Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-släden i stereon vill inte stanna inne


Karl-Oskar

Rekommendera Poster

Slänger upp en tråd här som en sista utväg..

Jag har en kompaktstereo från Sony (CMT-CP1). När jag lagt i en skiva och matar in den så tuggar spelaren lite sedan åker släden ut igen. Detta måste upprepas ca 7-8 ggr innan släden stannar inne. Det har ingenting med mediet att göra då detta händer även utan skiva. Jag ska göra ett sista försök innan jag börjar titta efter en ny (den är inte dyr nog att lämna in). Vad kan problemet vara? Är helt okunnig "elektroniskt" så det måste vara något uppenbart för att jag ska se det annars om jag nu "lyfter på locket". Någon som haft liknande problem? Har Googlat lite men kammat noll...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så är det lasern som blivit smutsig. På många spelare så går det att komma åt att göra ren lasern när släden är ute. Lasern ser ut ungefär som en lysdiod, jag hittade ingen riktigt bra bild men ungefär så här ser den ut http://snipurl.com/u203 Använd en "Topps" (sådana som petar öronen med) och kemiskt ren bensin (båda produkterna finns på apoteket). Om du inte kommer åt lasern så kan du använda en reggöringsskiva t ex den här http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327418000

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nisse!

Sitter nu vid datorn igen efter en stunds pillande och har precis läst ditt inlägg. Som du redan har konstaterat var det alla gånger smuts på laserläsaren. Jag gjorde en "datorstädning" dvs lyfte på locket och tomde lungorna ett par gånger. Sedan gick det bra att mata in skivor igen. Tack ändå!

En följdfråga som dök upp i huvudet när jag pillade: Är all hemelektronik kännslig för statisk elektrisitet precis som RAM-minne, grafikkort osv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komponenter är känsliga i olika grad, t ex kondensatorer och motstånd är relativt okänsliga men integrerade kretsar och transistorer är betydligt känsligare. Så man skall inte ta på kretskort och kompenter i t ex en CD-spelare (oftast så finns det ju ingen andledning till det heller då man ju inte meckar med en CD-spelare som man gör med en dator). Du gjorde helt rätt som använde "mun metoden" för att blåsa bort dammet i stället för en dammsugare som kan vara rena döden för all elektronik.

 

När man meckar med datorn så skall man undvika att klappa katten:), gärna ha bomullskläder, försöka att undvika att ta direkt på komponterna, ta i datorchassiet så att man får samma potential som datorn har. Vid större jobb så gör jag dem på diskbänken och med ett antistatarmband kopplat till diskbänken.

 

En gång för ganska länge sedan så kände jag mig väldigt undersysselsatt så jag ville testa hur mycket statiskelektricitet som ett datorminne klarar. Det var en liten sticka som jag inte hade någon användning för och testet är helt ovetenskapligt.

 

Lånade grannens katt och klappade den först en gång med minnesmodulen, sedan testade jag och datorn startade men var något instabil om man säger så. Efter att minnesmodulen verkligen hade fått vänslas med katten så startade inte datorn överhuvudtaget:)

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...