Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar, men ingen bild


Jimmy_8

Rekommendera Poster

Hej, har nyligen byggt ihop en egen dator med följande delar.

 

EPoX S939 NF4 ULTRA GLAN SATAII RAID PCI-E

AMD Athlon 64 3800+ / 2.4 GHz processor

Club-3D GeForce 7600GT 256MB DDR3 PCI-E

Selectra "High Performance" 512 MB DDR PC3200 CL

450 W ANTEC CHASSI

300 GB 7200 RPM IDE 3,5"

80 GB (äldre hårddisk)

 

Satte ihop allt, fläktarna startar. Men hårddiskarna och skärmen startar inte. Tog ur flatkablarna från moderkortet då startade hårddiskarna. kopplade in mus/tangentbord i usb:n bak, funkade ej. tangentbordet funkade däremot med ps2. har crt skärm så kör med en konverter vet inte om det är felet. Grafikkortet verkar funka, ser ut som det är fel på moderkortet. För klen PSU? Ska man inte se BIOS iaf?

 

behöver hjälp.

 

[inlägget ändrat 2006-07-14 17:44:59 av Jimmy_8]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på väldigt många saker men jag tror inte att det är PSU (450W Antec borde räcka gott). Börja med att demontera: minnen, alla kort och kablar (kolla noga så att du har anslutit alla kablar till moderkortet och till grafikkortet). Om det fortfarande inte funkar efter det så kan en god ide vara att bygga upp datorn från start, du kanske har missat något.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska det vara för kablar till grafikkortet? har ingenting ikopplat till det just nu, var längesedan jag köpte delar och det har kommit ut en hel del sen dess. Kan det vara CPU fel eller är det bara onödigt att vara där och pilla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att ditt "Club-3D GeForce 7600GT 256MB DDR3 PCI-E" verligen inte skall ha extern ström?

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jimmy_8 skrev:

Vad ska det vara för kablar till grafikkortet?

 

Det ska vara en s k molexkontakt (se bif. bild) som du kopplar bak på grafikkortet. Om det nu har extern strömförsörjning. NWM frågar också om du är säker på att ditt grafikkort inte har extern strömförsörjning.

 

Molexkontakterna är samma som du kopplar in till hårddiskar, CD - och DVD-läsare. Alltså de som går från nätaggregatet till enheterna ovan.

 

Var försiktig och noga att du verkligen kopplar in molexkontakten rätt till grafikkortet. Ibland kan kontakten vara mjuk och inte stoppa om du sätter kontakten på fel håll. Sistnämnda kan sluta med att du bränner kortet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[bild bifogad 2006-07-15 10:54:09 av Stefan Eklinder]

848611_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har inte extern strömförsörjning, finns inte ett enda ställe att haka fast en molex kabel. Men mer ström till grafikkortet förklarar inte varför hårrdiskarna vägrar starta när de är ikopplade till moderkortet. Så länge de får ström direkt från PSU funkar de.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men mer ström till grafikkortet förklarar inte varför hårrdiskarna vägrar starta när de är ikopplade till moderkortet.

 

Du har vänt flatkablarna åt rätt håll till dina IDE diskar så randen pekar på 1 i båda ändar samt kontrollerat att du inte böjt något stift på kontaktdonen?

Tunna/

 

Samt har du testat att köra en hårddisk i taget ifall någon av dom är trasig?

[inlägget ändrat 2006-07-15 11:15:57 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men mer ström till grafikkortet förklarar inte varför hårrdiskarna vägrar starta när de är ikopplade till moderkortet.

Jasså, inte? Det kan det mycket väl göra. Kolla grafikkortet noga, sitter det en strömkontakt på det så skall du använda den.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Kom att tänka på en annan sak.

 

Har du kopplat in 12 volt ATX-kontakten till moderkortet?

...det är en fyrapinnars kontakt som är vit. Den ska kopplas in på moderkortets övre del där det sitter en hona.

 

Råkade nämligen ut för samma dilemma där datorn startade, men skärmen var svart. Började felsöka utan att hitta någon tänkbar anledning. Postade inlägg här på Eforum om det hela och fick tips om den här 12 volt ATX-kontakten, som jag hade glömt.

 

Kolla upp allt annat också noga, som det tipsas om här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[bild bifogad 2006-07-15 12:54:44 av Stefan Eklinder]

848630_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska säker på att det inte finns någonting extra på grafikkortet (förutom en liten flik ovanpå det som ser ut som underdelen :| ), däremot tog jag ur allting från moderkortet (inklusive moderkortet) utom CPU ( läste att den bara kan sitta på ett sätt, så lär inte vara det ) och skruvade sedan ihop allting (la till extra skruvar under moderkortet), satte också i 12v kabeln som jag redan hade haft i innan.

 

Alla fläktar plus den störande FF lampan startar men samma problem, hårddiskarna vägrar starta när man kopplar i flatkabeln i moderkortet, testade med en hårddisk men samma fel. Och ingen bild blev det på skärmen heller.

 

Ser inte ut som man kan koppla någonting till grafikkortet men skulle förklara en hel del, fick bara med 2 sorters kablar till grafikkortet och tror det är om man har andra hårddiskar. Är det möjligt att man ska koppla någonting ovanpå grafikk. eller är jag bara dum?

 

Extra ström skulle förklara en hel del men funderar också på möjligheten att moderkortet kan vara skadat. Fortfarande ingen ide vad som ska göras...

 

[inlägget ändrat 2006-07-15 20:54:56 av Jimmy_8]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att starta med minsta möjliga antal komponenter. Prova först att starta med bara ett minne och CPU (inga HD inget grafikkort), piper datorn ett felmeddelande? Sätt i grafikkortet och prova.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EPoX S939 NF4 ULTRA GLAN SATAII RAID PCI-E

Det säger inte vad moderkortet har för exakt beteckning, och det finns några att välja bland för socket 939...

 

http://www.epox.nl/products/?product_cat_id=1&product_type_id=2

 

...och man kan misstänka att du fått en processormodell ("revision", och inte dess prestandaindex) som inte stöds av moderkortets bios. Vilken revision din processor har kan du ta reda på med OPN64, genom att fylla i tre sifferkombinationer vilka är tryckta ovanpå processorn:

http://www.terrybutler.co.uk/tools/opn64/

 

Grafikkortet behöver förresten inte – enligt vad jag kan se här – någon extra strömförsörjning:

http://www.club-3d.com/distri/images/product/high/CGNX-G766.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet behöver förresten inte – enligt vad jag kan se här – någon extra strömförsörjning

Du hittade en stor bild på kortet RN, skickligt:thumbsup: Jag googlade i säkert fem minuter utan att hitta någon:thumbsdown: På din bild framgår ju helt klart att det inte skall vara någon extra ström.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackat med netgiganten och ska skicka tillbaks det för felsökning och förhoppningsvis få ett nytt annat moderkort. Fast nu behöver jag hjälp på en mer simpel fråga, hur får man loss CPU fläkten (och CPU efter det)? den sitter som sten och instruktionerna på hur man sätter fast den var klena nog. Finns det något simpelt sätt att ta loss dem utan att slita upp en redig bit av moderkortet också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu behöver jag hjälp på en mer simpel fråga, hur får man loss CPU fläkten (och CPU efter det)?

Kan vara knepigt, i vanliga fall så lossar kylflänsen lättare om man först kör datorn så att CPU blir riktigt varm och sedan plockar man bort den snabbt men det går ju inte i ditt fall.

 

Det du kan göra är att värma försiktigt på kylflänsen med en hårfön. Försök att värma den till ca 50 C så släpper den lättare eftersom kylpastan mellan CPU och fläns blir lite "lösare".

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack men brorsan fick bort den. Har satt ihop gamla datorn nu och ska förhoppningsvis skicka iväg moderkortet snart. Får se när/om jag får nytt moderkort om datorn funkar då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrat mig ska inte skicka iväg moderkortet, det lär kosta mer än 500 om det är som jag tror och det inte är något fel på moderkortet utan bara något fel på delarna tillsammans. Så jag kan lika gärna försöka lite mer innan jag köper ett nytt moderkort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strippa datorn till CPU + ett minne och ett lånat grafikkort, prova även med ett lånat nätaggregat. Funkar det fortfarande inte så kan du vara rätt säker på att det är moderkortet.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det att funka, satte i det i ett äldre 400W chassi. Testade med mitt nya antec chassi igen, men samma fel. Så det blev att bygga ihop nya datorn i gamla chassit ... igen. Enda skillnaden jag märkte var att det var 20 pins kabel istället för 24. Kan det vara PSU fel? fast jag satte mina gamla delar i antec chassit och det funkade.

 

.... ska nog köpa en färdigbyggd dator nästa gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...