Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zonelabs Brandvägg??


vajlent

Rekommendera Poster

Har hört att denna ska vara RIKTIGT bra, men vad är det för fel på programmet egentligen??!!

 

Har tröttnat på windows-brandväggen o ville prova Zonelabs..

 

-Installationen går utmärkt, sen när man ska starta om datorn för konfiguration så tar det minuter för datorn att starta upp igen.

-Sedan försvinner ikonen o funktionen på Norton och man kan inte gå in i brandväggen eller Norton o ändra eller någonting, har ej behörighet poppar det upp en ruta??!!

-Kan heller inte koma ut på nätet över huvudtaget...först efter att ha avinstallerat brandväggen...

 

Ska detta kallas att vara en säker o bra brandvägg, i så fall är den nästan för bra om man inte kan komma ut på nätet eller ens ställa in brandväggen alls...

 

Mycket förvirrad här...

 

Vore tacksam för hjälp eller om det finns fler, andra "lika" bra brandväggar som just denna Zonelabs-väggen?

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bara använda en brandvägg åt gången. Annars brukar det bli en konflikt mellan de olika brandväggarna. Stäng därför av Windows egna om du använder en annan brandvägg. Använder du även Nortons brandvägg? Välj!

 

Om du gör en sökning (på Zone Alarm) här på eforum den senaste månaden, så kommer du se att det är flera som har haft problem med den senaste versionen av brandväggen. Installera således en något äldre version så kommer det nog att gå bra även med ZA.

 

Andra gratisalternativ som brukar rekommenderas är annars: http://www.agnitum.com/ , http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm .

Här hittar du ännu fler gratisalternativ: http://www.snapfiles.com/Freeware/security/fwfirewall.html .

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Dessutom brukar inte Nortonprodukter och Zone Alarm gilla varandra.

Jag hade Norton internet security installerat, avinstallerade det och skulle installera Zone Alarm. När sedan datorn startade on med Zone Alarm fick jag blåskärm. När jag efter ett tag formaterade om datorn utan Norton och installerade ZA funkade det ok.

Just detta har även hänt flera av mina vänner.

 

Alltså; Norton och ZA går inte att ha på samma dator.

 

LasseT

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton och ZA går inte att ha på samma dator.

Då är det väl bäst att jag bevisar motsatsen. Gjorde precis det du beskriver, dvs slängde ut NIS (v 2002) och installerade ZA. Inga problem.

 

Har kvar Norton AV (2004) och det samarbetar smärtfritt med ZA.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här...

Symantec (Norton) Corp. + ZA, inga problems

Hubbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Du kan bara använda en brandvägg åt gången. Annars brukar det bli en >konflikt mellan de olika brandväggarna. Stäng därför av Windows egna >om du använder en annan brandvägg.

 

Hos mig går det inte att stänga av windows-brandväggen med senaste uppdateringen av ZoneAlarm. Säkerhetscenter visar att brandväggen är avstängd men kollar jag loggarna så ser jag att windowsbrandväggen ändå är igång.

 

Har nu avinstallerat ZA ..och när jag ska installera en äldre version av ZA så får jag felmeddelandet "Explorer har stött på problem...stänga ned"

 

Någon som har tips om vad som kan vara orsaken till felmeddelandet?

Skräp i registret? Hur ta bort?

 

:-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bara använda en brandvägg åt gången.

 

Som flera andra skrivit redan - inga problem med flera brandväggar. Jag har Windows inbyggda + NetLimiter, inga problem alls med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooh, Windows inbyggda. ZA har jag utav en enda anledning, nämligen att hålla koll på vilk aprogram som ut från datorn. Intrafiken sorterar mitt NATanade modem ut bra.

 

Windows inbyggda skyddar väl bara inåt, mot yttre hot? (eller ändrades det med SP2?)

 

Edit: Flera brandväggar i datorn ger ofta problem. TVå olika program försöker routa trafiken genom sig, givet att fel kan uppstå då. Eller menar du att netlimiter är en brandvägg?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-07-13 10:21:51 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netlimiter är ingen brandvägg men fungerar bra med vilken brandvägg som helst. Netlimiter räknar bara paketen, den bryr sig inte om något annat.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, NetLimiter innehåller faktiskt en brandvägg. Alla kopplingar till och från nätet får jag personligen godkänna innan de sker. NetLimiter gör dessutom skillnad mellan olika zoner - datorn själv, lokala nätverket och hemska internet.

 

Jag har iofs inte gratisvarianten om det är den du tänker på.

 

Jag har använt NetLimiter själv rätt länge så jag är hyffsat säker på vad jag pratar om, men om du inte tror mig kan du ju kolla på deras "featurelist":

 

http://www.netlimiter.com/featurelist.php

 

[inlägget ändrat 2006-07-13 10:54:39 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, den kanske har uppdaterats en del sedan jag tittade på den. Det händer ju faktiskt saker med program även när man tittar bort :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, känner igen fenomenet :)

 

Jag tycker själv NetLimiter är den bästa mjukvarubrandvägg jag använt. Att den dessutom har stenkoll på allt som händer i nätverket, sparar loggar och för statistik är en massa extra plus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Netlimiter är att rekommendera före Sygate?

Måste bort från strulet med ZA. Men vill configurera

ip-intervall (trusted zone) osv.

Vill ha stenkoll på vad som är på väg in men kanske

mest ha koll på vad som är på väg ut.

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...