Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator startar långsamt (10 minuter), men är sedan normal


Mackey

Rekommendera Poster

Jag har en Dell-dator (Dimension 8400) som har blivit jätteseg att starta.

 

Först startar datorn och visar BIOS och Dellsymbol och vad det nu är som händer, det tar några minuter, tog förut några sekunder.

Sedan händer inget i flera minuter,

sedan blinkar ett streck i övre vänstra hörnet i flera minuter,

och sedan startar Windows XP och då verkar allt vara normalt.

 

Ibland tar det 10 minuter att start den.

 

När datorn väl startat funkar allt (ganska) bra.

 

Okunnig önskar hjälp i nöden!

 

 

[log]Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 11:58:38, on 2006-07-25

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IreIKE.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccProxy.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE

C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaantmon.exe

C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IPSecMon.exe

C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Program Files\RealVNC\VNC4\WinVNC4.exe

C:\WINDOWS\system32\MsPMSPSv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe

C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaanotif.exe

C:\Program Files\Dell\Media Experience\PCMService.exe

C:\Program Files\Intel\Modem Event Monitor\IntelMEM.exe

C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe

C:\Program Files\Creative\Sound Blaster Live! 24-bit\Surround Mixer\CTSysVol.exe

C:\WINDOWS\system32\Rundll32.exe

C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe

C:\Program Files\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe

C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe

C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe

C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\SafeCfg.exe

C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqgalry.exe

C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasDtServ.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Console\NSCSRVCE.EXE

C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE

C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

C:\Program Files\Hijackthis\HijackThis.exe

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/countries/se/sve/gen/default.htm

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://securityresponse.symantec.com/avcenter/fix_homepage'>http://securityresponse.symantec.com/avcenter/fix_homepage

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://securityresponse.symantec.com/avcenter/fix_homepage

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll

O2 - BHO: Norton Internet Security 2006 - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll

O2 - BHO: NAV Helper - {A8F38D8D-E480-4D52-B7A2-731BB6995FDD} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll

O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll

O3 - Toolbar: Norton Internet Security 2006 - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll

O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {C4069E3A-68F1-403E-B40E-20066696354B} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_03\bin\jusched.exe

O4 - HKLM\..\Run: [iAAnotif] C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaanotif.exe

O4 - HKLM\..\Run: [PCMService] "C:\Program Files\Dell\Media Experience\PCMService.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe

O4 - HKLM\..\Run: [intelMeM] C:\Program Files\Intel\Modem Event Monitor\IntelMEM.exe

O4 - HKLM\..\Run: [dla] C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe

O4 - HKLM\..\Run: [updateManager] "C:\Program Files\Common Files\Sonic\Update Manager\sgtray.exe" /r

O4 - HKLM\..\Run: [CTSysVol] C:\Program Files\Creative\Sound Blaster Live! 24-bit\Surround Mixer\CTSysVol.exe /r

O4 - HKLM\..\Run: [P17Helper] Rundll32 P17.dll,P17Helper

O4 - HKLM\..\Run: [updReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [bluetoothAuthenticationAgent] rundll32.exe bthprops.cpl,,BluetoothAuthenticationAgent

O4 - HKLM\..\Run: [wbed] C:\WINDOWS\wbed.exe

O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] "C:\Program Files\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe"

O4 - Global Startup: HP Digital Imaging Monitor.lnk = C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe

O4 - Global Startup: HP Image Zone Fast Start.lnk = C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqthb08.exe

O4 - Global Startup: Mobile User VPN.lnk = C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\SafeCfg.exe

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2_03\bin\npjpi142_03.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=48835

O16 - DPF: {2BC66F54-93A8-11D3-BEB6-00105AA9B6AE} (Symantec AntiVirus scanner) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/vc/bin/AvSniff.cab

O16 - DPF: {644E432F-49D3-41A1-8DD5-E099162EEEC5} (Symantec RuFSI Utility Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/common/bin/cabsa.cab

O17 - HKLM\System\CS1\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O17 - HKLM\System\CS2\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O17 - HKLM\System\CS3\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)

O23 - Service: Ati HotKey Poller - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\SYSTEM32\ati2sgag.exe

O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

O23 - Service: Symantec Internet Security Password Validation (ccISPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\ccPwdSvc.exe

O23 - Service: Symantec Network Proxy (ccProxy) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccProxy.exe

O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe

O23 - Service: COM Host (comHost) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\comHost.exe

O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE

O23 - Service: IAA Event Monitor (IAANTMon) - Intel Corporation - C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaantmon.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: SafeNet Monitor Service (IPSECMON) - SafeNet - C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IPSecMon.exe

O23 - Service: SafeNet IKE Service (IreIKE) - SafeNet - C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IreIKE.exe

O23 - Service: Norton AntiVirus Auto Protect-tjänst (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

O23 - Service: Norton Protection Center Service (NSCService) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Console\NSCSRVCE.EXE

O23 - Service: Pml Driver HPZ12 - HP - C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe

O23 - Service: Symantec AVScan (SAVScan) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\SAVScan.exe

O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe

O23 - Service: Symantec SPBBCSvc (SPBBCSvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe

O23 - Service: Symantec Core LC - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe

O23 - Service: VNC Server Version 4 (WinVNC4) - Unknown owner - C:\Program Files\RealVNC\VNC4\WinVNC4.exe" -service (file missing)

[/log]

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en gammal Java-version med säkerhetshål. Avinstallera alla Java från Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program och installera sedan den senaste härifrån: http://www.java.com/sv/

 

Gå till den här sidan:

http://www.virustotal.com/

och skriv in det här filnamnet:

C:\WINDOWS\wbed.exe

Klistra in resultatet i ditt svar här.

 

Dessutom låter det som att du har hårdvaruproblem eftersom det tar sådan tid väldigt tidigt i startprocessen. Börja med att testa datorns minne med något av dessa testprogram:

http://www.memtest86.com/

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java klarade jag av att fixa.

 

Jag tror att jag fixade wbed.exe också, så här blev resultatet.

 

STATUS: FINISHEDComplete scanning result of "wbed.exe", received in VirusTotal at 07.25.2006, 12:51:21 (CET).

 

Antivirus Version Update Result

AntiVir n - no virus found

Authentium n - no virus found

Avast n - no virus found

AVG n - no virus found

BitDefender n - no virus found

CAT-QuickHeal n - no virus found

ClamAV n - no virus found

DrWeb n - no virus found

eTrust-InoculateIT n - no virus found

eTrust-Vet n - no virus found

Ewido n - no virus found

Fortinet n - no virus found

F-Prot n - no virus found

F-Prot4 n - no virus found

Ikarus n - no virus found

Kaspersky n - no virus found

McAfee n - no virus found

Microsoft n - no virus found

NOD32v2 n - no virus found

Norman n - no virus found

Panda n - no virus found

Sophos n - no virus found

Symantec n - no virus found

TheHacker n - no virus found

UNA n - no virus found

VBA32 n - no virus found

VirusBuster n - no virus found

 

Aditional Information

File size: 0 bytes

MD5: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e

SHA1: da39a3ee5e6b4b0d3255bfef95601890afd80709

 

 

Sedan blev det svårare, men...

...jag återkommer. Det ska nog ordna sig.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java klarade jag av att fixa.
:thumbsup:

 

File size: 0 bytes

Det gick alltså inte att ladda upp den för att den stoppade det, en otrevlighet således, men det vore bra att veta vad det är för något. Ställ in Utforskaren så att du kan se alla filer:

Verktyg - (Mapp)alternativ eller liknande - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

 

Leta upp C:\WINDOWS\wbed.exe, se om det går att högerklicka och välja Kopiera, högerklicka sedan på Skrivbordet och välj Klistra in.

Om det går bra så gå igen till virustotal-sidan och bläddra fram filen där.

C:\Documents and Settings\<ditt anv.namn>\SkrivbordetKlistra in resultatet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte filen wbed.exe någonsatns!

Kan jag ha gjort fel förra gången?

 

 

Det gick inte att köra memtest86, jag fick något felmedelande och fick aldrig filerna över på diskett så att de funkade.

 

Jag fick fart på Windows Memory Diagnostic (http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp) och den hittade inga fel.

 

Jag fick också följande meddelande när jag startade datorn vid något tillfälle;

----------------------------------------

Phoenix ROM BIOS PLUS Version 1.10 A02

Copyright 1985-1988 Phoenix technogolgies Ltd

Copyright 1990-2004 Dell inc

All righs Reserved

 

Dell System Dimension 8400 Series

BIOS version A02

www.dell.com

 

Time –of-day not set – please run SETUP program

Strike the F1 key to continue, F2 to run the setup utility

----------------------------------------

Jag kom aldrig vidare utan stängde av datorn efter några minuter och startade om. Det gick bra, men tog tid.

 

Vad ska jag göra nu :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att wbed.exe är väldigt bra på att dölja sig, vi får se om det här hjälper. Skanna med HijackThis och bocka för den här raden:

O4 - HKLM\..\Run: [wbed] C:\WINDOWS\wbed.exe

Avsluta alla andra program.

Tryck Fix checked.

Starta om datorn.

 

Time –of-day not set – please run SETUP program

Kan tyda på att det är dags att byta BIOS-batteriet, det är ett litet runt knappcellsbatteri på moderkortet. Kolla om det finns några anvisningar i handboken från Dell eller på deras webbplats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag håller på att starta om, det tar ju en stund. Under tiden...

 

Vad är det här för något?

O4 - HKLM\..\Run: [P17Helper] Rundll32 P17.dll,P17Helper

 

 

Nu har jag startat datorn igen!

 

Så här blev det

 

Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 02:53:16, on 2004-08-23

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

[log]Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IreIKE.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccProxy.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE

C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaantmon.exe

C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IPSecMon.exe

C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Program Files\RealVNC\VNC4\WinVNC4.exe

C:\WINDOWS\system32\MsPMSPSv.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaanotif.exe

C:\Program Files\Dell\Media Experience\PCMService.exe

C:\Program Files\Intel\Modem Event Monitor\IntelMEM.exe

C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe

C:\Program Files\Common Files\Sonic\Update Manager\sgtray.exe

C:\Program Files\Creative\Sound Blaster Live! 24-bit\Surround Mixer\CTSysVol.exe

C:\WINDOWS\system32\Rundll32.exe

C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe

C:\Program Files\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe

C:\Program Files\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe

C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe

C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\SafeCfg.exe

C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqgalry.exe

C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasDtServ.exe

C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

C:\WINDOWS\system32\HPZinw12.exe

C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe

C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Console\NSCSRVCE.EXE

C:\Program Files\Hijackthis\HijackThis.exe

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/countries/se/sve/gen/default.htm

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://securityresponse.symantec.com/avcenter/fix_homepage'>http://securityresponse.symantec.com/avcenter/fix_homepage

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://securityresponse.symantec.com/avcenter/fix_homepage

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll

O2 - BHO: Norton Internet Security 2006 - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll

O2 - BHO: NAV Helper - {A8F38D8D-E480-4D52-B7A2-731BB6995FDD} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll

O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar2.dll

O3 - Toolbar: Norton Internet Security 2006 - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll

O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {C4069E3A-68F1-403E-B40E-20066696354B} - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\NavShExt.dll

O4 - HKLM\..\Run: [iAAnotif] C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaanotif.exe

O4 - HKLM\..\Run: [PCMService] "C:\Program Files\Dell\Media Experience\PCMService.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Program Files\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe

O4 - HKLM\..\Run: [intelMeM] C:\Program Files\Intel\Modem Event Monitor\IntelMEM.exe

O4 - HKLM\..\Run: [dla] C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe

O4 - HKLM\..\Run: [updateManager] "C:\Program Files\Common Files\Sonic\Update Manager\sgtray.exe" /r

O4 - HKLM\..\Run: [CTSysVol] C:\Program Files\Creative\Sound Blaster Live! 24-bit\Surround Mixer\CTSysVol.exe /r

O4 - HKLM\..\Run: [P17Helper] Rundll32 P17.dll,P17Helper

O4 - HKLM\..\Run: [updReg] C:\WINDOWS\UpdReg.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [bluetoothAuthenticationAgent] rundll32.exe bthprops.cpl,,BluetoothAuthenticationAgent

O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] "C:\Program Files\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] C:\Program Files\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe

O4 - Global Startup: HP Digital Imaging Monitor.lnk = C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe

O4 - Global Startup: HP Image Zone Fast Start.lnk = C:\Program Files\HP\Digital Imaging\bin\hpqthb08.exe

O4 - Global Startup: Mobile User VPN.lnk = C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\SafeCfg.exe

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=48835

O16 - DPF: {2BC66F54-93A8-11D3-BEB6-00105AA9B6AE} (Symantec AntiVirus scanner) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/vc/bin/AvSniff.cab

O16 - DPF: {644E432F-49D3-41A1-8DD5-E099162EEEC5} (Symantec RuFSI Utility Class) - http://security.symantec.com/sscv6/SharedContent/common/bin/cabsa.cab

O17 - HKLM\System\CS1\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O17 - HKLM\System\CS2\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O17 - HKLM\System\CS3\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\Parameters: NameServer = 192.168.1.4

O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "C:\PROGRA~1\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)

O23 - Service: Ati HotKey Poller - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\SYSTEM32\ati2sgag.exe

O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe

O23 - Service: Symantec Internet Security Password Validation (ccISPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\ccPwdSvc.exe

O23 - Service: Symantec Network Proxy (ccProxy) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccProxy.exe

O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe

O23 - Service: COM Host (comHost) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\comHost.exe

O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.EXE

O23 - Service: IAA Event Monitor (IAANTMon) - Intel Corporation - C:\Program Files\Intel\Intel Application Accelerator\iaantmon.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: SafeNet Monitor Service (IPSECMON) - SafeNet - C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IPSecMon.exe

O23 - Service: SafeNet IKE Service (IreIKE) - SafeNet - C:\Program Files\WatchGuard\Mobile User VPN\IreIKE.exe

O23 - Service: Norton AntiVirus Auto Protect-tjänst (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\navapsvc.exe

O23 - Service: Norton Protection Center Service (NSCService) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Console\NSCSRVCE.EXE

O23 - Service: Pml Driver HPZ12 - HP - C:\WINDOWS\system32\HPZipm12.exe

O23 - Service: Symantec AVScan (SAVScan) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton Internet Security\Norton AntiVirus\SAVScan.exe

O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe

O23 - Service: Symantec SPBBCSvc (SPBBCSvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SPBBC\SPBBCSvc.exe

O23 - Service: Symantec Core LC - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe

O23 - Service: VNC Server Version 4 (WinVNC4) - Unknown owner - C:\Program Files\RealVNC\VNC4\WinVNC4.exe" -service (file missing)[/log]

 

Moderator redigerade inlägget med LOGG-taggar

 

[inlägget ändrat 2006-07-25 16:50:00 av Mackey]

[inlägget ändrat 2006-07-25 16:50:32 av Mackey]

 

[inlägget ändrat 2006-07-25 16:55:11 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P17Helper: http://www.bleepingcomputer.com/startups/P17Helper-3948.html

Nåt som har med ljudkortet att göra ser det ut som.

 

Nu ser jag inget otrevligt i loggen längre i alla fall.

Men för säkerhets skull så kan du köra någon online-skanning och något antispionprogram.

 

Här kommer mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är såklart viktigt att man använder sitt förnuft också.

 

Uppdatera från Windows Update och kör antispionprogrammen Ewido, Spybot S&D och/eller Ad-aware regelbundet.

http://www.ewido.net/en/

http://www.safer-networking.org/en/download/index.html

http://www.lavasoft.com

 

Komplettera antivirusprogrammet med några online-skanningar då och då:

http://housecall.trendmicro.com/ eller http://se.trendmicro-europe.com/consumer/housecall/housecall_launch.php

http://www.bitdefender.com/scan8/ie.html

http://www.pandasoftware.com/products/activescan/

 

Använd en brandvägg (bättre än den inbyggda i XP), finns gratis från t ex ZoneLabs.

http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp

 

Om man använder Internet Explorer så kan det vara lämpligt att ha programmen SpywareBlaster och SpywareGuard, vilka hindrar en hel del otrevliga program från att laddas ner resp. köras:

http://www.javacoolsoftware.com

 

Se över säkerhetsinställningarna i Internet Explorer, det finns en hel del tips här:

http://www.spywarewarrior.com/uiuc/btw/ie/ie-opts.htm

 

Samt kör IE-SpyAd som lägger en hel massa otrevliga webbplatser i zonen Ej tillförlitliga i Internet Explorer så att de inte kan göra något med datorn:

http://www.spywarewarrior.com/uiuc/resource.htm

 

Om man byter webbläsare så är det bara SpywareGuard som behövs. Andra webbläsare är t ex Mozilla Firefox och Opera:

http://www.mozilla.org

http://www.opera.com

 

Allt gratis för hemanvändare/personligt bruk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick fart på Windows Memory Diagnostic (http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp) och den hittade inga fel.

Kör gärna minnestesten under längre tid, t ex en natt.

 

Du skulle kunna testa hårddisken med det testprogram som hårddisktillverkaren har på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju bra att det inte finns "skräp i burken" nu, men...

 

...fortfarande tar det 10 minuter att starta datorn. Vad ska jag göra åt det? Förslag?

 

Är det formatering och ominstallation som gäller, det är ju en hel del jobb, eller?

 

Kan det ha med BIOS-batteriet att göra?

 

Finns det några bra test- och/eller återställningsprogram? Ett problem verkar vra att jag inte kan köra DOS. JAg får det här meddelandet när jag försöker köra memtest86 eller andra diagnostikprogram.

 

C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOECEC.NT The system is not sutable for running MS-DOS and Microsoft Windows applications. Chose 'Close' to terminate the application.

 

Beror det på att jag måste köra direkt från disklett eller skiva?

 

:thumbsup:

Bra med lite tips på antispion-program mm, några av dem använder jag då och då , men ska gör det oftare framöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Framgår inte av dina felbeskrivningar, men har du fler än en hårddisk?

 

Om du har fler hårddiskar. Prova att koppla bort dom och låt systemdisken sitta kvar i datorn. Provstarta! Kan vara så att dina extra diskar är för slöa, och drar då ned på datorns prestanda.

 

Råkade nämligen utför det när en släkting till mig ville ha mer minne i sin gamla Compaq. Jag öppnade datorn och kollade vad släktingen har för minne. Sökte sedan efter nytt minne till släktingens dator. Hittade inget någonstans och datorbutikerna kunde inte rekommendera något till datorn, för att de kunde inte garantera kompatibiliteten.

 

Datorn är sex år gammal. En HemPC.

 

Lämnade besked att jag tyvärr inte kunde hjälpa släktingen. Hittade inga kompatibla minnen till datorn. Fjortondagar senare ringde släktingen.

 

Datorn hade varit inlämnad hos en datoraffär, som tittat på den. Det visade sig att släktingens två extra diskar drog ned på prestandan. Diskarna var för långsamma helt enkelt.

 

Nu känns datorn som en helt ny dator, berättade släktingen.

 

Jaha, kändes snopet för mig. :-) Skänkte inte diskarna en tanke.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr, bara en hårddisk.

Jag har testat att starat från diskett, men det är slött redan där. Det tar nästan fem minuter innan datorn börjar läsa disketten, samma tid som för hårddiken cirka. Sedan går det lika snabbt som normalt.

 

Inget går bra, så jag har nog inte missat något :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har testat allt som skrivits innan och inte får ordning på eländet, så ursäkta min rakt-på-sak, men format C:/ är inte dumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har kört lite mer minnesteter så blir det nog så...

Det stör mig att det är själva botsekvensen (nytt ord jag lärt mig) som tar lång tid, när väl windoms börjar starta går allt normalfort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan mitt förslagna förslag om "Format C:"

Om du har Norton Antivirus program installerad, så är mitt förslag att avinstallera detta och installera ett annat antivirusprogram, finns flera gratis. Norton är känd för att sega ned datorer (bl.a sega uppstarter).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är så tidigt i bootsekvensen som det tar tid så tror jag inte att det är Norton som spökar i just detta fallet. Eftersom det är samma sak med en diskett så är det nog inte Windows heller så en omformatering och nyinstallation hjälper troligen inte heller.

 

Kör minnestesten i natt och så hårddisktesten så får vi se sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha med BIOS-batteriet att göra?

Kanske

 

Finns det några bra test- och/eller återställningsprogram?

På den här nedladdningsbara CD-skivan finns det samlat diverse testprogram:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

JAg får det här meddelandet när jag försöker köra memtest86 eller andra diagnostikprogram.

 

C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOECEC.NT The system is not sutable for running MS-DOS and Microsoft Windows applications. Chose 'Close' to terminate the application.

 

Beror det på att jag måste köra direkt från disklett eller skiva?

Om du startar datorn från diskett eller CD så ska den inte hålla på med hårddisken (C:...). Har du ändrat i BIOS-Setup så att datorn startar från diskett resp. CD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite problem med att få till diskettera/CD som startar som de ska.

 

Det var ett av programmen som skulle gå att strata från windows, men det gick inte. Då fick jag "felmeddelandet".

 

Några tips på hur jag får startbara disketter / CD:ar att fungera.

Jag har ställt om i BIOS så att datorn startar först från diskett, sedan från CD och sist från hårddisk. Så långt funkar det, men jag får meddelande att jag ska ta ur diskett/CD för att datorn ska starta. Hjälp!

 

Som sagt, jag är inte så bra på det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag är inte så bra på det här.

Tyvärr inte jag heller. Det är kanske dags för BIOS-batteriet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:Tack för dagens hjälp, det var ju ändå inget kul att vara ute i solen :-)

 

Sammanfattning av dagen arbete!

- wbed.exe borta mha HijackThis, hoppas jag.

- Kört online virusskan.

- Kört Lavasoft.

- Datorn startar (botar) fortfarande långsamt.

- Med start-CD botar datorn snabbt (nätan varje gång).

- Fel med tiden vid botning har inte inträffat flera gånger, bara en gång.

- Windows startar normalfort.

- Det är inga problem att använda datorn när den väl har startat.

- Minnestest visar inga problem med internminnet, jag kör en längre test över natten.

- Hårddisken har inga fel enligt en enklare variant av Segates diagnostik, den "stora" vill inte starta.

- chkdsk.exe finner inga fel på hårddisken.

- Diskdefragmentering var inget problem (nästan klar).

 

Hårdvara

Dell Dimension 8400.

En hårddisk (den ursprungliga).

Två CD/DVD-bärnnare (den ena insatt i efterhand, men långt innan problemen började).

Inget annat har gjorts med hårdvaran sedan jag köpte datorn.

 

Mjukvara

Windows XP Home...

Inga försök med andra OS.

En massa spel.

En massa andra "ungdomliga" nerladdningar.

Officepaketet.

 

Jag har en känsla av att det inte är fel på hårddisken eftersom starten av Windows går i vanlig hastighet (så blev jag plötsligt expert). Dessutom funkar allt ju bra när datorn väl har startat, inget strul alls egentligen. Det är bara irriterande att man vet att något inte är bra.

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-25 23:51:09 av Mackey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har verkligen jobbat på bra! :thumbsup:

 

Det är nog inte något allmänt fel på hårddisken men skulle möjligen kunna vara fel på det som kallas "master boot record" (MBR) på hårddisken som just används vid uppstarten. Men eftersom du har problem att starta från diskett och CD (då används inte hårddisken) så kan det mycket väl vara något annat. Försök fixa nytt BIOS-batteri det kostar inte så mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hann aldrig starta någon minnestest i natt, men...

...allt fungerar bra!

 

Varför, jag varför????????????????????

 

Kan det ha med Norton IS att göra, jag får medelande att prenumerationen på VDF har upphört, fast den inte har det. Förnyade för några veckor sedan (det var inte i då datorn blev seg, det började tidigare).

 

Kan det vara att håprddisken är defragmenterad, det såg inte så illa ut före defragmentering, men...

 

Vi får väl se om det är tillfälligt eller håller i sig.

 

Tack för hjälpen! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var roligt att höra! :thumbsup:

 

Eftersom det var så tidigt under uppstarten som det tog tid så har det knappast med Norton att göra i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsdown: Nu är alt som vanligt igen!! Nja, det tar ju bara 3 minuter att starta, så det är ju en förbättring.

 

Jag har använt datorn sedan i morse, kan det ha med värmen att göra?

Det är fortfarande inga problem att använda datorn, bara att starta den?

 

Windowsstartbillden framträder långsamt när datorn väl är botad, så var det nog tidigare också, men inte i morse när allt funkade normalt (eller tom bättre än normalt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...