Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blöt digitalkamera


kurrman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu senast så tog jag med min digtalkamera på semesterresan. Olyckligt nog så hamnade kameran i samma fack som ett paket juice. En lång historia kort, så fylldes kameran smått med juice. Jag testade på direkten om kameran levde men den var död. När jag sedan kom hem samma kväll så försökte jag rädda mina bilder som jag hade sparat i det integrerade minnet. Självklart får jag inget kontakt med kameran via datorn heller för att kunna spara bilderna. De bilderna är värdefulla för mig och jag måste rädda de. Finns det något sätt att kunna rädda dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna bör vara intakta på minnesstickan, den kan avläsas direkt till datorn via adapter kopplade till USB porten.

 

Ta ur minnet och torka rent ifrån juice, den kan fräta på elektroniken och orsaka stark oxidering.

Tunna/

 

Exempel på avläsare.

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e790322&ReferId=3

Finns många fler och i olika prisklasser.

[inlägget ändrat 2006-07-15 00:59:52 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips att ta till sig för de som snubblar över denna tråd. Har någon elektrisk utrustning, exv. en kamera, mobiltelefon, fjärrkontroll, fått någon vätska över sig följ då detta schemat:

1: Bryt strömmen, dvs ta ur batterierna, stäng av enheten.

2: Plocka ur ev. tillägg, dvs minneskort eller liknande och rengör dessa separat om behövs.

3: Spola i rent vatten, försök få bort allt främmande.

4: Låt torka. Enheten måste vara helt torr innan du försöker använda den igen.

 

Notera dock att steg 3 i sig kan ge irreparabla skador, kan finnas komponenter som inte alls tål vatten. Dvs viss försikt bör tas vid rengöringen och inte få vatten på delar som inte måste spolas rent. Bäst är givetvis om enheten skruvas isär totalt och varje del görs rent enbart med så lite vätska som möjligt är.

 

Det finns ingen garanti att det ovan ger ett positivt resultat, men chansen ökar. Vätskan som kommit in i enheten skadar initialt genom kortslutning och sekundärt via korrosion.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en kompis som tappade kameran i sjön.

Han hade tillgång till en tryckkammare där han kunde slänga in kameran. Genom att sänka trycket fick han vattnet att koka bort på några minuter (Vid ett tillräckligt lågt tryck så kokar ju vatten redan vid rumstemperatur).

Kanske ett komplement till Monshis tips, för den som har tillgång till en liknande kammare?!?

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tappar man i en sjö är behovet av en avskjöljning inte så stor. Tappar man den i havet då bör man skölja den. Men hur många har tillgång till en tryckkammare? Och överlever exv. en oled/LCD-display ett såpass lågt tryck att vattnet "kokar" bort? Annars - ett bra tips.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: Spola i rent vatten, försök få bort allt främmande.

Håller iofs med dig men det är bättre med destillerat vatten (avjoniserat).

-nisse

 

[Edit: stavfel]

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-07-15 18:44:07 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte alla en tryckkammare att ta till? ;)

 

Värt att tillägga är (med tanke på dina kommentarer) att kompisen badade sin kamera för väldigt många år sedan. Det var på den tiden det var riktigt hippt att ha en kamera med automatisk frammatning av filmen. När kameran hamnade i sjön fick frammatningen fnatt och rullade slut på hela filmen direkt. Hej vad det gick!

Har ingen aning om hur dagens prylar klarar en liknande djupdykning med efterföljande lågtryck...

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det var juice om kom in i kameran så tror jag inte att vatten räcker som rengöring om man inte gör det direkt. Sockret i juicen gör att det bildas en seg gegga som stelnar vartefter och är väldigt svår att få bort.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tillfället prioriterar jag att få ut bilderna ur minnet (att kameran överlever att endast ett plus). Observera att bilderna är sparade i det INTEGRERADE minnet, dvs inte på ett lösbart minneskort. Kan man inte skicka in kameran någonstans där de kommer åt minnet och kan ta ut bilderna?

 

Jag har försökt tvätta kameran så gott jag kan med sprit för att ta bort kladdet... det har inte hjälpt hittills, ska försöka tvätta den igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hr du varit i kontakt med tillverkarens support? Dom borde kunna hjälpa dig med råd. Eftersom det handlar om det integrerade minnet så måste man ju ha en reparationsmanual eller liknande om man ska börja rota.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...