Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En del av hårddisken är skadad.


MyRevansch

Rekommendera Poster

 

Hej!

Jag har fått ett problem med hårddisken. I samband med att jag ändrade om bland partitionerna med Partition Magic (PM) så hängde sig datorn vilket den har gjort ibland. När jag slår på den igen och skall gå in i PM så kommer jag inte in. Jag får ett felmeddelande. När jag går in under PartitionInfo så visar det sig att partitionen inte börjar där den skall på hårddisken. Felmeddelandet är:

"Partition didn´t begin on head boundry. ucBeginHead expected to be 0 or 1, not 239." I en kolumn (head) börjar mycket riktigt med 239 vilket tydligen skall vara 1 eller 0. Vad jag förstår så kan inte PM öppnas när det finns ett fel i en på hårddisken. Felet som har uppstått har gjort att det inte går att använda hela hårddiskens utrymme.

Jag har läst i manualen som finns till PM och där står förslag på att använda DOS och FDISK (Jag har WIN 98, andra utgåvan, på datorn) för att ta bort den partition som inte fungerar. Samtidigt står det att FDISK kan ha svårt att ta bort gömda partitioner vilket det förmodligen handlar om i mitt fall. Det har inte fungerat med FDISK för min del. Jag har använt DOS 6.22 vilket vad jag förstår är den sista versionen som gavs ut som separat produkt.

Datorn fungerar för övrigt.

Jag har installerat om datorn en gång efter att ha försökt med FDISK men problemet återstår

 

Finns det något annat sätt att åtgärda detta än med DOS? Finns andra program som skulle kunna fungera i detta fall?

 

Finns det någon "där ute" som skulle kunna ge något förslag på vad jag skulle kunna göra?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du allt på samma fysiska hårddisk eller har du möjlighet att rensa hela disken och börja om från början med partitionering och formatering?

 

I så fall kanske du skulle köra killdisk på disken så all information raderas och disken blir lika tom som när den var ny och oformaterad.

 

http://www.killdisk.com/

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för förslaget. Har prövat med Killdisk via diskett men när jag valt exe-filen och programmet skall dra igång så är det precis som om det skulle hänga sig. Det kanske kan bero på att någon del av disken kan vara skadad. Programmet kanske känner av det.

 

Finns det fler förslag?

 

[inlägget ändrat 2006-07-26 12:16:48 av MyRevansch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dos 6.22 är egentligen inte den sista versionen, lite beror på hur man menar.

Noggrant är MSDos 6.22 den sista från Microsoft.

Men det finns också en som har version 6.3, men då är det IBM som är skapare, och den allra bästa DOS-versionen är egentligen den från Novell som heter DOS 7.0, som aldrig har blivit erkänd, den heter officiellt DRDOS, eller NovellDOS 7.0, och för dom som använder den så är den i många fall bättre en den vanliga DOS 6.22, men det är bara rena proffs/tekniker som kommer i kontakt med denna.

 

 

Har du verkligen försökt med allting?

 

Har du även försökt med att ta bort gällande partition och gjort en helt ny partition?

 

Även att ha tittat i fdisk och kollat att du inte har någon annan icke fat-partition?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
MyRevansch skrev:

Samtidigt står det att FDISK kan ha svårt att ta bort gömda partitioner vilket det förmodligen handlar om i mitt fall. Det har inte fungerat med FDISK för min del.

 

Vill minnas att det finns ett alternativ i FDISK som heter "Ta bort dolda partitioner".

 

Har du provat det?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Tackar för svaren. Jag har redan prövat det som ni skrev om. Det har inte fungerat. Förmodligen så kan det nog vara så att den skadan som verkar ha uppstått på disken kan "låsa" hårddisken på något sätt.

 

Jag har inte hittat något där dolda partitioner skulle kunna tas bort under FDISK.

 

Finns det fler förslag att kunna komma åt hela hårddisken? Som det är nu kommer jag endast åt en begränsad del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Var inne och läste på Killdisk hemsida. Den borde fixa ditt problem.

 

Placerade du Killdisk på en Win98 Bootdiskett och startade om maskinen från disktetten och körde Killdisk från disketten?

 

Din befintliga hårddisk borde inte kunna hindra den operationen.

 

/Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat det men det hjälpte inte. Det blev två disketter eftersom filerna var så pass stora.

 

Får använda det av hårddisken som fungerar.

 

[inlägget ändrat 2006-07-26 23:47:27 av MyRevansch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...Vad heter hårddisken?

 

Vilket fabrikat är det alltså?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad händer när du kör KillDisk med dos-disketten och vad säger maskinen?

 

Var inne och läste på Killdisk hemsidas FAQ där står:

* KillDisk communicates with the system board Basic Input-Output Subsystem (BIOS) functions to access hardware directly. It uses Logical Block Addressing (LBA) access if necessary to clean FAT32 drives more than 8 Gb in size.

* You can erase any drives independently of Operating System installed.

De borde funka.

 

Men de står inte uttryckligen om programmet raderar de första 1000 clustren i början av disken där partitions informationen ligger (programmet verkar vara mera inriktat på att radera filerna på disken). Om de nu är där på de första 1000 clustren som de trasslade till sej när Partitien Magic hängde sej så behöver dessa raderas.

 

Jag kan maila dej ett DOS-program (50KB) som just tar bort dessa första 1000 clustren.

 

Sen får du börja från början och köra FDISK och formatera hårddiskn.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

När jag försökte att få igång Killdisk.exe kom det upp ordet killdisk men sen hände inte mer. Det lät ifrån diskettstationen och lampan lyste men programet drog inte igång.

 

Har varit inne och kollat på Partitioninfo och det ser ut som om problemet kanske skulle kunna finnas i början av hårddisken. Det kanske skulle kunna hjälpa med programmet du skrev om.

 

/MyRevansch

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag skickar filen men då måste du lägga ut din e-post adress. Men vi kanske kan rädda din disk trots allt. Har du viktiga saker på den som du inte vill förlora?

 

I ditt första inlägg sa du att du flyttade på partitioner. Kan du mera exakt tala om vilken eller vilka partitioner du flyttade på. För du flyttade väl inte på den första som ligger i början på disken, den som blir C: när du startar maskinen? I ett Windows 98 system får man nämligen inte flytta den partitionen för då startar inte maskinen.

 

Vad ville du åstadkomma med din partitions omflyttning?

 

Har du några fungerande Partitien Magic Resceu disketter? Då borde du kunna starta maskinen med dom och få en uppfattning om hur disken ser ut. Om du kommer ihåg vad de olika partitionerna heter så borde du lätt se hur de olika partitionerna ligger nu. Sen finns de en testfunktion i Partitien Magic där du kan se om de finns några fel i de olika partitionerna. Markera en partition i taget och gå till Options och sen Check for Error.

 

/Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle M du kan använda denna länk för att dela med dig av filer, mata upp och klistra sedan in länken här i ditt inlägg.

http://ezshare.de/

 

Fick detta tips här på eforum ganska nyligen och det fungerade bra.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Nej, jag flyttade inte på den första partitionen utan skulle lägga till en därefter. Har tyvärr inga rescue-disketter.

 

Jag tänket försöka förklara hur PartitionInfo ser ut.

 

-Under avsnittet Partition Information ser jag att hårddisken börjar med Free Space och den har av någon anledning status Primär fast den är tom. Det var förvisso där som den första partitionen låg från början. Denna Free Space har en startsektor på 63 men är totalt 3.825.234 stor.

Sedan kommer C: som är primär och bootbar. Det är den som så att säga används. Den har startsektor 3.825.297. Därefter en sekundärpartition.

 

-Sedan finns avsnittet Disk Geometry Information och innehåller info om Cylinders, Heads och Sectors/Track. Där är upptaget fyra rader där C: och sekundärpartitionen finns med. Exempel på vad kolumnerna innehåller: Under kolumnen errors står en 1 vid C: och restan av kolumnen innehåller 0:or vilket verkar tyda på att problemet verkar vara vid C: Under kolumen Boot är det 80 för C: och resten 00. Under kolumnen Head står det 239 för C: och de andra raderna har 0 resp. 1. Just 239 är den siffran som error-meddelandet innehåller och som jag skrev i början.

 

Vad som har hänt när datorn hängde sig under PM-processen vet jag inte men det ser ut som om Windows inte har installerats i början av hårddisken. FDISK verkar inte "hitta" denna Free Space i början av hårddisken. Det verkar vara Windows som inte startar på förväntat "head boundry".

 

Frågan är om programet kommer att ta de första 1000 clustrena på hårdisken eller där C: är installerad när jag startar programet eftersom jag inte kommer åt Free Space med FDISK, alltså början på hårddisken. Det skulle kanske vara värt att pröva programet ? Skicka det till testet12345@hotmail.com

.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

De verkar vara flera konstigheter.

 

Starta PM PartitionInfo. Dra ut fönstret på längden så att allt syns. Ta en skärmdump (Alt-PrintScreen) av PartitionInfo fönstret. Klistra in det i Paint och spara bilden. Bifoga bilden i ditt inlägg så att jag kan granska resultatet i sin helhet.

 

/Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett nytt försök...

 

 

 

 

[bild bifogad 2006-07-28 22:33:38 av MyRevansch]

851921_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

På skärm dumpen ser du att i ’Rutan Disk och Partition errors’ står ”Error #105; ……

 

I min PM 7 bok står det: #105 Partition starts on wrong boundary

The hard-disk partition table contains erroneous values. PartitionMagic expects partitions to begin and end on the correct cylinder boundaries. If they do not, the disk may be partially corrupted. In this circumstance, if PartitionMagic were to make any modifications it might cause the loss of data. Therefore, PartitionMagic refuses to recognize any of the hard disk’s partitions. To resolve this problem, see the instructions in “Resolving Partition Table Errors” on page 117.

 

Och de är där du står och PM vägrar att starta.

 

På sidan 117 står det;

Resolving Partition Table Errors

Partition table errors are errors in the 100 - 199 range. In most cases, you must resolve partition table errors by creating new, error-free partition tables. The general steps are: (1) ensure you have no viruses (see below), (2) back up the data on the affected partitions, (3) delete the partitions, (4) recreate them, and (5) restore their contents. You may need to use the FDISK program from a recent DOS version, as earlier versions may refuse to delete HPFS or hidden partitions, and the OS/2 FDISK program may recognize the partition’s corruption and refuse to modify it.

 

Men de rådet är inte mycke värt i ditt fall eftersom du inte kan starta PM i Windows och ta bort den första tomma partitionen. Om man skulle få bort den första tomma partitionen skulle man sen kunna flytta den andra partition så att den ligger först och utan något tomutrymme före. Är inte säker men de kanske skulle kunna funka. Kan vara värt att prova innan du tvingas installera om alltihopa.

 

Prova att skapa PM Rescue disketer från PM CD-skiva, kräver 2 disketter och se om du kommer in i PM från Dos.

To create rescue disks from: Do this:

1a Open the English/DOSMAKE folder on the PartitionMagic CD.

1b Type MAKEDISK A:, where A: is the drive letter for your floppy disk drive.

 

Om du vill använda svenska tangentbords kommandon får du gå in och justera i Autoexec2.bat och config.sys på disketterna, står i manualen.

 

Om disketterna inte heller funkar så återstår nog bara för dej att köra de program jag mailar till dej. Skapa en Startdiskett i Win98 och lägg in filen och kör programmet. Programmet går bara att använde på FAT partitioner, inte på NTFS.

 

Du kommer att förlora allt på disken och får partitionera om disken och installera om allting.

 

När jag använde PM och ändrar på partitioner med de aktiva operativsystemet så brukar jag köra med disketterna. Inbillar mej att de är lite mindre risk för trassel (som i ditt fall när Windows hängde sej). Men en nackdel är att man inte får någon möjlighet att ångra en utförd ändring.

 

/Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har tittat mera på din PartitionInfo-bilden av disken. Finns så många konstigheter så de är tveksamt om de över huvudtaget är någon ide att lägga ned mera arbete på att försöka fixa disken. Sannolikheten för att filer har blivit förstörda under dina försök är mycke stor och då får du ju installera om i alla fall.

 

Du undrade över om de inte var någon dold partition som spökade. De finns ingen dold partition, de skulle då visas genom en * framför Namnet i kolumnen Volyme i tabellen Partition Information.

 

Konstigheter:

1) Den raden borde inte finnas.

2) Skall stå 63 här. Utrymmet före upptas av Master Boot Record, Partitions- och Filallokerings tabell

3) Alla partitioner utom UTÖKAD använder 16-bitars filsystem (står 06 eller 05 i FS kolumnen). Ger sämre prestanda. Borde stå FAT32 i stället för FAT16B i Part Type kolumnen för operativsystems partitionen.

4) I den här kolumnen Head skall de stå 254.

5) Och i den här kolumnen Head skall de stå 0 eller 1

6) Dom här två raderna borde inte finnas.

7) I kolumnen # har jag bara 0 och 1 men är osäker på vad de står för.

8) Och här skall de stå 0 (inga fel) som du sa.

Alla övriga sectorvärden har jag inte studerat då disken är så rörigt.

 

När du skall partitionerar om din disk:

Fdisk finns i flera versioner och är inte något användarvänligt program. Här har du en länk till MS som beskriver användningen av Fdisk http://support.microsoft.com/kb/q255867/. Att du hade fått FAT16B beror kanske på att du använt en äldre version av Fdisk eller att valt fel vid partitioneringen. Den nya partitioner du gjort är ju FAT32 så din maskin och BIOS är Ok för FAT32.

 

Försök i stället att skapa PM Rescue diskar och jobba med dom är betydligt smidigare och ger en bättre överblick på vad man håller på med.

 

/Olle

 

 

[bild bifogad 2006-07-30 11:35:40 av Olle M]

852214_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det vart mycket på en gång...

 

Det har löst sig och problemet med att jag inte kunde använda hela hårddisken är borta. Det verkade som det löste sig när jag använde programet som kom med e-mailet. Prövade först med startdisketter från PM och kom in i PM men där kunde jag inte göra något mer än i princip se på ParttitionInfo som jag hade fått tag på innan. I fältet där partitionerna brukar visas stod felkoden 105.

 

Jag har använt PM ett antal år och känner igen en hel del av det du skriver om PM och DOS. Det du skrev om från boken (engelska) stod i princip samma i min även om jag i det här fallet har en lite äldre PM-version. Det var bl.a. en del av den engelska texten jag refererade till i mitt första inlägg.

 

Anledning till att jag skrev om den dolda partitionen i början, som uppenbarligen inte finns kvar under PartitionInfo (bilden), är att det fanns med som en anledning i manualen ("...refuse to delete HPFS or hidden partitions,...") till att FDISK kanske inte skulle kunna ta bort problemet när jag försökte. Det var en dold primärpartition jag skulle kopiera in och använda istället för den primärpartition jag hade. Trodde att det var den dolda partitionen som felet kanske kunde bero på eftersom datorn hängde sig just då jag kopierade. Den har i varje fall funnits med från början.

 

Någon kommentar till bilden med numrering på är att jag är medveten om att FAT16 kan ge sämre prestande än FAT32. Anledningen till att det är FAT32 på UTÖKAD är den varit med "från början" innan datorn hängde sig. Då var hela systemet FAT32. När jag sedan prövade mig fram så installerade jag Win98 (utgåva 1) som ju har FAT16. Det är anledningen till att det finns både FAT32 och FAT 16 och inte val vid partitionering eller äldre version av FDISK. Bilden (skärmdumpen) är alltså en blandning av gammalt (innan den hängde sig) och nytt (försöka att få igång hela hårddisken).

Raden som du skriver inte borde varit med är ju Free Space som är med eftersom det är just tomt utrymme under den utökade (extended) partitionen som innehåller den logiska enheten D:UTÖKAD.

 

Problemet som fanns på hårddisken är borta och jag vill tacka er som har kommit med inlägg runt hårddisken.

 

....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...