Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad krävs för .US domän, var köper man billigast?


Tobias Tuleby

Rekommendera Poster

Tobias Tuleby

Hej!

 

Vad krävs för att registrera en .US domän? Är det något speciellt krav på att man måste ha bolag eller liknande?

 

.. och var gör man det billigast? Loopia som annars har billiga domäner registerar inte .us

 

Tack

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-21 15:01:56 av Tobias Tuleby]

[inlägget ändrat 2006-07-21 15:02:13 av Tobias Tuleby]

[inlägget ändrat 2006-07-21 15:02:53 av Tobias Tuleby]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Här står vilka som får regga .us:

 

Who can register a .US domain name?

Any U.S. citizen or resident, as well as any business or organization, including federal, state, and local government with a bona fide presence in the United States can register a .US domain name.

 

One of the following eligibility requirements must be met:

 

*

 

A natural person (i) who is a citizen or permanent resident of the United States of America or any of its possessions or territories or (ii) whose primary place of domicile is in the United States of America or any of its possessions, or

*

 

Any entity or organization that is incorporated within one of the fifty (50) U.S. states, the District of Columbia, or any of the United States possessions or territories or (ii) organized or otherwise constituted under the laws of a state of the United States of America, the District of Columbia, or any of its possessions or territories, or

*

 

An entity or organization (including federal, state, or local government of the United States, or a political subdivision thereof) that has a bona fide presence in the United States. See Section B.3.1 of the NeuStar proposal to the Department of Commerce for details concerning what constitutes a “bona fide presence.“

 

Kul, då får jag regga .us-domäner. Kanske kan hyra ut dem till svenskar som är sugna. Personligen ser jag inte varför man skulle vilja ha en domän som slutar på US.

[inlägget ändrat 2006-07-21 15:15:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Ja.. jo... där finns ju en lista över registrerare i Europa. Men jag tänkte att det kanske finns någon som ha registrerat förut och kan tipsa vilken som är bra, smidig och billigast! Verkar iaf inte vara ngt mbesvär med att ö.h.t. få registrera den då iaf?

 

Ascio

BookMyName.com

CORE

CSL Computer Service Langenbach GMbH d/b/a Joker.com

DomainInfo AB

EasySpace

Internetters, Ltd.

Key-Systems GmbH

Namebay SAM

NetNames

Online.TV (coming soon)

PSI-USA

SafeNames, Ltd.

Schlund + Partner

Secura GmbH

Total Registrations

Virtual Internet, PLC

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jahopp, då var det kört då...

Muta mig med en massa pengar så kan jag regga en domän åt dig. Jag uppfyller kraven tycks det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I USA har man (åtminstone) innan 9-11 "noll koll" på sina medborgare. Personnummer (social security number) är inget krav i USA, medborgare får sitt personnummer genom ansökan. Det som krävs för att exempelvis registrera en bil, ta körkort och jag antar skaffa en .us-domän, är att man har en "fast" amerikansk adress. När jag är i USA, och köper begagnade bilar (MYCKET billigare än att hyra, använder jag mina amerikanska (flick) vänners adresser.. (C/O), betyder "care of".) Någon djupare analys om personen i fråga "är skriven" på adressen, görs inte.

 

MVH

Virtuosen2

 

-Med körkort och en Buick i NJ... (NJ betyder New Jersey)

Ärligt talat, så kollade jag USA:s immigrationsmyndighet för runt 5 år sedan. Jag sa till passkontrollen att jag har passet i incheckat bagage. Men jag har mitt körkort med mig.. (NJ-körkort). Det gick finemang!

 

"Are you originally from Sweden?" frågade passofficeren. -Japp. (Eller snarare, "Yes, my name is Lars Johansson". Jag fick komma in på mitt amerikanska körkort, men skulle jag stanna mer än 30 dagar i USA, skulle jag få visa mitt pass, som flygbolaget "tappat bort" under flygningen. Det räckte, sa passofficeren att, när väl Continental hittat mitt pass, kunde jag gå in "till vilken federal myndighet som helst" och visa det. Postkontoret räckte..

 

Jag struntade i det hela, för jag var där, den gången tre veckor, och åkte hem på samma körkort. Väl "hemma" i Frankrike, visade jag mitt EU-körkort, drog samma rövarhistoria, och brudarna (ett par 20-23-åriga franska "blondiner", (säkert blonderade), släppte in mig i EUropa, därefter visade dom mig vägen till sverigeplanet. (Sverigeflyget går på franska INRIKESTERMINALER!) Väl i Sverige, en tidig söndagsmorgon, fanns det inte en enda kontrollidiot från staten där....

:thumbsup:

 

 

Så, du kan nog registrera en .US-adress bara du har en "fast adress" i USA. (Postbox räknas inte, däremot "care of"!)

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen ser jag inte varför man skulle vilja ha en domän som slutar på US.

 

Nog för att jag håller med dig men... lite ordvrängeri går det säkert att använda det ("us") till... typ som "nu" för svenska ord..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nvänder jag mina amerikanska (flick) vänners adresser..

 

..vänner plural?? Bigamist? :)

 

(antar du menar kvinnliga "vanliga" vänner, men du servade så fint...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
lite ordvrängeri går det säkert att använda det ("us") till

Tänkte mest på mitt förakt för översittarregimen vid styrspakarna i det landet ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det som krävs för att exempelvis registrera en bil, ta körkort och jag antar skaffa en .us-domän

Nädå, resident behövde man inte vara som jag tolkade det. Det stod ett "or" mellan i) och ii) i första paragrafen. Alltså bör jag som utomlandsboende amerikan kunna regga en domän, även om jag saknar ssno (som många gör, som du säger)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bigami rör det sig endast om man gifter sig med fler än en.

Heja doktor Alban! -Nigeria tillåter flergifte. (Och så gjorde även Utah förr..)

 

Tillägg: Men vem f-n vill ha flera fruar?? "Tjat i kvadrat"..

;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
..vänner plural?? Bigamist? Skoj

(antar du menar kvinnliga "vanliga" vänner, men du servade så fint...)

Hehe, Virtuosen försöker ofta subtilt antyda att han är en casanova utöver en virtuos :)

 

Hur det ligger till med den saken får förbli ett mysterium tills göten tar sig till Stockholm och visar mig hur en riktig raggsväng på krogen verkligen skall gå till ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Anjuna, det är PRECIS som jag sa:

Du behöver en amerikansk adress. Gärna hos en flickvän.

 

(Hur bra som helst, har man några tjejer där, behöver man aldrig ta in på hotell!)

 

Tjejerna är också ganska "förlåtande": Även om man gjort slut, så får man sova hos dem när man förklarar att man just landat på Newark, och inte kan få tag på ett hotellrum.. Har man otur, får man sova på soffan, har man tur... (censur).. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det ligger till med den saken får förbli ett mysterium tills göten tar sig till Stockholm och visar mig hur en riktig raggsväng på krogen verkligen skall gå till Ironi

 

Han kan få dela bil med mig när jag ska upp i början av augusti så kan du få den demonstrationen tidigare än du anar! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna fick poäng..

 

Hur många av dagens "regim" i Sverige lever med "normala villkor"?

-"Arbetarregeringen" har per pers. 100.000 eller mer i månadslön!!!"

Blä!

 

Hur lever en "arbetarminister" som en "normal medborgare", med 10x en "vanlig medborgares" månadslön?

 

(Jag ville bara säga att skiten finns i Sverige oxå!)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
who is a citizen or permanent resident

Medborgare ELLER permanent bosatt. Eftersom jag är amerikansk medborgare så behöver jag inte uppfylla kriterie två. Jag kan ge dig en kurs i boolsk aritmetik om du vill =)

Fast rätta mig gärna om jag missade någon annan del av klausulerna, men som jag såg det var det enbart en massa ELLER i dessa, så det första kriteriet bör räcka.

 

Nä, nu ska jag ut i solen, ha det gott så länge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Han kan få dela bil med mig när jag ska upp i början av augusti så kan du få den demonstrationen tidigare än du anar!

Bara att höra av er, jag är en bra värd =)

 

Anjuna fick poäng..

Tack Virtuosen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att höra av er, jag är en bra värd =)

 

Schysst!

Nu har iaf jag redan boplats, men jag kan tänka mig att hänga med på (raggar)svängen om det blir nån.

 

Nä, nu ska jag ut i solen, ha det gott så länge

Ha det gott i solen!

Gbg bjuder på molnighet och risk för skurar idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna skrev:

Personligen ser jag inte varför man skulle vilja ha en domän som slutar på US.

 

screw.us

****.us

drill.us

blow.us

 

(Porrindustrin alltså..)

 

["us" är samma gamla gemensamma ord vi har tillsammans, uttalas lika, som "oss".]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte att du var US. citizen, Anjuna.

 

På något sätt bör du bevisa ditt medborgarskap, jag antar att du som "utomamerikansk" US-medborgare måste bevisa det på annat sätt.

 

Har du "social security number"?

-Har du någon släkt i USA?

-Har du vänner?

-Har du brudar?

 

Lättast så.

 

Saknar du "relativiteter" ("nära och kära") i USA, kan du antagligen promenera in på USA:s ambassad i Stockholm, eller konsulatet i Göteborg, och fixa "det hela"..

 

"I want a social security number, please!", säger du där..

Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Verkar som om diskussion spårade ur något.........

 

Anledningen till att jag vill ha en .us är att jag har ett företag som slutar på us... till exempel virtous, och vill då ha kortast möjliga, typ www.virto.us

 

Hos Domain Info AB verkar man kunna regga utan att vara US citizen eller använda någon av de andra tidigare diskuterade lösningnarna

http://domaininfo.com/

 

Kostar väl fläsk dock

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om diskussion spårade ur något.........

 

Mmm.. men kul blev det :)

 

Anledningen till att jag vill ha en .us är att jag har ett företag som slutar på us

 

Personligen hade jag aldrig letat efter ett företag på det viset.

Är det svenskt så hade jag skrivit företagsnamn.se

Hade det inte funkat hade jag tryckt dit ett .com, sen ett .nu osv..

 

Du kanske kombinerar två domäner och har både .se och sedan tänkta .us?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kostar "fläsk"?

-Cirka 70 dollar. Runt 500:-

 

Inte direkt billigt, men inte heller dyrt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Jepp det är kopletterat med .se och .nu... .com var dock upptaget

 

Men får jag igenom mitt xxxx.us blir det så kort och fint då det bara är 6 bokstväer inklusive "us"... www.xxx.us vilket mest är för skojs skull och inte för att jag tror folk kommer söka på det.. snyggt bara :)

 

Nä såg det nu också, 70$ är helt OK :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...