Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur hitta läckan?


jannejanne

Rekommendera Poster

Har ett 15 år gammalt kylsystem där ca 5000liter propylenglykol + vatten pumpas från kylmaskinerna till kylbatterier ute i fastigheten.

som kyler luft.

 

Det läcker drygt 1liter/dag eller ca 20liter på två veckor. Då har trycket sjunkit så mycket att det går larm och dags att pumpa i 20 liter.

 

Hur hittar man läckan? Det verkar inte vara en läcka på rören ( ca 300meter totalt), i varje fall syns inget dropp på armaflexisoleringens utsida (den är ju ofta inte 100% tät, tex vid skarvar)

 

Så vi gissar att det är en läcka i ett kylbatteri och att läckaget blandas med avfrostningsvatten.

 

Avfrostningsvattnet är totalt för systemet ca 1000 liter/vecka delat på ca 20 avloppsbrunnar. Eftersom det inte är jämt fördelat på brunnarna tar väl de största kanske 200liter /vecka.

 

Det betyder att vi har en utspädning på ca 1/20 i värsta fall.

Vi har tillsatt färg i systemet men inte kunnat se nån färgning i avloppsbrunnarna. (för lite färg?)

 

Förslag på hur vi skall hitta läckan välkomna.

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-13 09:11:20 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2006-07-13 09:11:48 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är krångligt, jag har jagat ett läckage på ett stort värmesystem i flera år, jag hittade det till slut med hjälp av flourescerande spårmedel (Pyranin) man kan tillsätta, en halvliter räcker. Sedan kan man lysa med UV-strålkastare så lyser det grönt om läckaget, ämnet i sig är svagt grönt och det räcker med väldigt små mängder och är billigt.

UV-strålkastaren är ganska dyr (~9000:-), men jag lyckades få låna en, men de finns att hyra.

 

Jag hittade inte läckaget direkt men en pumpgrop i en källare lyste som blodet på Rovdjuret, och utifrån det så lyfte jag på varenda grej och isoleringsbit tills jag hittade det.

 

Om det inte hjälper i ditt fall så får man sektionera in systemet och kolla om kan spåra i vilken del av det som läckaget finns i, alltså tex stänga av ett batteri i taget och se om det slutar.

 

Det där är ju ett ganska litet läckage, 1 liter/dag kan det vara kanske vara en droppe/10minut ?, det dunstar kanske bort.

 

Glykolblandad köldbärare har en förmåga att läcka i axeltätningar på tex pumpar, reglerventiler och avluftningar.

 

Hur kyls köldbäraren ? via växlare eller direkt i kylmaskinen, läckage där ?

 

-

 

[inlägget ändrat 2006-07-13 17:35:02 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget med Pyranin.

Ahlsell kände till metoden.

 

Tar itu med det efter semestern.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...