Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

EDGE


SverkerG

Rekommendera Poster

Funderar skarpt på att köpa en SE W810i.

 

Den har tydligen EDGE som är snabbare än GPRS.

Problemet är bara att de enda som, än så länge, stödjer EDGE är Telia.

 

Min fråga är om det är någon som vet om fler mobiloperatörer som, comviq/tele2 kommer att satsa på EDGE eller om det bara är Telia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte 3G direkt? Hastigheten blir ju högre. Kolla bara så att det supportas där du är, men oftast så supportas EDGE i lika lång uttsträckning som 3G i Sverige.

 

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vart man då bor är det mao ingen ide att skaffa varken det ena eller det andra.

 

Förstår inte överhuvudtaget varför man utvecklar en tjänst som är sämre än en redan befintlig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte överhuvudtaget varför man utvecklar en tjänst som är sämre än en redan befintlig.

För att EDGE bygger på befintlig infrastruktur, att bygga ett UMTS-nät (3G) kräver ny infrastruktur.

Att vidareutveckla GRPS till EGPRS/EDGE innebar att man med en minimal investering kan få en markant förbättring av bandbredden i befintligt nät.

 

Att det inte har slagit i Sverige beror förmodligen helt enkelt på att om du redan håller på att bygga ny UMTS-infrastruktur (vilket majoriteten av våra operatörer gör) så skulle en investering för att uppgradera GSM-nätet så att det klarar EDGE innebära att du ger kunderna en möjlighet att få vad de behöver utan att använda den miljarinvestering du gjort i ditt 3G-nät.

 

Det står en del om Edge här:

http://en.wikipedia.org/wiki/EDGE

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en investering för att uppgradera GSM-nätet så att det klarar EDGE innebära att du ger kunderna en möjlighet att få vad de behöver utan att använda den miljarinvestering du gjort i ditt 3G-nät.

 

Men det är det jag menar.

Telia är det enda, mig veterligen, som i dagsläget satsat på edge. Varför gör de det när de redan måste ha plöjt ned miljarder i 3G?

 

Vill man då ha ett billigare alternativ?

Skulle väl iofs vara ifall man märker att ingen nappar på 3G och någonstans måste man få tillbaka pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Telia är det enda, mig veterligen, som i dagsläget satsat på edge. Varför gör de det när de redan måste ha plöjt ned miljarder i 3G?

 

En anledning kan vara att Telia INTE har någon egen 3G/UMTS-licens i Sverige. Däremot har dom tillgång till ett 3G-nät i samarbete med Tele2.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å är det så det ligger till...

Då kommer saken i ett helt annat ljus....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan täcker ju GSM en större del av landet än UMTS, så EDGE är ju bra på de ställen där det inte finns UMTS-täckning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...