Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild-i-bild (PIP)


Krister E

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Samsung LE32R51BX (32 tums LCD-TV)

 

Hur fungerar bild-i-bild (PIP) funktionen?

 

Om jag kopplar TV:n till min dator, kan jag då surfa eller göra annat i ett fönster medan det andra fönstret visar TV/DVD-film/video (fönstrena är på TV:n inte datorn)?

 

Jag har hört att man måste ha ett TV-kort för att kunna surfa, läsa mejl eller annat i det där extra fönstret i Samsung-TV:n, stämmer det?

 

Hur stort är det där extra fönstret?

 

Med TV-kort i datorn och bild-i-bild på TV:n kan man då använda Windows Media Center?

 

Tänkte köpa Hauppauge WinTV HVR 1300, är det ett bra kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Om jag kopplar TV:n till min dator, kan jag då surfa eller göra

> annat i ett fönster medan det andra fönstret visar TV/DVD-film/video

> (fönstrena är på TV:n inte datorn)?

 

Ja.

 

 

> Jag har hört att man måste ha ett TV-kort för att kunna surfa, läsa

> mejl eller annat i det där extra fönstret i Samsung-TV:n, stämmer det?

 

Nej, men med tv-kort så använder du ju datorns "bild-i-bild"-funktioner, dvs då visar ju tv:n bara datorns bild och så använder du datorns tv-kort för att titta på tv i ett fönster på datorn. Samsung-TV:n är i det fallet som vilken skärm som helst.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man behöver inte ett TV-kort för att kunna surfa på TV:n i det extra fönstret, medan man tittar på en TV-kanal i det andra fönstret?

 

Brukar man inte snacka om två tuners när det gäller Media Center, men det kanske bara är om man vill se på två TV-kanaler, en kanal i varje fönster, eller ...?

 

[inlägget ändrat 2006-07-15 14:54:08 av Krister E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite trög när det gäller det här med bild-i-bild.

 

Fråga 1:

Behöver jag ha TV-kort i datorn om jag vill surfa i ett fönster på TV:n och se på en TV-kanal i det andra fönstret?

 

Fråga 2:

Måste jag ha TV-kort i datorn om jag vill titta på en TV-kanal i det ena fönstret och en annan kanal i det andra fönstret?

 

Jag förstår som sagt var inte riktigt det här med bild-i-bild, så jag vore tacksam om någon kunde förklara.

Jag har läst att man måste ha 2 tuners i TV.n om man ska se på 2 kanaler, men kanske ett TV-kort i datorn kan avhjälpa det, eller...?

 

Har bifogat ett litet schema vad TV:n kan göra med bild-i-bild funktionen.

Förstår inte riktigt vad som menas med den heller.

 

[bild bifogad 2006-07-17 14:18:48 av Krister E]

849071_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Så man behöver inte ett TV-kort för att kunna surfa på TV:n i det

> extra fönstret, medan man tittar på en TV-kanal i det andra fönstret?

 

Nej, du använder i det läget tv:ns tv-mottagare för att titta på tv.

 

 

> Brukar man inte snacka om två tuners när det gäller Media Center, men

> det kanske bara är om man vill se på två TV-kanaler, en kanal i varje

> fönster, eller ...?

 

Ja, eller om man vill spela in en kanal och titta på en annan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Behöver jag ha TV-kort i datorn om jag vill surfa i ett fönster på TV:n och

> se på en TV-kanal i det andra fönstret?

 

Nej, enligt bilden du skickade med så kan du alltså ha PC på anslutning 1 och RF på anslutning 2. RF är tv:ns tv-mottagare.

 

Det du kan göra med TV-kort är att spela in från en kanal till datorn och samtidigt titta på en annan på tv:n. Du kan också i största allmänhet använda datorn som en videobandspelare (programmera den i förväg och så).

 

 

> Måste jag ha TV-kort i datorn om jag vill titta på en TV-kanal i det

> ena fönstret och en annan kanal i det andra fönstret?

 

Ja, det behövs en tv-mottagare per kanal man samtidigt vill titta på. Tv:n har en tv-mottagare och med tv-kort i datorn får du en tv-mottagare där också och då har du alltså två.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas och även ni andra.

 

Sammanfattningsvis så bör jag skaffa ett TV-kort om jag nu skulle vilja titta på 2 kanaler (jag vet egentligen inte varför jag skulle vilja göra det).

 

För att surfa eller göra andra datorgrejer i ett fönster så krävs det inget kort.

 

Om man vill ha Windows Media Center så antar jag att man måste ha TV-kort eftersom det involverar att kunna se på 2 kanaler samtidigt.

 

Om jag nu köper ett kort är Hauppauge WinTV HVR 1300 ett bra kort?

Vad jag förstår så kan man koppla in videon till det och därmed kunna föra över videoband till datorn och sedan bränna dom på DVD.

Även videokameran kan kopplas in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanfattningsvis så bör jag skaffa ett TV-kort om jag nu skulle vilja titta på 2 kanaler

ja, två enskilda mottagare krävs. Men var det ska sitta är en en annan sak. En i datorn och kanske en lös till TV i form av en digitalbox.

 

För att surfa eller göra andra datorgrejer i ett fönster så krävs det inget kort.

Nej, TV-kort tar emot signaler. Grafikkortet sänder ut till skärm/TV.

Om man vill ha Windows Media Center så antar jag att man måste ha TV-kort eftersom det involverar att kunna se på 2 kanaler samtidigt.

Mmh, osäker på vad du vill/menar. Men åter - två mottagare ger två möjliga kanaler. Betänk dock om du har två mottagare i datorn så blir det datorn som måste klara av att visa de båda parallellt och inte TVn.

 

är Hauppauge WinTV HVR 1300 ett bra kort

Svårt att svara på annat än att Hauppage är ganska bra på det där med TV-kort. Ett det talas mycket om i andra forum är annars FireDTV (kan även ta emot betalkanaler tror jag).

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...