version ....

 

Konstigt nog så har min son inte något problem trots att han har 2007 och XP oxå ... ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eForum!

 

jag har Outlook 2007 med XP och har precis ditt problem

Föreslår att du postar i forumet XP, då detta forum gäller de som har Windows Vista.

 

___________________________________________

 

Webbläsare stavas utan problem Internet Explorer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...