Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bort med pappersfakturor och fram med e-fakturan


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Mekar med e-fakturor, för att försöka ta mig ur det uråldriga pappershanterandet. Det är väl OK att ha det i pärmar, men blir ohållbart med tiden att lagra alla fakturor i pärmar. Var ska man ha allt?

 

Nä, då ser jag e-fakturor som lösningen.

Lagras hos min internetbank, och jag betalar fakturorna med ett enkelt godkännande. Idén kom när Comhem nu planerar att höja den administrativa avgiften för att skicka ut fakturor. Lösningen blir autogiro eller e-fakturor. E-fakturor kan vara något tänkte jag, så slipper jag allt vad papper heter.

 

Hyran har jag på autogiro likaså min försäkring. Det får väl vara så, men det är frestande att även ha det som e-fakturor. Ska prova nu med Comhem, elen och Radiotjänst.

 

Ska hör med min arbetsgivare om jag inte kan få lönespecifikationen elektroniskt också.

 

Läste hos min internetbank att när man loggar in, så dyker ett meddelande upp att man har nya fakturor att behandla. Låter väl bra, men jag önskar ha det som ekonomiansvariga på jobbet. Det kommer ett mail med uppmaningen "Du har nya fakturor att behandla". Det gör det kanske, för att jag behövde fylla i min e-postadress när jag anmälde e-faktura som önskemål.

 

Någon som vet hur det fungerar?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det fungerar?

 

Vet inte vilken aspekt av funktionen du menar, jag har använt mig av efaktura i något år nu och tycker det är smidigt.

 

Jag har Nordea som min bank och där ser man inte att man har nya efakturor vid förenklad inloggning, man måste logga in med skrapkoder för att se om man har fått nya efakturor.

 

Det kommer upp överst där välkomstmeddelandet är med en länk som tar dig till listan med nya efakturor, där får du kryssa i dom du vill godkänna och du kan se och skriva ut dom därifrån om du vill eller ändra betalningsdatum.

 

Gör du inga förändringar så betalas fakturan på förfallodagen efter det att du godkänt den såklart.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vet inte vilken aspekt av funktionen du menar, jag har använt mig av efaktura i något år nu och tycker det är smidigt.

 

Tänkte närmast om jag får mail med en påminnelse om fakturor att behandla, men det fungerar kanske bara såsom du beskriver.

 

Jag har Nordea som min bank...

 

Samma här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det fungerar?

Överlag fungerar e-fakturor bra. Det är smidigt och man behåller den kontroll på utgifterna jag tycker att man förlorar med autogiro (eftersom man med efakturor fortfarande ser fakturan varje månad).

 

Däremot lagras de inte hos banken utan hos faktura-utställaren. Banken lagrar bara den information som behövs för att du ska kunna begära fakturan från det företag som ställt ut den.

 

På vilket sätt du kan bli notifierad varierar säkert, idioterna på Nordea vägrar att skicka mail med "Du har nya e-fakturor" eftersom de tycker att det skulle vara "osäkert" och "de vill inte riskera att någon annan kommer åt känslig information". Frågar man på vilket sätt det skulle vara känsligt att skicka ut texten "Du har nya fakturor, välkommen in på internetbanken" så får man svaret att "det är komplicerade frågor det där med mail och våra säkerhetsexperter har tittat på det men kommit fram till att det är bäst så här". Det är uppenbart praktiskt att kunna gömma sig bakom skitsnack när man har kunder som till stor del saknar koll.

 

I praktiken är det dock inget problem för mig eftersom jag ändå brukar titta in på internetbanken lite då och då. Noterade dock att Telenor berättar med ett SMS att de har skickat en e-faktura samt vilket belopp, rätt trevligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej man får inga mail eller andra påminnelser, men man lär sig efter ett tag när dom trillar in och det är dags att logga in för att godkänna.

 

Det tråkiga är att man måste slösa bort en gnuggkod för att se om man har nya efakturor, den texten syns inte vid förenklad inloggning, det hade varit smidigt om man kunde gå in med förenklad inloggning bara för att se om det kommit några nya efakturor.

 

Men i övrigt fungerar det väldigt smidigt.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Aha, då vet jag ungefär hur det fungerar.

 

Tackar för infon! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl min uppfattning är det bra att bankerna aldrig kommunicerar via mail. För en tid sedan gick ut massmail till just Nordea-kunder med uppmaning om att uppge vissa uppgifter, eller logga in på en falsk sida eller hur det nu var. Börjar bankerna skicka ut mail så blir risken för denna typ av bedrägerier vanligare. Har man lite koll nu så vet man att man aldrig får ett mail från banken, i alla fall "storbankerna". Att manipulera ett mail är ju väldigt enkelt och att få det att se ut som att det kommer från banken är inte svårt. Problemet blir då, vilka mail är riktiga resp. falska.

 

Varför inte likställa elektronisk post med fysisk. Vem vill ha ett mail varje gång det trillar in post i den fysiska brevlådan eller går man ut och kikar i den varje morgon?

 

Det var iaf mina "2 cents".

 

 

/Alex

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Att se om ett mail är äkta eller falskt kan vara att kolla upp var URL:en pekar. Oftast pekar så kallade phishingmail åt helt fel sida, som inte har med bankens sida alls att göra.

 

Varför inte likställa elektronisk post med fysisk. Vem vill ha ett mail varje gång det trillar in post i den fysiska brevlådan eller går man ut och kikar i den varje morgon?

 

Du behöver inte logga in någonstans för att sticka ut till din fysiska brevlåda och kolla posten. I det här fallet åker en engångskod som du gnuggar fram varje gång, eftersom det inte går att se när du använder förenklad inloggning.

 

Men som sagt det är något man lär sig när räkningarna trillar in, som Tunna skriver.

 

Behöver förresten inte vara ett mail med länk till banken heller utan bara mail där det påminns om att räkningar från NN har kommit.

 

Nu tycks inte Nordea anse det här säkert vad jag förstått av fhe:s inlägg.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-07-15 11:16:24 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att se om ett mail är äkta eller falskt kan vara att kolla upp var URL:en pekar. Oftast pekar så kallade phishingmail åt helt fel sida, som inte har med bankens sida alls att göra.

 

Jag tror inte att vi som är inloggade på forum som detta skulle ha några problem med mail från banken. Men jag kan dra en parallell till min gamla mamma tex. Hon skulle himla med ögonen om jag bad henne att kolla var en URL pekar ;)

 

Jag har inte Nordea och är därför inte berörd av omaket med gnuggkoder. Jag kör FSB och har en dosa och kan alltså logga in hur ofta som helst i onödan.

 

/Alex

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl min uppfattning är det bra att bankerna aldrig kommunicerar via mail.

Det är skillnad på kommunikation och kommunikation.

 

För en tid sedan gick ut massmail till just Nordea-kunder med uppmaning om att uppge vissa uppgifter, eller logga in på en falsk sida eller hur det nu var. Börjar bankerna skicka ut mail så blir risken för denna typ av bedrägerier vanligare.

Kvalificerat skitsnack, risken att man går på något sådant blir varken större eller mindre för att man har låtit användaren kryssa i en ruta att han vill ha ett mail som berättar att det kommit en ny efaktura (inte från vem, inte på vilket belopp, bara att det finns).

Möjligtvis skulle risken kunna öka om man skickade med en länk som man kunde trycka på för att komma till inloggningen men något sådant har aldrig funnits i mitt förslag, allt jag vill ha är möjligheten att aktivt tala om för internetbanken att om en efakura legat i systemet mer än en vecka utan att jag tittat på den, skicka mig ett mail som säger "Du har en eller flera nya efakturor", inget mer.

 

Att säga att risken skulle öka om bankerna började använda mail är lite befängt som att påstå att riskerna för bedrägeri har ökat av att bankerna faktiskt ringer sina kunder ibland. Om man gör fel kan riskerna öka, om man gör rätt kan riskerna tvärt om minska eftersom kunderna kommer att veta hur ett typiskt mail ser ut.

 

Problemet blir då, vilka mail är riktiga resp. falska.

Det är ett problem du har hittat på själv, det finns inte.

Skulle någon skicka ett falskt mail där det står "Du har nya e-fakturor på din bank, besök den" och det inte är sant så gör det ingenting. Att upplysa kunden om att banken aldrig skickar ut mail med länkar till någon inloggning är inte svårt, speciellt inte om kunden måste göra ett aktivt val för att "drabbas" av den ökade risken (man kan t.om berätta om det i alla "äkta" mail).

Om man som du är rädd att bli lurad så behöver man inte kryssa i att man vill ha mail för någon av sina e-fakturor och kan glatt fortsätta att leva i säkerhet att man inte behöver bli lurad för att man inte förstår bättre.

 

Varför inte likställa elektronisk post med fysisk. Vem vill ha ett mail varje gång det trillar in post i den fysiska brevlådan eller går man ut och kikar i den varje morgon?

Vem har sagt att någon vill ha mail på ett sånt sätt? Jag kan inte se något sådant i den här tråden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kan dra en parallell till min gamla mamma tex. Hon skulle himla med ögonen om jag bad henne att kolla var en URL pekar Ironi

Just därför skulle det vara fel att skicka ut en länk, det gör det inte fel att skicka ett mail.

Hon skulle dessutom förmodligen klicka på länken även om hon inte hade möjlighet att välja att få mail när det kom e-fakturor från Interflora så du ska nog ta ifrån din morsa internet-möjligheterna om du tror att hon är så blåögd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hon skulle himla med ögonen om jag bad henne att kolla var en URL pekar

Det är ju skillnad på att kontrollera att mailet verkilgen kommer från aviserad avsändare och att ha lite sunt förnuft. Att lämna ut hemliga uppgifter gör man helt enkelt inte, svårare än så är det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta av mina fakturor kommer som e-fakturor. Får dessutom ett mail från FSB när det trillat in en ny, den funktionen tycker jag känns rätt nödvändig. Tror även att det går att få ett sms, kommer inte ihåg riktigt.

 

Vad beträffar pappersfakturorna brukar jag arkivera dom i pappersinsamlingen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

 

betr.

pappersfakturorna brukar jag arkivera dom i pappersinsamlingen

 

Bokföringslagen stipulerar en tioårig bevarandetid - om jag inte är helt ute och cyklar.

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med "bevarandetid" för privatpersoner? Hur länge bör man sitta och hålla på räkningar, etc? Min bokhylla vill inte ha fler överfyllda pärmar ;)

 

Edit: hittade lite info här:

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=651&a=196330

och här:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2551&lngCategoryID=1674

 

Minst tre år alltså..

[inlägget ändrat 2006-07-19 09:20:14 av Leon_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge bör man sitta och hålla på räkningar, etc?

...

Minst tre år alltså..

Nu tror jag du missuppfattade det här stycket:

3 år: Kvitton på betalda räkningar för exempelvis hyra, telefon, bensin, tandläkare. Kontokortsbetalningar och kontoutdrag (månadssammanställningarna från banken). Företag har tre år på sig att kräva betalning av dig.

 

En räkning i sig är inget kvitto på betalningen, den har ingen som helst betydelse och bevisar ingenting.

Jag brukar spara mina räkningar ett tag, mest för att det kan vara skönt att gå tillbaka och leta efter svar på frågan "När fasen var det den där dyra försäkringen ska betalas?" eller "Hmm... Undrar just när jag senast fick en räkning på den och den prenumerationen, den borde löpa ut snart.".

 

Dessutom kan de vara bra att ha när man behöver leta upp ungefär när man gjorde en betalning (så att man kan rota fram ett bevis på att man gjort betalningen) men det skulle fungera precis lika bra med ett kalkylark innehållande datum, beskrivning och belopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om du vet hur rätt du har, fhe ;)

Faktum är att jag bara sparar själva räkningarna - inget kvitto på att de är betalda. Egentligen helt meningslöst (om man inte vill göra som du skrev, gå tillbaka och kontrollera uppgifter för egen del). Nåja, om jag vet att de är betalda kan jag ju lättare bestrida ett företags krav på att den de facto är betald.

Ett kontoutdrag från banken är kanske en bättre väg att gå. Om inte annat så är det mindre utrymmeskrävande.

Tack för tankeställaren =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ett kontoutdrag från banken är kanske en bättre väg att gå.

 

Enda sättet att bevisa att man betalt räkningen.

 

Håller med att fhe ha rätt i det han skriver. En faktura bevisar inte att man betalat räkningen. Jag som samlat på mig fakturor sedan, ja, vet inte hur länge. De kan jag slänga nu ju efter att ha läst fhe:s inlägg här. :-)

 

Har fått i tutat mig det hemifrån att fakturor ska sparas, men som sagt dessa bevisar inte att man betalt dessa.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...