Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam i telefonen


RN

Rekommendera Poster

Snart ska man väl slippa telefonspammarna som jämt ska ringa och sälja billigare el, billigare telefonabbonemang, billigare kalsonger och billigare av allting!

 

Anmälde precis mitt hemnr till spärregistret NIX-telefon:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?lngArticleID=438&lngCategoryID=509

 

Så hoppas att man snart slipper störas av de uppringande spammarna..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde det själv för ett år sedan ungefär.

 

Gör faktiskt skillnad, precis alla försvinner inte, men dom som är seriösa och håller på sin spärrlista, slipper du.

 

Räknar med att 75% försvann med denna lilla spärr.

Så nu är det betydligt lugnare i luren

:)

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tycker att det fungerar bra, men någon gång har jag väl fått påpeka att jag är anmäld till NIX, men då brukar dom ge sig direkt.

 

De enda som "får" ringa är dom som man har eller har haft något att göra med tidigare.

 

Bredbandsbolaget terrade mig ett tag, men nu verkar dom faktiskt ha fattat att jag inte vill ha IP-telefoni så dom har också slutat ringa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
De enda som "får" ringa är dom som man har eller har haft något att göra med tidigare

En mängd andra syften är även undantagna NIX:s regler, t.ex olika typer av undersökningar och politiska kampanjer. Fast jag antar att du tänkte mest på försäljning i det här fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredbandsbolaget terrade mig ett tag, men nu verkar dom faktiskt ha fattat att jag inte vill ha IP-telefoni så dom har också slutat ringa.

De skickar mellan varven reklam i brevlådan till min sambo! Trots att vi redan använder oss av dem (genom mitt namn). Har ringt genom BBB under några år och tycker det har funkat bra. Det nästan bästa är att man helt slipper Telia på den fasta telefonen.

 

Det låter iaf bra att spammen i luren minskar. Tack för svaren. Har blivit så h-e irriterad på alla som ringer flera ggr i veckan att jag nästan börjat bli riktigt otrevlig mot dem (vilket är lite oschysst eftersom det faktiskt är deras levebröd, och jag har själv jobbat på Temo en sommar för 11 år sen innan jag dog av tristess).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera dock att det kan ta upp till 3 månader innan alla har uppdaterad sina NIX-register. :-(

Men sen blir det tyst i luren. :-))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under sommaren har jag jobbat några veckor som telefonförsäljare. Företaget jag är anställd hos heter ProVoice och det är inte första gången det namnet dyker upp här på forumet.

 

På ProVoice sitter vi på en rad olika projekt, vi konsultar alltså för företag som vill ha sålt sina produkter. Vissa projekt såsom de som handlar om underkläder och naturläkemedel är riktigt oseriösa, andra såsom den jag sitter på (Glocalnet) är mer seriösa.

 

Måste säga att jag tycker att de flesta man ringer är trevliga. Det är få fall man hör någon säga att de faktiskt har NIX-registrerat sig och när man ändå hör det brukar anledningen till att de ändå blivit uppringda vara att de faktiskt inte registrerats hos NIX för de större telefonmarketingföretagen följer reglerna stenhårt. Det tjänar de ju själva på då de slipper lägga ner tid på kunder som ändå inte tänker köpa något över telefonen.

 

Vad kan personligen säga att jag aldrig kommer att köpa någonting över telefon. Jag har ibland lite dåligt samvete över de metoder som används för att få folk att köpa. Ibland används i bolaget säljarmetoder som är på gränsen till helt förkastliga. De flesta anställa är runt 20 år. De studerar och behöver pengarna för att finansiera framtiden med. Det kan vara ett mycket hetsigt klimat där säljarledaren sätter hård press på en att sälja. Allt detta leder naturligtvis till att kunder tom kan grundluras för att säljaren skall få sina pengar och göra chefen nöjd. De flesta rykten som cirkulerar kring telefonförsäljning stämmer mer eller mindre även om jag personligen känner att de flesta jag säljer till faktiskt kommer att få snabbare bredbandshastighet och ett mycket längre pris på både telefonin och bredbandet. Men finns dessa erbjudanden bara möjliga att få "per telefon"? Är de "tidsbegränsade"? Inte ofta faktiskt.

 

Kan berätta massa mer om hur det hela verkar fungera, bla varför vissa blir uppringa 10 gånger per vecka av samma telefonnummer om det är någon som undrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör hemligt nummer på min hemmatelefon och har aldrig blivit uppringd av någon säljare eller undersökningsföretag.

 

Vill någon som inte känner till mitt telnr ha tag på mig så får de ringa mobilen, tycker de att det är för dyrt så vill de mig ändå inget viktigt.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...