Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lurig reklam på Eforum!


virtuosen2

Rekommendera Poster

 

Hm.. En pop-uppruta (falsk, det var reklam) dök upp här på Eforum alldeles nyss. Är gjort för att se ut som ett felmeddelande etc. från windows.

 

Jag är lite trött nu på eftermiddagen, så några tiondels sekunder trodde jag att windows låg bakom.. Hur många går på bluffen? Speciellt blåbär...

(Jag trodde jag hade spärrat popupprutor.. )

Å andra sidan uppdaterade jag XP härom dagen, så spärren kanske är hävd?

 

Om det är IDG som sålt reklamplatsen, så är det ett bottennapp!

(För ett förlag som säljer "konsumenttidningar"/facktidningar.)

IDG=datorvärldens svar på "Sverker Olofsson". (Gubben i "Plus")

 

 

 

 

[bild bifogad 2006-07-20 16:32:09 av virtuosen2]

849940_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett den men jag håller med i

 

Om det är IDG som sålt reklamplatsen, så är det ett bottennapp!

 

Sänker förtroendet för IDG eller vilken annan sajt som helst som tillåter den typen av "reklam".

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Du har kanske spyware i burken, behöver ju inte vara konstigare än så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, möjligen har jag spyware. (Trots att jag kör spybot etc. varje vecka..)

 

Min internetbank (säger inte vilken) krävde att jag skulle gå ner ett snäpp i IE:s säkerhetsinställningar från "mellanhög" till "medel". (Japp, jag har kollat kravet med lokala kontoret, det är legit). Kan vara det som spökar..

 

Annars så har tidigare XP-uppdateringar medfört att Messenger alltid går igång som default efter boot. Trots att jag aldrig använder skräpet, och har avaktiverat det sedan tidigare. (Senaste uppdateringen verkar dock inte dragit igång messenger, men man kanske ska kolla djupare. ctrl+alt-del, det vill säga..)

 

IDG har väl lika mycket rätt som någon annan att köra/sälja popupp-reklam, men när reklamen liknar windows meddelanden... Det är inte så snyggt.. Även om man lever på att sälja reklamplatser, behöver man ju inte sälja sig själv....

 

(Som sagt, IDG är kanske helt oskyldigt. I så fall så ger jag IDG en poäng! Om det går..)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
IE:s säkerhetsinställningar

Aha, IE, mysteriet är löst ;)

Skall du prompt använda IE så skall du minst ha TeaTimer och SDHelper i Spybot igång (eller liknande för andra program)

[inlägget ändrat 2006-07-20 17:19:45 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen2 skrev:

Spybot, som sagt..

 

...eller Firefox. :-)

 

Jag har inte sett popuprutan alls, och inga andra heller.

 

Fast ibland kan det smyga upp popups på andra sidor - helt blanka popups. Hejar inte hur skaparen gjort för att lura FF:s popupblockerare. Minns nu inte vilka sidor, men överst i namnlisten står det typ http://www.bannerfarm...bla, bla.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spybot, som sagt..

Räcker inte. Testa Ewido, det har nog gått om Ad-aware och Spybot i nytta nu.

http://www.ewido.net/

 

Om Ewido hittar något så lägg hit en HijackThis-logg:

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe

 

Ställ tillbaks säkerhetsinställningarna och lägg internetbankens webbadress i Tillförlitliga zonen i stället.

 

PS. Det är mängder som har nappat på den där rutan det sista kvartalet eller så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker inte. Testa Ewido, det har nog gått om Ad-aware och Spybot i nytta nu.

Tänk vad kul man kan med en dator nuförtiden utan att egentligen prestera något, installera, skanna, tabort, testa och prova.

 

Jobbar du med detta eller bara ett hängivet intresse att fixa spyware på Eforum, kör du på fler forum?

 

 

-

 

[inlägget ändrat 2006-07-20 17:53:20 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej'

 

Jag trodde att jag hade hittat en sen nattråd...

 

Hur kan någon kalla det där för reklam?

 

"Om din dator har fel i register databas eller fil system, dessa kan ...

 

Om du fixar dem felen.. avhålla dataförlust.

 

Det skriker väl spyware med den stavningen och särskrivningen? Så illa översätter väl inte ens Microsoft?

 

Lite kul att få se i alla fall, för när man använder Firefox så ser man ju aldrig sånt här;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Ewido, det har nog gått om Ad-aware och Spybot i nytta nu.

Tackar för tipset:thumbsup:

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte heller sett något/någon sådan popupruta, men det kan ju betyda att min popupblocker fungerar.

 

Kör Firefox, så då är det väl lugnt antar jag.

 

Testade att köra ewido alldeles nyss, och måste säga att den hittade betydligt mer än gamla AdAware gjorde vid sista scanningen.

 

Så får nog hålla med Cecilia om att för tillfället så verkar ewido vara bättre än AdAware. Utvecklingen går fortfarande framåt.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar du med detta eller bara ett hängivet intresse att fixa spyware på Eforum, kör du på fler forum?

Jag jobbar inte med support eller antivirusprogram eller liknande utan som programmerare av helt andra saker, men jag gillar problemlösning och hitta och ta bort otrevligheter handlar i stor utsträckning om det. Eforum fyller upp min tid alldeles lagom så jag är inte på några andra forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Hejsan!

Den popuprutan du fått upp är inte från IDG. Vi har tydliga riktlinjer att reklamen på våra sidor inte får missleda besökaren.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har tydliga riktlinjer att reklamen på våra sidor inte får missleda besökaren.

Ditt svar glädjer mig, jag har iofs misstänkt att det var på det viset. Överlag så är reklamen hos IDG bra och ibland till och med informativ. Men det klart lite mer reklam för eforum skulle ju inte skada:)

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt den där popup-rutan fick jag upp när jag tittade på just den där tråden och klickade på precis den där länken. Det är inte på IDG utan på stlyrics.com som det rasslar till.

Jag hoppas att inget hann komma in i min lånta dator som jag använde för tillfället.

 

/Pnilla

 

[inlägget ändrat 2006-07-21 02:32:13 av Pnilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag fick också pop-upen från den länken.

 

Jag klickade bara bort den så då ska det väl inte vara något problem, förutom att jag borde höja säkerheten enligt era tidigare inlägg för att slippa sådana pop-ups?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-21 10:06:57 av Vanjis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanjis skrev:

 

Japp, jag fick också pop-upen från den länken.

Jag klickade också på den länken och öppnade sidan, men jag fick inte pop-upen med Internet Explorer 7.

Windows Defender och Windows Firewall är mitt skydd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen popup här heller, sedan om det beror på Firefox eller något annat vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågade efter viss tvekan pröva länken från min egna dator. Där fastnade popupen, men inte i spywareguards nät utan i "familjefiltret". Nåja, huvudsaken är att det fastnar någonstans...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har tydliga riktlinjer att reklamen på våra sidor inte får missleda besökaren.

 

Ännu värre är svibilligt.se... Låtsas vara aktion men är ett simpelt lotteri

 

varan kostar 10000 kr

antal bud max 10000

lägsta unika bud vinner

sms'et kostar 15 kr x 10000 bud =150000kr

Jesus Jävlar..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Låtsas vara aktion men är ett simpelt lotteri

På vilket sätt då? Auktioner finns i många varianter och har gjort så väldigt länge. Det här är bara en variant av sk. Reverse Auctioning och Silent Auctioning. För att det skall anses vara ett lotteri krävs att slumpen avgör om du vinner eller ej. Så är inte fallet här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det skall anses vara ett lotteri krävs att slumpen avgör om du vinner eller ej. Så är inte fallet här.

...lägsta unika budet vinner!

10000 bjudare

Hur slumpet kan det bli?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...