Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill inte stängs av


Krille11

Rekommendera Poster

En jag känner ringer och säger att det blivit problem med hennes bärbara dator. Så här är det. Hon skulle stänga av datorn. Först gick hon som vanligt och tryckte hon på "Stäng av". Det tog lite tid, men skärmen blev svart förutom att där stor "Toshiba". Musen fanns fortfarande kvar. Efter ett par timmar försvan "Toshiba" (fick ström från väggen) men musen fanns kvar. Försöker med allting men det enda som händer är att skärmen är svart och musen finns kvar. Vad skall man göra? Några tips?

 

Hon sa att hon skulle dra ut sladden. Är det bra?

 

Hon har försökt att få tag på en dataexpert hon känner, men har inte fått tag på han.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Har hon installerat något program som tar lång tid på sig att avslutas?

 

Windows väntar under avstängningen på att alla program ska avslutas, och finns där då något eller fler program som inte vill stängas så blir det problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Windows XP eller 2000 på datorn så prova att först logga ut och sedan stänga av, det brukar få ner processer som kan hänga sig annars.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, men som jag skrev så är där en svart skärm och det enda som finns är musen som man kan går runt med, men inget annat går att göra. Går alltså inte att logga ut och sen stänga av.

 

Jo Stefan, hennes dator har börjat att gå sakta, men hon håller inte på att installera några program, bara surfar och skriver.

 

Kanske skall säga en sak hon berättade. En hon känner tyckte att datorn gick sakta när hon hade virusskyddet igång så han tog bort det!!! Han hade sagt till henne att det inte behövs!! Verkar väl inte så bra?

 

Som jag skrev innan så skall hon dra ut sladden. När batteriet är slut så stängs väl allt av? Försvinner inte strulet då så att datorn i varje fall gå att starta? Jag känner en som har en vanlig stationär dator och ibland så hänger den sig. Han drar ut sladden ur kontakten, sätter in den igen och sen går det att starta datorn utan problem.

 

[bild raderad 2006-07-11 22:48:05 av Krille11]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls bra att slå av antivirusprogrammet, om det inte är så att hon jobbar offline utan att ha nätverket igång då spelar det inte så stor roll men om hon ansluter till Internet så bör hon alltid ha antivirusprogrammet igång.

 

Hon kan prova att trycka på tre knappar samtidigt, Ctrl+Alt+Del om operativet fortfarande är igång i bakgrunden så bör det aktivera enhetshanteraren (tror jag det heter i svensk version) och välja att stänga av Windows den vägen.

 

I annat fall är det bara reset som gäller, alt. hålla power knappen intryckt i 5 sekunder så datorn slår av.

 

I dom allra flesta fallen så kan man sedan starta om datorn normalt igen, i vilket fall så har hon inte några fler alternativ när datorn har slutat svara.

Tunna/

 

Enhetshanteraren heter det nog inte när jag tänker efter, den bör heta aktivitetshanteraren eller liknande (TaskManager i engelsk version).

[inlägget ändrat 2006-07-11 23:10:32 av Tunna]

[inlägget ändrat 2006-07-11 23:11:01 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en avstängningsknap - vanligen ovanför tangentbordet - som man håller intryckt i några sekunder (3 - 10) för att stänga av datorn "med våld". Det är samma knapp som man sätter på datorn med.

När man sedan startat den nästa gån kan det ta lite längre tid därför att hårddisken måste kontrolleras.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hon känner tyckte att datorn gick sakta när hon hade virusskyddet igång så han tog bort det!!! Han hade sagt till henne att det inte behövs!! Verkar väl inte så bra?

 

Det var väl inte "dataexperten"?

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon använder internet så jag skall se till så att hon har antivirusprogrammet igång.

 

Jag frågade henne om hon tryckt Ctrl+Alt+Del och hon sa att hon gjort det ett par- tre hundra ggr......

 

Jag frågade henne om hon visste hur man skall resetta hennes dator. Jag sa just att hon skulle trycka på poweknappen, men det gick inte, inget händer. En sak kan vara att hon inte tryckt ner i 5 sekunder.

 

Det finns en sådan där avstängningsknapp ovanför tangentbordet. Hon provade att trycka på den men det hjälpte inte. Även där kan det vara att hon inte håller intryckt i tillräckligt länge.

 

Hur blir det imorgon när det inte finns batteri i datorn, då måste väl datorn utan problem gå att starta?

 

När jag pratade med henne sist var hon TRÖTT och har nog råkat lägga på telefonluren fel för det går inte att ringa till henne, här hela tiden upptaget. Får försöka få tag på henne i morgon.

 

En fråga. Vad kan vara orsaken till varför det blev detta problemet? Det ända hon använder är i stort sätt bara Word och internet.

 

Tack så JÄTTEMYCKET för all hjälp! Nu vet hon vad som hon skall göra om det händer igen! Hoppas att allt blir bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan vara orsaken till varför det blev detta problemet? Det ända hon använder är i stort sätt bara Word och internet.

 

Anledningarna kan vara många, vanligtvis är det så att en process inte svarar och därmed inte stängs av när datorn skall stängas av, kan hända ibland utan att det egentligen är något fel.

 

För oss som kör Norton Antivirus så har man ibland råkat på att CCAPP.exe hänger sig vid avslut, ganska irriterande men det bukar gå att stänga processen manuellt utan att datorn låser dom gångerna det händer.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja A.C.Magic, han som avinstallerade antivirusprogrammet är en sådan där "jag kan allt och förstår allt om datorer"-person. Verkar som om farfar är bätte för han har gått en datakurs som PRO ordnat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Tunna! Nu har jag fått tag på hon och berättade hur hon kunde försöka att lösa problemet. Hon höll power knappen intryckt i 5 sekunder och datorn stänges av! Gissa hur glad hon blev!

 

Han vi försäkte få tag på är en sådan där superexpert med eget företag. Tur att vi kom på hur vi skulle lösa detta problemet utan att prata med han för han hade nog tyckt var lite konstiga som inte förstog hur man skulle lösa ett så simpelt problem.

 

Tack även för er andra med förslag och information!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...