Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MooSoo

Var går gränsen för innehållet i ett inlägg?

Rekommendera Poster

MooSoo

Hej alla.

Vi skriver det här med anledning av en diskussion i "Öppet forum" där frågan ställdes om var gränsen går för vad som ska anses vara ett fullgott inlägg och inte räknas som spam eller brus.

Det är alltid svårt att diskutera riktlinjer utan att ha något konkret att ta ställning till så därför satte vi samman de korta punkterna som följer.

Förslaget ska närmast ses som något man kan tänka på när man skriver här på Eforum och kan förhoppningsvis bidra till att vi även i fortsättningen har givande diskussioner, debatter och frågor med någon form av substans.

* Ett inlägg ska i görligaste mån föra diskussionen framåt, dvs bidra med något nytt. Det är svårt att lyckas med det med färre än 10 tecken även om jag sett det göras. (10 tecken är för övrigt minimigränsen för hur kort ett inlägg är).

* Ett inlägg kan också vara ett förtydligande, en förfrågan, en motsatt ståndpunkt, vidareutvecklat medhåll eller motsvarande. Dvs något som också driver en diskussion framåt.

* Bekräftelser på att något tips fungerar eller andra bekräftelser som indikerar att "meddelandet-är-mottaget-och-förstått" får gärna vara kort. (Speciellt ordet "Tack!" får användas så ofta ni behagar. ;-))

* Öppet forum har ett högre diskussionstak och lösare ramar så där kan avsteg från ovan nämnda riktlinjer ske. Dock utan att bryta mot de rekommendationer som anges i "Det finstilta" (länk till den sidan finns i sidfoten).

* "Tomma" inlägg eller brus tas i görligaste mån bort från diskussioner där de inte hör hemma.

Det här blev litet formellt på sina håll känner vi, vilket vi hoppas ni har överseende med.

Behöver vi göra det svårare än så här?

Synpunkter någon?

/Mvh Mats Hultgren och Jani Andersson, idg.se

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se, jani.andersson@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
CyberPet

Detta tycker jag var självklarheter.

Anledningen till mitt inlägg i öppet forum var ju för att uppmärksamma att just tävlingen för det 100.000:e inlägget kommer att generera skräpinlägg, som är precis på gränsen till meningslösheter bara för att dra upp räknaren och öka sina egna chanser.

Det är därför jag är så skeptisk till just såna här tävlingar där ett annars bra forum kan bli nedlusat av meningslösa inlägg som inte för något framåt alls, mer än att öka på irritationen.

Så jag hoppas också att ni verkligen tar Mattis förslag på "Månadens skribent" och "Månadens inlägg" till exempel på allvar. Detta uppmanar ju mer till kvalité än kvantité som det blivit nu med nuvarande tävling.

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MooSoo

Hej Petra.

Ibland kan det vara idé att rekapitulera självklarheter också. Om inte annat så som en liten påminnelse och introduktion till nyanlända.

Den här typen av inlägg som vi diskuterar skulle förvisso kunna dyka upp även utan en tävling och vi kommer som sagt att räkna bort uppenbara brus- och spaminlägg då vi närmar oss de 100 000.

Mattis förslag tar vi definitivt på allvar. Det hoppas jag har framkommit av Janis tidigare svar i samband med den diskussionen.

Kör hårt, Petra!

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

Epost: mats.hultgren@idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jani Andersson

Ja det har du helt rätt i, men sådana inlägg försätter mig i en knipa. Vad ska jag göra? Skriva till skribenten och tala om att han borde formulera sig med fler ord eller/och helt sonika ta bort inlägget, eller ska man låta dem vara kvar? Det ni...

/Mvh Jani Andersson

eforum.idg.se

========================================

Epost: jani.andersson@idg.se

http://plus.idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CHEETAH

so trevligt! Do kanske jag vinner! :skrattar: kan ju alltid hoppas att nån som Jani loggar in som mig! Kanske bäst att ge ut sitt lösenord och användarnamn etc. till honom! hehe ;-)

MVH /CHEETAH ;-)

...idel solsken ger öken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mrworm

Hallå! Utan en sådan här tävling skulle jag nog inte anmält mig till E-forum. Jag har spanat av den lite då och då under några månaders tid men nu var det dags att anmäla sig tyckte jag.

Förvånansvärt hög klass på inläggen? Saknar inte alls sandlåde-kamperna som man kan uppleva i andra ställen.

Jag funderade just oxå på hur man skulle kunna få folk att stanna kvar efter det att man gjort 100.000 inlägg.

Tack för en bra och snabb registrering-sida, man har sett för många skräckexempel under sina dagar. Det är ju ofta den som får en att ge upp.

Hoppas att jag kan vara till någon hjälp samt bidra med intressanta diskussioner. Wish me luck!

PS. När jag inte läser eForum läser jag CS. DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MooSoo

Worm.

Välkommen till Eforum!

Jag hoppas du ska trivas här och om du har några frågor är det bara att posta dem i det här forumet eller maila Jani Andersson eller mig.

Min epostadress hittar du nedan och Janis är jani.andersson@idg.se.

Om du undrar över hur Eforum fungerar kan du klicka på länken "Så hittar du på nya Eforum" som finns uppe till höger på vår förstasida eller "Det finstilta" vars länk finns i sidfoten på de flesta sidor.

Kör hårt och jag är säker på att du kommer att bidra med mycket i diskussionerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CHEETAH

Vilket fint välkomstmeddelande han fick! De' fick inte jag! :(

Men välkommen iallafall. ;)

MVH /CHEETAH ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MooSoo

CHEETAH.

Bättre sent än aldrig ...

Du är också hjärtinnerligen välkommen och jag hoppas på detta sätt att din sårade själ fått litet balsam.

Jag kan be Jani skicka dig en av hans semiberömda "ascii-harar" som plåster på såren. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mrworm

Tack CHEETAH (hoppas det blev rätt)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jani Andersson

Tack för den pucken!

;-)

Behöver jag säga att jag höll på att få en två i bild innan jag *argumenterade* upp min konstnärliga frihet till en trea...

:-P

/Mvh Jani Andersson

eforum.idg.se

========================================

Epost: jani.andersson@idg.se

http://plus.idg.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CHEETAH

känns mycket bättre nu!!!! :D

MVH /CHEETAH ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CHEETAH

får man fråga hur gammal du är, för skojs skull? Jag är 17. ;)

MVH /CHEETAH ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CyberPet

Det är ju tur att Jani inte är ansvarig för det konstnärliga utseendet här. ;-D

Jag vill minnas att haren såg ut som den redan var tillagad och upplagd på en tallrik.

Men snäll som jag är så får Jani använda mina fina rosor istället.

@}--`--,---

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...