Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En smart rubrik säljer ditt budskap


MooSoo

Rekommendera Poster

Tjena.

I den sena kvällstimmen (för mig alltså) tänkte jag komma med ett litet tips i all välmening.

 

Jag har under den senaste tiden suttit och kikat på en hel del diskussioner här på Eforum och det är trevligt att se att det verkligen rör på sig.

 

I vimlet bland inlägg är det dock ibland svårt att göra sig hörd, dra till sig uppmärksamheten och få svar.

 

Det finns ett enkelt knep att ta till för att göra sig förstådd och (troligen) öka chanserna att andra besökare hjälper till att svara. Knepet är:

 

* sätt en bra rubrik!

 

Vad är då en bra rubrik? Tja, i det här sammanhanget skulle kanske följande vara värt att tänka på:

 

1. Genom att tänka igenom vad det är du vill diskutera, få hjälp med eller få svar på och "klä det i ord" får du betydligt lättare napp.

 

2. Var enkel, tydlig och koncis och berätta gärna i rubriken vad du behöver hjälp med eller vilket ämnet är du vill diskutera.

 

3. Undvik tvetydiga och oklara rubriker som "Hjälp!", "Jag hittade en grej .." eller "Skrivarhelvetet fungerar inte". Ofta har besökarna sett den typen av generella frågeställningar hundratals gånger och det är lätt att det går spårlöst förbi.

 

4. Du kan även ändra rubriken på det svar du ger i en diskussion om du tycker det kan vara en ledning till den som ursprungligen ställde frågan. Ordet "Lösning:" skulle till exempel få de flesta att hoppa av glädje när de står inför ett problem.

 

Med det sagt, tackar jag för mig ikväll och önskar en trevlig natt. Vi ses i morgon.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet PS.

Säkert finns det fler tips, trick och genvägar att ta till i diskussionsforumssammanhang.

 

Har du något bra tips? Varför inte posta det här?

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 15 years later...
Techno-Mattan

Tjena......

 

.....

4. Du kan även ändra rubriken på det svar du ger i en diskussion om du tycker det kan vara en ledning till den som ursprungligen ställde frågan. Ordet "Lösning:" skulle till exempel få de flesta att hoppa av glädje när de står inför ett problem.

...

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

 Tjena, tjena!

 

Jag har en tråd som blivit löst, och vill ändra i rubriken.

1. Hur ändrar man i rubriken på en tråd? 

Hittar ingen redigera-knapp för det.

 

2. Hur inför man en grön skylt (LÖST) för sin tråd? Jag har "bara" lyckats hitta skylten "BÄSTA SVAR" för just det inlägget som gjorde att problemet löstes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Man ändrar detta genom att redigera sitt första inlägg och där använda "Fullständig editor".

 

2. Ja, om du klickar på Bästa svar så kommer den "gröna skylten" på det inlägg där du klickade samt att det läggs till längst upp i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Techno-Mattan

1. Man ändrar detta genom att redigera sitt första inlägg och där använda "Fullständig editor".

 

2. Ja, om du klickar på Bästa svar så kommer den "gröna skylten" på det inlägg där du klickade samt att det läggs till längst upp i tråden.

 

1. Tack. Ja, nu ser jag att jag kan redigera rubriken. Var inne i förrgår, i första inlägget under "Fullständig editor", men det måste varit nåt galet då, för då gick inte rubriken att ändra.  

 

2. Nu blandar du nog ihop två olika gröna skyltar. "Bästa Svar" har jag redan fixat, men den gröna skylten "LÖST" kommer väl inte upp automatiskt bara för att jag klickat på "Bästa svar"? Bara för man bedömer ett svar som "bäst", behöver ju inte betyda att problemet är löst. ; )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tack. Ja, nu ser jag att jag kan redigera rubriken. Var inne i förrgår, i första inlägget under "Fullständig editor", men det måste varit nåt galet då, för då gick inte rubriken att ändra.  

 

2. Nu blandar du nog ihop två olika gröna skyltar. "Bästa Svar" har jag redan fixat, men den gröna skylten "LÖST" kommer väl inte upp automatiskt bara för att jag klickat på "Bästa svar"? Bara för man bedömer ett svar som "bäst", behöver ju inte betyda att problemet är löst. ; )

2. Så vitt jag har märkt så klickar man på knappen "Markera som bästa lösning" och då blir inlägget grönfärgat, markerat som "Bästa svar" och tråden blir markerad som "Löst" på grön skylt. Inkonsekvens i benämningarna kan bero på att översättningen från engelskan inte är så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att detta var en mycket bra tråd med goda tips av dig MooSoo och andra, som kan vara till hjälp för både nya och gamla medlemmar.

Nu är det ju såhär; att ibland kanske det inte alltid är så lätt att sätta en korrekt trådrubrik det första man gör, så jag lägger till detta:

Börja med att skriva själva inlägget, förhandsgranska innehållet och därefter sätt en lämplig trådrubrik -  precis som MooSoo i första inlägget är inne på.

Inte ens jag kan sätta en korrekt trådrubruk alltid, det är helt enkelt inte lätt att få plats på en rad det man vill ha sagt i ämnet.
Men det är inga problem: Det är sedan första inlägget som sätter ämnet i huvudsak och inte trådrubriken om dessa skulle misstämma eller vara otydlig -  men försök att sätta en tydlig trådrubrik som styr ämnet.

Och där har vi regler bla. #4 //eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

Är man inte nöjd efter ett tag, så gå in och redigera huvudinlägget och ändra rubriken som redan tipsats om.

Hur det än är så är det ofta trådrubriken som avgör vilka trådar folk fastnar för och dom som kan komma in med olika förslag eller tips på lösningar.
Det händer faktiskt att nya medlemmar registrerar sig på Eforum för att svara på en specifik tråd.

Mvh :)

 

Ps. Det är inte omöjligt att någon moderator går in och ändrar en trådrubrik efter ett tag om det tex. endast skulle stå ett "namn" eller "Problem" - intetsägande rubriker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...