Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"operativ system saknas"


Johannes Löfstrand

Rekommendera Poster

Johannes Löfstrand

Jag har haft ett allvarligt fel med mitt XP. Gick inte äns att starta windows tidigare... Så jag tog min startdiskett till win98. och tog bort den gamla partiotionen till XP och skapade en ny...

 

När jag nu försöker boota från XP-skivan så stor det "boot from CD" och sedan under det "operativsystem saknas". Hur ska jag kunna formatera datorn? Kan man göra det genom MS-DOS? isf. hur? Och den viktigaste frågan: Hur kan jag instalera XP?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Ändra först i BIOS, så att CD-ROM blir 1st boot device.

• Starta om med XP-skivan i.

• Tryck på valfri tagent för att starta med CD-skivan. http://max.ownit.nu/TryckValfriTangentCD-skivan19.PNG

• Välj att installera XP.

• Ta bort partion/partioner och skapa ny/nya.

• Formatera och installera.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-23 13:18:24 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Har redan ändrat i bios så att cd-rom är 1st boot device. När jag startar med xp-skivan i datorn så kommer det vanliga upp:

Verifying DMI Pool Data....................

Boot from CD :

Boot from CD :

sedan så står det under dessa tre: Operativsystem saknas_

 

Och då kan jag inte trycka på någonting över huvudtaget

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand skrev:

Har redan ändrat i bios så att cd-rom är 1st boot device. När jag startar med xp-skivan i datorn så kommer det vanliga upp:

Har man CD-ROM som 1st boot device och startar om med XP-skivan i, ska följande komma upp:

 

http://max.ownit.nu/TryckValfriTangentCD-skivan19.PNG

 

Du ser det precis i början och du har bara några sekunder på dig att trycka på en tangent, annars kommer det vanliga upp.

 

Sedan kan det vara så att din XP-skiva av någon anledning inte är bootbar, men då finns installationsdisketter att hämta från Microsoft för att starta installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Nu har det helt plötsligt blivit annurlunda. Nu står det följande när jag sätter i datorn och har fixat cd boot:

Verifying DMI Pool Data....................

Boot from CD :

Boot from CD :

Invalid system disk

Replace the disk and then press any key

 

Kan detta ha någonting att göra med att jag skapat partiotioner för win98 med win98 startdisketten på datorn? Eller är det bara så att det är fel på windowsXP cd:n?

 

Måste jag instalera win98 innan jag kan instalera win98 för att sedan instalera XP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verifying DMI Pool Data....................

Boot from CD :

Boot from CD :

 

Jag hade problemet att mina två cd-spelare krockade just vid detta tillfälle vid boot på tom dator. Kopplade ur den ena, startade och sen kom endast ett "Boot from CD :" och "Tryck ner valfri tangent för att starta från cd-skivan". Efter installationen kopplade jag in den andra cd/dvd-spelaren och sen dess har båda fungerat.

 

Bosse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Prövade att koppla ur ena cd-spelaren nyss gjorde tyvär ingen skillnad. Står nu:

Verifying DMI Pool Data....................

Boot from CD :

Invalid system disk

Replace the disk and then press any key

 

tack för tipset allafall

 

Tror ni att jag behöver instalera win98 före XP pga. att jag formaterade datorn med en win98 startdiskett? Eller att min XP-skiva inte är boot-bar?

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-23 14:48:22 av Johannes Löfstrand]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många CD/DVD-spelare och hårddiskar har du?

Hur ser boot-alternativen ut i BIOS boot-meny och i vilken ordning är de i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Jag har en Hårddisk på 200gb. samt 1 cd och en dvdbrännare.

I Bios boot-meny så finns det... 1. quick booting - Enabled 2. Boot to OS/2 - NO

3. IOAPIC Function - Enabled 4. MPS table version - 1,4 5. Full screen LOGO display - enabled. 6. Security option - setup 7. Boot sequence - press enter

 

Inne i boot sequence kan man välja mellan 1. 1st boot device - CDROM 2. 2st boot device - hard disk. 3. 3st boot device Harddisk. 4. Boot from other device - enabled.

Hard disk boot priority - press enter

 

 

Kanske ska tillägga att medalet: "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" uppkommer då jag trycker på någon tanegent efter "Replace the disk and then press any key" medelandet kommer upp ifall jag inte byter skiva...

 

Är det möjligt att det är fel på XP-SKIVAN?

[inlägget ändrat 2006-07-23 16:13:04 av Johannes Löfstrand]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand skrev:

 

Är det möjligt att det är fel på XP-SKIVAN?

Visst kan det vara så. Har du möjlighet att testa den i en annan dator? Det är bara att välja att inte installera, efter att du bootat med skivan och tryckt valfri tangent för att starta med CD-skivan. På så sätt kan du se om skivan är bootbar.

Meddelandet "Tryck på valfri tangent..." är bland det första man ser på skärmen efter omstart.

Vad har du för tangentbord? Är det ett USB-anslutet kan det hända att "Tryck på valfri tangent..." inte svarar. Kan bero på hur du har inställningen för USB i BIOS.

Har du ingen floppy? Ser inget om en sådan i boot sequencen du räknar upp.

Vet du vad det är för dator/moderkort, så kan jag alltid kika i moderkortsmanualen?

 

Som du beskriver det hela verkar det som att inte din skiva bootar i ditt system.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-23 17:33:49 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

jag prövade nyss skivan i en annan dator och den såg ut att fungera som den skulle där... Jag har en floppy på datorn kan det vara någon idee att försöka få tag på en boot-diskett till XP? Eller finns det inte sådana?

 

Jag har ett vanligt tanegentbord datorn och jag har ett MSI-modekort som jag tror heter K8N Neo4 eller MS-7125...

 

jag är mycket tacksam för er hjälp

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Johannes!

 

Det "säkraste" sättet att installera XP på en "krånglande burk", är att köra installationen med disketter!

 

Du behöver 4-5 disketter (kanske 6, det var 2002 sist jag gjorde det). Som matchar din XP-version. XP-pro,Xp-home etc. SAMT sista uppdateringarna! Kolla hos microsoft. (Har inte adressen längre men du kan googla på det!)

 

[xp+installation+diskettes] eller liknande. Jag brukar kalla disketter för "flopys".. :thumbsup:

 

Liycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2 skrev:

 

Du behöver 4-5 disketter (kanske 6, det var 2002 sist jag gjorde det). Som matchar din XP-version. XP-pro,Xp-home etc. SAMT sista uppdateringarna! Kolla hos microsoft. (Har inte adressen längre

6 disketter är det som gäller. Och för att hämta dessa:

 

http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?DisplayLang=sv&nr=20&freetext=installationsdisketter&sortCriteria=date

 

Home eller Pro och om du har XP-skivan utan service pack eller med 1, 1A eller 2.

 

En variant är att plocka ur hårddisken, stoppa den i en annan dator med XP och med dess diskhanterare ta bort partitionerna.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-23 18:43:39 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade att koppla ur ena cd-spelaren nyss gjorde tyvär ingen skillnad. Står nu:

Verifying DMI Pool Data....................

Boot from CD :

Invalid system disk

Replace the disk and then press any key

 

tack för tipset allafall

 

Kom precis att tänka på att jag hade samma fel som du och det ända sättet att kunna boota från cd var att använda en USB-ansluten cd-spelare. Jag minns inte hur jag kom tillrätta med problemet men eftersom det fungerar nu så kan jag tänka mig att cd-spelaren nu sitter på en annan IDE-kabel än då den inte ville. Eller nu som slave istället för master eller tvärtom.

 

Alla tips är väl välkomna?

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Det funkade skitbra med disketterna! MEN som VANLIGT kommer ett till problem upp, ungefär 50 % in i instalationen av XP så säger den att en fil inte kunde skrivas. Jag hoppar över den allafall sedan 20 % senare är det massa filer som inte kunde skrivas. Jag startar om instaltionen och samma problem uppstår på samma ställe i instaltionen...

 

Skivan är inte ett dug repig men jag antar att det kan vara nått annat fel på den så jag får väl försöka fixa en ny...

 

Kan det vara HD och inte skivan som buggar instaltionen? Någon som upplevt samma sak?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara HD och inte skivan som buggar instaltionen?

Ja, testa hårddisken med det testprogram som dess tillverkare har på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...