Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skapa dvd skiva i ubuntu (6.06)


Jetmoon

Rekommendera Poster

hej ska just göra en säkerhetskopia av mina dokument och bilder i ubuntu.

men någonting hindrar ubuntu från att skriva till skivan. när jag ska skriva på vanligt sätt så får jag felmedelandet

 

Några filer har ogiltiga filnamn:

l?rande, framsida.JP (ogiltig Unicode)

 

Och ärligt talat så kan jag inte sitta och döpa om alla mina filer som har åä eller ö i namnet. finns det något sätt att tvinga den att skriva till skivan i alla fall?

 

sen när jag försöker att skriva med k3b istället så får jag ett felmedelande som heter =( write failed input/output error.

 

vad kan vara felet här?

Vet att det går att skriva till skivan. har gjort det både innan och efter felmedelandet

 

tack på förhand

/Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2006-07-13 14:40:22 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Vad är det för program som klagar? Normalt ska det inte finnas några begränsningar på tillåtna filnamn förutom att de inte får innehålla / eller null.

 

Hur ser filnamnen med åäö ut i filhanteraren (nautilus)? Vad ligger de på för typ av filsystem? Vad för program använde du för att skapa dem?

 

 

Och ärligt talat så kan jag inte sitta och döpa om alla mina filer som har åä eller ö i namnet
Det är bara att göra rename 'y/åäö/aao/' * ;) (eller inte riktigt; UTF-8 krånglar till det med flera byte per tecken...)

 

finns det något sätt att tvinga den att skriva till skivan i alla fall?
Tja, om det ändå handlar om arkivering så kan du ju stoppa in allt i ett tar-arkiv först. tar brukar inte klaga över konstiga filnamn eller annat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Vad är det för program som klagar? Normalt ska det inte finnas några begränsningar på tillåtna filnamn förutom att de inte får innehålla / eller null.

 

Det är standrardprogramet som öppnar sig när man sätter in en tom skiva i ubuntu som klagar över filnamnet. programet heter cd/dvdskaparen och verkar finnas inbyggd i filhanteraren. Sen krånglar även k3b med genom att den inte vill skriva till skivan. Det blir input output error. Trots att standrardprogramet klarar av att skriva filer som har rätt namn.

 

Hur ser filnamnen med åäö ut i filhanteraren (nautilus)? Vad ligger de på för typ av filsystem? Vad för program använde du för att skapa dem?

 

Filerna är dokument som jag skapade på den tiden jag hade windows. det är vanliga wordfiler. De ser ut som vanliga dokumentfiler i nautilus med undantaget att å, ä och ö är frågetecken i en svart ruta (rutan är vriden 45 grader). filsystemet som används är ext 3

 

Tja, om det ändå handlar om arkivering så kan du ju stoppa in allt i ett tar-arkiv först. tar brukar inte klaga över konstiga filnamn eller annat.

 

hur gör jag det. vilket program mm.

 

 

Tack på förhand

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna är dokument som jag skapade på den tiden jag hade windows. det är vanliga wordfiler.

Okej. Då är det väl helt enkelt så att ditt windowsfilsystem monterades med fel teckenkodning, vilket gjorde att åäö blev konstiga när filerna kopierades över.

 

Jag hittade ett praktiskt verktyg som just fixar om teckenkodningen på filnamn: http://packages.ubuntu.com/dapper/utils/convmv (finns i universe, så det ska gå att installera den från Synaptic).

 

För att döpa om alla filer i aktuell katalog:

convmv --notest -f latin1 -t utf-8 *

 

Självklart går det att använda från Nautilus om man gör ett skript:

 

- Skapa en ny textfil under /home/jetmoon/.gnome2/nautilus-scripts/ (döp den till t ex fixa-filnamn) med innehållet:

#!/bin/sh
# fixa-filnamn
# Kodar om filnamn från iso-8859-1 till UTF-8, vilket bör fixa
# å, ä, ö och andra tecken i filer från Windowssystem.
# convmv behöver vara installerat för att det ska fungera.

convmv --notest -f latin1 -t utf-8 "$@"

- Se till att du har körrättigheter till filen: Högerklicka på filen i filhanteraren->Egenskaper->Rättigheter->Klicka i "Kör" för åtminstone "Ägare".

- Nu ska du kunna markera filer med konstiga filnamn, högerklicka och välja Skript->fixa-filnamn, så fixas åäö. Kör inte skriptet flera gånger på samma fil...

 

hur gör jag det. vilket program mm.

 

tar http://en.wikipedia.org/wiki/Tar_(file_format) är mer eller mindre standardprogrammet för att skapa filarkiv i *nix-system. Liten intro:

http://www.sslug.dk/artikler/gnulinux/node32.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...