Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NVIDA GeForce 6200SE Turbo Cache (TM)


Issssss

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur bra detta kort är (NVIDA GeForce 6200SE Turbo Cache). Är det bra standard osv? Räcker detta kort till att spela med?

Och en sak till, behövs det köpa ett nytt kort?

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker detta kort till att spela med?

Det beror på vad du vill spela men det är ett långsamt kort så några nya spel med tuffa inställningar kan det inte bli tal om.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ... jag är lite framåt å tillbaka på det där. Ett alternativ jag funderat på är att köpa Asus GeForce 7300GT 256MB (EN7300GT SILENT/HTD/256M) - PCI-E / HDTV / DVI - [HV] för 975kr.

Är det ett tillräckligt bra kort?

 

Och är det svårt att byta kortet själv för en 15åring så att det inte blir något knas? :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och är det svårt att byta kortet själv för en 15åring så att det inte blir något knas? :P

Nej det är inte svårt. Berätta lite om vilka spel som du tänker spela och vilka krav du har.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej :)

Tänkte Spela Sim City 4 (rush hour) och Football Manager 2007, annars spelar jag inte så mycket. Vill bara att de två spela ska fungera bra.

För övrigt tycker jag att det nuvarande kortet fungerar bra så länge man inte kör spel.

Krav? hmm , om jag ska köpa ett nytt bör det inte kosta mer än 1000 lappen !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som NWM nämnt är 6200SE absolut inget spelkort utan duger egentligen bara för kontorsuppgifter.

 

hmm , om jag ska köpa ett nytt bör det inte kosta mer än 1000 lappen !

I så fall har du hittat ett vettigt alternativ – 7300GT. Detta nyare budgetkort klarar t o m att utklassa en gammal favorit från mellanklassen, 6600GT (som förra hösten degraderades av 6800GS och nu 7600GT).

 

Även om 7300GT presterar bra med tanke på hur lite pengar det kostar, hör det fortfarande till budgetklassen och man bör inte förvänta sig några fantastiska prestanda av sådana kort.

 

Konkurrensen är för tillfället hård mellan Ati och Nvidia vilket för med sig mkt bra priser. Båda har riktigt bra kort i t ex mellan- och prestandaklasserna. Från ca 1600kr får du ett 7600GT som har en prestanda som riktigt imponerar för sitt pris. Det är förstås ungefär dubbelt dyrare än 7300GT, på sina billigaste ställen, men presterar också dubbelt så bra.

 

Det var inte så länge sen som mellanklasskort kostade flera hundra kr mer, priser nästan upp mot 2500kr var inte alls ovanliga. Konkurrens är bra för oss konsumenter, och Ati har en likartad prestanda som 7600GT med deras X1800GTO men tyvärr är det några hundralappar dyrare.

 

Så för en 15-åring som jag antar precis har gått ut grundskolan kan då jag bara rekommendera den tillverkare som kan erbjuda det absolut bästa priset, alltså Nvidia. (menar absolut inget nedlåtande med det! var själv mkt fattig som 15-åring och fick springa runt med tidningar för att dryga ut kassan)

 

Budget, 7300GT från ca 800kr:

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=7300gt

 

Mellanklass, 7600GT från ca 1600kr:

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=7600gt

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-19 09:25:58 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack :)

 

haha sant jag har inte alls så mycket pengar just nu, men jag fick 1000spänn för mina betyg vid skolavslutning så de har jag ialf ^^ Har gått ut 8an...

Men whatever , funderar mest på budget kortet.

 

7300GT, hur mycket bättre är det än 6200SE på en skala 1-10 ? Och om jag nu köper det, så håller det väl ett bra tag ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag fick 1000spänn för mina betyg vid skolavslutning så de har jag ialf

Gratulerar!!:thumbsup: Den tusenlappen gäller det alltså att spendera på rätt kort. Och i den priskategorin är min syn att 7300GT för tillfället helst är att föredra framför andra kort. Detta gäller förstås för pci-e, för agp kan man i stället välja mellan 6600GT eller X1600Pro.

 

Som jag nämnde tidigare klarar 7300GT t o m att spöa 6600GT vilket ger ett mkt gott betyg för bara ett budgetkort. På din fråga 6200SE vs 7300GT kan jag svara så här: 6200SE är en nedbantad version av standard-6200 och har därför t ex bara ett 64-bitars minnesgränssnitt i stället för 128-bitars. Redan standard-6200 är ett mkt långsamt kort men SE:s halverade minnesgränssnitt ger det ytterligare en extrem flaskhals. Och det har följaktligen en prestanda som generellt sett ligger mellan kanske en fjärdedel och en trejdedel av 7300GT:s.

 

Var dock medveten om att 7300GT fortfarande är ett budgetkort, med den begränsade livslängd detta medför. Utvecklingen av datorkomponenter går så rasande snabbt att det är lätt att bli lite mörkrädd. ;-) Allra bäst valuta för pengarna får man vanligtvis av produkterna från mellanklassen, vilket i det här fallet skulle motsvaras av 7600GT. Det kortet kostar så klart mer pengar men har också en längre livslängd...

 

Edit:

6200 finns förresten i många olika modeller. Kan vara klart förvirrande. Råkade iaf missa att du frågade om just en "Turbo Cache"-modell (läser lite för snabbt ibland ;-). Denna har mkt lite eget minne, kan vara så lite som 16MB, och får därför lov att använda datorns RAM i stället (Ati:s motsvarighet för detta kallas HyperMemory). Det är en sak som påverkar prestandan mkt negativt. Risken är då också att kortet är en modell som har ytterligare halverat minnesgränssnitt; 32-bitars – hemska tanke!!

[inlägget ändrat 2006-07-19 19:22:20 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej !

Jag tror jag satsar på 7600GT ändå, det verkar som ett bra kort och det är bra om det håller ett tag :P

 

Men asså jag är inte så jätteduktig på datorer, så kommer de med bruksanvisning och så hur man ska göra när man byter grafikkort? Och sånt ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra om du siktar på 7600GT i stället! :-) Är förstås ett kraftigare kort som håller längre och det för ett mkt bra pris.

 

Men asså jag är inte så jätteduktig på datorer, så kommer de med bruksanvisning och så hur man ska göra när man byter grafikkort?

Det bör följa med åtminstone en "Quick Start"-guide om hur man går till väga för att skifta korten. Men det är inte alls svårt. Kan ställa upp några punkter åt dig:

 

1) Börja med att tanka hem den färskaste drivaren från Nvidia:

http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

 

2) Avinstallera ditt nuvarande kort, bör finnas en drivrutin i Lägg till/ta bort program i Kontrollpanelen. Svara Nej på frågan som kommer sen om att ifall datorn skall startas om, och stäng i stället av den helt.

 

3) Dra ur strömsladden från väggen, och se till att du själv inte är laddad med statisk elektricitet genom att ta i någon ledande metall! Öppna datorn och skruva ur ditt gamla grafikkort och in med det nya. Glöm inte att koppla en eventuell extra stömsladd till kortet! Många lite nyare kort, men inte riktigt alla, behöver det och vid behov finns i så fall en strömkontakt längst baktill på det.

 

4) Starta igång datorn, och ifall den har inbyggda grafikkretsar på moderkortet går du in i biosen nu och disablar dessa. Ladda sedan in Windows och när skrivbordet börjar synas vill Win installera ditt nya kort. Tryck Avbryt för att avsluta försöken. Klicka i stället igång installationen med drivaren som du tankade hem från början (kortets medföljande CD-skiva behövs inte, den har knappast en lika färsk drivare som finns på Nvidias hemsida).

 

(Själv brukar jag göra ett extra steg genom att städa undan gamla drivarrester från förra installationen med hjälp av Driver Cleaner. Men det brukar ofta inte ens behöva göras så du kanske inte vill börja krångla med det också. Kan dock vara en bra idé om det uppstår problem...)

http://www.drivercleaner.net/professional.html

[inlägget ändrat 2006-07-20 13:48:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej punkt 1-3 fattade jag :P men när det gäller drivrutiner ska jag alltså in på den hemsidan, klicka på "graphics driver" och sedan GeFirce Go7 Series?

 

Punkt 4 förstod jag inte biosen, disablar?

Och ska jag tanka hem drivaren innan jag byter kort ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sedan GeFirce Go7 Series?

Nej, du skall välja "GeForce and TNT2".

 

 

Punkt 4 förstod jag inte biosen, disablar?

Om datorn har en inbyggd grafikkrets så kan det vara smart att stänga av den men oftast funkar det ändå och man kan köra med dubbla grafikkort (kan vara bra om man har många skärmar). För att stänga av den inbyggda grafiken så trycker man ned en tangent precis när datorn startar. Vilken tanget det är varierar från dator till dator men det brukar alltid stå något i stil med "Press "Esc" to enter bios (setup).

 

Och ska jag tanka hem drivaren innan jag byter kort ?

Det skulle jag göra.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man satsa på dom?

Jag har goda erfarenheter av dem båda. Dock så tycker jag att webbhallen har ryckt ifrån när det gäller vad som finns i lager så det blir mest att jag handlar från dem numera. Det är praktiskt att de ligger nästan vägg i vägg på Sveavägen, bara 100 meter från tunnelbannan (Hötorget).

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppet är dött , har bara 1000 å pappa vill inte lägga ner pengar på det åt mig ... så det blir kanske lågpriskortet ialf :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju lite synd men 7300GT är faktiskt inte fy skam ändå. Och eftersom det lutar nu åt ett sådant för dig kan du åtminstone välja en fabriksklockad modell som såklart är lite snabbare än Nvidias referenskort. 7300GT kan ha så låga klockor som 350/667MHz på GPU/minne men jag såg att Komplett har ett Gainwardkort för 899kr som är klockat med högre frekvenser:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321044&view=detailed

 

Komplett länkade även till det här testet där man kan se hur pass bra kortet står sig i olika spel:

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=3&id=1962&pg=6

 

Och apropå Webhallen kan du om du vill knalla in där och köpa ett Asuskort för 975kr som har klockorna 400/800MHz:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=59827

 

I prisklassen ca tusenlappen är det ännu viktigare att spendera pengarna på rätt kort, än om man skulle råka ha en fet plånbok och kan sitta fundera på mellan monsterkorten X1900XTX eller 7900GTX. För denna låga summa är det lite svårt att få något egentligt spelkort men 7300GT klarar i allmänhet ändå att hänga med på ett förvånansvärt bra sätt, och litegrann beroende på modell ger det åtminstone bra med prestanda per varje investerad krona. Och åt andra hållet om man satsar tusenlappen fel kan man ha brännt upp den på helt värdelöst skräp...

 

EDIT:

Nu var ju gränsen förstås en tusenlapp... men du kanske ändå kan övertyga din pappa om lillebrodern till 7600GT, nämligen 7600GS, som går att få från ca 1050kr? :-)

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=7600gs

 

P.S. Nvidia tänker förresten, till skillnad från Ati, fortfarande på agp-användarna. :-) 7600GS har nu nämligen kommit även till den plattformen, och ska enligt uppgift vara 25% snabbare än 6600GT AGP...

http://buggy.nu/index.php?a=search&q=7600gs+agp

[inlägget ändrat 2006-07-21 11:56:56 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKey :P alltså antingen blir det:

 

7300GT

7600GT

eller

7600GS

 

7600GS skulle verka som ett bra alternativ som ligger lite mitt i mellan de båda andra :P Är den något att ha så att man märker skillnad på den och 7300GT ?

 

Och vad är det för skillnad på GS och GF ? :P

 

Å sen spelar det någon Större roll om det är 256MB och 512MB på kortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den något att ha så att man märker skillnad på den och 7300GT ?

Som du själv är inne på kan man säga att 7600GS ligger ungefär mitt emellan 7300GT och 7600GT så visst är det nåt att ha, speciellt eftersom priset inte är särskilt mkt högre alls.

 

Och vad är det för skillnad på GS och GF ?

GS och GT menar du? Inga grundläggande förutom att 7600GT har högre klockfrekvenser på GPU/minne. GS har långsammare DDR2-minne på 800MHz medan GT har bra mkt högre minnesfrekvens (DDR3) på 1400MHz. GS:s GPU tickar i 400MHz mot för GT:s 560MHz.

 

Å sen spelar det någon Större roll om det är 256MB och 512MB på kortet?

Nej egentligen inte. Inte på kort ur den prestandaklassen utan jag skulle råda till att satsa på 256MB. De korten har hur som helst egentligen inte kraft nog att i realtid handskas med hela 512MB texturer (och få spelbar fps) – 512MB minne är mest ett sätt att få dessa kort mer attraktiva för köparen. Så betala helst inte för mer än 256MB vid den kortprestandan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej :)

Efter många fram och tillbaka tror jag nog att jag bestämt mig för 7600GS.

=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande! :-) Det blir ju en bra kompromiss mellan 7300GT-7600GT. Hoppas att du kommer bli glatt överraskad! 7600GS får man nog anse ha en prestanda som gör att det kan platsa i mellanklassen, om än i den nedre delen, men ändå. Och dagens mellanklasskort presterar som kanske tre exemplar tillsammans av bara 2-3 år gamla sådana (innan 6600GT:s ankomst hösten 2004).

 

Det då nya 6600GT introducerades i mellanklassen men presterade lika bra som den tidens prestandaklass (bortsett från 6800U som kom lite tidigare). Och det nya 7600GT presterar ungefär dubbelt så bra och 7600GS återigen nånstans däremellan... så jag tror du kommer bli nöjd med det.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa

 

alltså så det blir rätt nu :P

 

Asus GeForce 7600GS 256MB Silent (EN7600GSSILENT/HTD/2) - PCI-E / TV-Ut / 2xDVi [HV]

 

köper jag på webbhallen för 1425 kr :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att de hade ett 230kr billigare 7600GS också...

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=59852

 

...3DFuzion har jag dock inte hört talas om förrän ganska nyligen, inte vad jag kan dra mig till minnes iaf, medan Asus som du nämnde förstås är ett välkänt märke. Och det kan nog kännas tryggt att hålla sig till en väl etablerad tillverkare...

 

Edit:

Såg nu att NWM varit vänlig nog att dela ut en poäng! Den bugar jag naturligtvis för. :-)

[inlägget ändrat 2006-07-22 19:25:47 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...