Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen är svårstartad?


Andy11

Rekommendera Poster

Hejsan !!

 

Jag har ett problem med min dator skärm. Den senaste tiden har jag märkt att den är svår att starta. Jag trycker igång datorn och skärmen som jag alltid gjort. Men skärmen vägrar att starta. Jag får kanske hålla på 20 min dagligen för att den ska komma igång. Vad jag gör då är att drar ut olika sladdar ossen stoppar tillbaka dom. Det finns ström i skärmen eftersom lampan lyser gult, men den ska lysa grönt.

 

Vad kan problemet vara ?

 

Behöver någon sladd bytas ut eller är det något annat jag måste göra ?

 

Tack på förhand !!

 

Mvh: Andy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det låster som det är fel på skärmen i sig utan problemet är datorn. När du inte får någon bild hör du då att hårddisken rasslar och XP laddas även om du inte kan se det?

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaa asså själva burken går igång. Man hör hur den startar som vanligt. Det är bara skärmen som inte vill starta även fast det finns tröm i den. Som sagt så startar den ibland. Men kanske 1 gång av 20.

 

Mvh: Andy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att plocka ur grafikkortet och sätt tillbaka det igen. Det kan vara nätaggregatet som inte orkar leverera nog med ström så testa även med att koppla bort strömmen till hårddisk och CD/DVD och testa om datorn startar varje gång då.

 

De gånger datorn startar är den stabil då?

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det.

A den är stabil dom gångerna datorn startar. Detta problem har jag inte haft förrut. Har haft min dator i 5 år och det är först nu skärmen börjar att krångla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som sagt inte att det är skärmen men det är ju lätt att ta reda på. När datorn har startat och du har bild i XP så stänger du av skärmen om det då inte är skärmen som är problemet så skall den ju starta varje gång. Gör den det inte så är det skärmen som det är fel på.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppna burken och kollade igenom allt i den. Allt satt som det skulle och ingen sladd satt lös eller något annat var löst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn har startat och du har bild i XP så stänger du av skärmen om det då inte är skärmen som är problemet så skall den ju starta varje gång

Har du testat det som jag skrev i mitt föregående inlägg?

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat allt du sagt nu. Men en sak bara. Jag är inte så säker på att xp går igång bara för att burken är på. Jag antog det innan att xp gick igång men nu är jag inte säker på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det är datorn som är problemet inte skärmen. Har du testat:

 

När datorn har startat och du har bild i XP så stänger du av skärmen om det då inte är skärmen som är problemet så skall den ju starta varje gång.

 

vad händer, startar skärmen varje gång?

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat d. Men vill inte göra det igen annars får jag problem med att starta den. När jag väl får igång skärmen så kan datorn vara på i en hel dag utan problem. Men skulle jag stänga av skärmen och sätta på igen så lyser skärmen gult och inte grönt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle jag stänga av skärmen och sätta på igen så lyser skärmen gult och inte grönt?

Okey då förstår jag dig som så att: när datorn väl har startat och du är inne i XP och sedan stänger av bara skärmen med dess strömbrytare så startar skärmen inte varje gång.

 

Om det är på det viset så är det skärmen som håller på att "ge upp". Har du garanti kvar så är det bara att lämna in den för en garantirepration. Är garantitiden slut så blir det tyvärr att köpa en ny för det är inget som du fixar själv, det är knappast lönt att lämna in den för lagning om det inte är en dyrare skärm.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaa det är så som du sammanfattade det. Jag har haft denna datorn i 5 år nu så jag tror inte garanti tiden är kvar. dessutom så köpte jag datorn i en annan del av Sverige och är inte bosatt där längre. Men jag tycker det är konstigt ska inte skärmar hålla länge?

 

Man har juh inte råd att köpa en ny skärm precis. men tack för din hjälp.

Nu vet jag vad som är fel iaf!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...