Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MobyDick

Kan inte pinga accesspunkt

Rekommendera Poster

Jag har en accesspunkt som jag ser i listan över tillgängliga trådlösa nätverk med utmärkt signalstyrka och jag kan ansluta till nätet. Men sen kan jag inte pinga accesspunkten och jag kan inte ta mig vidare ut på internet.

Vad kan problemet vara?

[inlägget ändrat 2006-07-11 16:36:32 av MobyDick]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först skriver du att du kan ansluta till nätet, sedan att du inte kan pinga eller ta dig vidare ut på Internet. Betyder det att du kan ansluta till det lokala nätverket, men inte komma förbi accesspunkten? Förklara i annat fall lite tydligare vad du menar.

Om accesspunkten också är en router, och det finns en annan router i nätverket, ska du stänga av accesspunktens routerfunktion.

Det verkar som om felet ligger i hur accesspunkten ska prata med omvärlden. Beroende på Internetanslutningstyp behöver du ange en del inställningar i den sista anslutningspunkten till Internet -- är det en router behöver du t.ex. ange hur IP-nummer och DNS-information ska hämtas. Exakta instruktioner finns i handboken.

Om inget av ovanstående hjälper betyder det att jag inte har förstått frågan eller problemet. Förklara i så fall närmare hur dator- och nätverksmiljön ser ut, så gör jag ett nytt försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lokala nätverket ser ut så här:

Internet --- ADSL-modem --- Router --- Accesspunkt --- Datorer

Accesspunkten är alltså ingen router.

Är det inte konstigt att mitt trådlösa nätverkskort kan hitta accesspunkten men att den sedan inte går att pinga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...