Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera karta/omprojektion


Monshi

Rekommendera Poster

Någon här med kunskaper i kartprojektioner?

 

Har en del av Lantmäteriets Gröna karta som jag vill få över så att den går att passa in på det format som GoogleEarth använder.

 

Jag tror jag rönt ut på ett ungefär vad det är för projektion som används fast jag behöver hjälpa att dels bli säker på att är rätt och sedan även konvertera däremellan.

 

Gröna kartan lyckas jag utläsa att den nyttjar Gauss projektion med Bessels jorddimensioner. Det är vad jag tror är relevant, mer är att koordinatmönster utmålas via koordinatnät 2,5 gon V RT90 samt UTM med deodektiskt datum ED 50

 

Enda jag vet om GoogleEarth är WGS84....

 

Någon som kan hjälpa? Enkelt utryckt - passar jag in den övre delen så passar den inte i den undre...

 

Om jag ni ber kan ni få en skärmdump som visar problemet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, läsa om det kan jag men göra det är svårt. Hittar inget program som verkar klara av att omprojektera en karta. Dvs jag har en karta skapad med en viss projektion och vill få den till en annan så att ett program kan importera den korrekt. Tyvärr stöder inte programmet olika projektioner (ännu) och inte heller GeoTiff eller JPW. Kanske i framtiden, men inte idag.

 

Fast det är klart, det är inget lätt projekt som heller kanske inte efterfrågas så ofta då det är lättare att räkna ut en position på en karta än anpassa en karta för en position... Det kräver en hel del bildbehandling och är skillnaden mellan projektionerna stor blir resultatet lätt inte fullt så bra.

 

Har tittat på programpaketet FWTools men det verkar inte klara det jag önskar.

http://fwtools.maptools.org/

 

Tack för svaret, dock inget nytt för mig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Detta är definitivt inte snutet ur näsan!

 

WGS84 är i sig bara ett oprojicerat referenssystem. Med oprojicerat menas att latituden, t.ex 1 meter syd om nordpolen, på en karta blir lika "bred" som ekvatorn.

 

RT90 är både ett referenssystem och en projektion. Den är projicerad på Bessels ellipsoid (Transverse Mercator) uttryckt i meter, med en falsk öst/västlig nollpunkt i atlanten utanför Norge, 1 500 000 meter väster om nollmeridianen som i detta fall ligger 2,5 gon (nygrader) väst Stockholms observatorium. (...phuu!) Det betyder att i RT90 tar världen slut där.

 

WGS84 kan dock vara knutet till olika projektioner (finns 100-tals) som t.ex UTM (Universal Transversal Mercator). Vad Google Earth använder är för mig okänt men säkert eget fuskspecialformat då det mig veterligen inte fins ett skarvlöst globalt format. UTM t.ex är uppdelat runt jorden i 60 delar.

 

Detta betyder inte att enstaka koordinaterna inte kan konverteras mellan de olika systemen, det kan dom, men det är ofta oerhört komplexa formler.

 

Om vi nu har två bilder från olika kända referenssystem (kartdatum) och med olika projektioner så måste vi "dra" och "töja" bilderna ungefär som man drar i en gummiduk för att få dom att passa med varann. Eftersom man kan konvertera enstaka koordinater, som tidigare sagts, så kan man givetvis konvertera en bild som består av, säg ett par miljoner pixlar (dessa pixlar kan man ju se som ett par miljoner koordinater). Problemet är att det blir konstiga effekter när man t.ex "särar" på pixlar - någonting måste ju läggas till emellan och vice versa.

 

Det finns program som kan göra detta, jag använder t.ex "Erdas Imagine", men det har en prislapp på vad jag tror runt 100.000:-

 

Så problemet är att det är dyrt samt att Du måste veta vilken projektion Google använder, globalt eller lokalt.

 

Jag gör inga som helst anspråk på att detta var pedagogiskt och lättförstått men geodesi, eller att avbilda en orund, bucklig planet som jorden på ett platt papper är ofta oerhört mer komplext än vad man först kan tänka sig. Detta är en vetenskap som världens allra största matematiker (Gauss, Krüger, Mercator, Lambert, Newton m.fl, m.fl) sysslat med i hundratals år.

 

Titta på Lantmäteriets utmärkta hemsida för utförliggare information. http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=68

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, jo, detta är väl ungefär, plus lite mer, vad jag visste. Det går alltid att projicera om en bild men det kräver sina lilla matematik och en del effektiva bildbehandlingsfunktioner och resultatet kan nog bli lite annat än vad man hoppats. Att hoppa mellan Bessels (Gröna kartan) och Google Earth (Plate carrée tror jag, http://en.wikipedia.org/wiki/Plate_carr%C3%A9e_projection ) inom små områden borde inte vara omöjligt...

 

Det enklaste vore om programmet som ska använda kartan (SportTracks, http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/ ) kunde hantera de olika projektionerna....Men inte ännu och det är inte ett prioriterat område. Fast det borde vara enkelt att inkludera.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är det Du ska konvertera?

Mest för skojs skull de områden jag motionerar inom. Några områden kring Stockholm. Så det är inte så stora. Låt oss säga ett område från Globen till Upplands Väsby, Lidingö till Drottningholm...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 st terrängkartor alltså.

 

Om ett par veckor och i mån av tid, kanske jag kan hjälpa Dig, men jag lovar inget.

 

Har Du DC++ ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope... (men vill du en fil av mig så vet jag enkla sätt att sända över den)

 

Vad har du för verktyg för detta?

 

Det du nämnde eller något annat? Det är inget akut, som sagt, mer en kul grej att ha. Gröna kartan visar ju en del större stigar/vägar som ej finns inom Google Earth/maps. (Röda kartan vore givetvis än roligare :)

 

Fast bäst vore givetvis om SportTracks kunde hantera det format som Gröna Kartan är i.

 

Området jag vill ha och området den karta jag har stämmer inte heller riktigt. Det jag har är AB-Stockhoms län.

 

Läggas till till detta ska även att jag måste ta reda på hur SportTracks på bästa sätt kan hantera kartan. Ska nog skicka iväg en fråga till SportTracks forum.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-08-23 17:18:22 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du nämnde eller något annat?

 

Det och några till.

 

(Röda kartan vore givetvis än roligare :)

 

Varför det?

Översiktskartan (f.d Röda Kartan) som den nu heter är i skala 1:250.000.

Terrängkartan (f.d gröna Kartan) är i 1:50.000.

Tänker Du kanske på Fastighetskartan (f.d. Gula Kartan)?

 

Se jämförelse i (skärmdumpade) bifogad bild över samma område.

 

...jag måste ta reda på hur SportTracks på bästa sätt kan hantera kartan...

 

Ja, "destination format" vid konvertering måste jag i så fall veta.

 

[bild bifogad 2006-08-23 18:41:29 av Usling]

858831_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Översiktskartan (f.d Röda Kartan) som den nu heter är i skala 1:250.000.

Terrängkartan (f.d gröna Kartan) är i 1:50.000.

Tänker Du kanske på Fastighetskartan (f.d. Gula Kartan)?

Tänkte kanske fel....

 

Har/hade de inte en med lite högre upplösning över vissa områden....

 

Nåja. Jag undersöker frågan vidare.

 

Tackar för erbjudandet.

 

Edit:

Men hur lyckades du hitta var jag bor (ja - där jag bor är med på båda kartorna du bifogat...)

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-08-23 21:20:59 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usling - du, eller någon annan, kanske kan hjälpa på ett annat sätt?

 

Funderar på att eventuellt skapa ett litet program som servar ST med karta och koordinater likt Google Earth/Maps gör. Två problem att lösa innan jag ens börjar.

 

1: Om jag vet koordinaterna för karthörnen, dvs har kända punkter, hur räknar jag ut vilken koordinat en viss pixel på skärmen har. (Borde vara enkelt/känt, men jag är ganska ny på detta område). (gäller terrängkartan, digitalt format)

 

2: Dela en bild (Tiff/PNG/../../..) och hålla reda på var jag delat den exakt, dvs vid vilken koordinat. Ja, har jag punkt 1 borde det senare vara givet/beräkningsbart men det gäller att hitta ett program, eller kanske skapa själv, som kan dela upp bilden i småbitar.

 

Detta för att slippa ändra projektionen på kartan samt göra det möjligt att kanske använda godtycklig projektion med ST.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att flika in några funderingar på ursprungsfrågan.

Om du har en bild som inte går att passa in alla 4 hörnen som en overlay kanske man kan prova att dela upp bilden i typ 9 delar och passa in dessa var för sig. Inte exakt resultat, men något bättre kanske.

 

Och det här har öht inte med tråden att göra utan är bara en rätt tuff grej:

http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php/Cat/0/Number/520850/an/0/page/2/vc/1

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är en tanke. Det är även en fördel för ST om bilden är uppdelad i små delar vilket ger att inte hela bilden måste laddas på en gång. Någon med förslag på program som kan dela upp en bild? Eller kanske lite JAVA, C# kod som kan göra det och som jag lägga till lite till. Skulle behöva skriva en XML-fil med specifikationer (koordinater) för ST.

 

Enda problemet vid delning är att jag måste räkna ut koordinaten den delas på, men det är ett känt problem så det borde väl någon här kunna guida mig till? Har redan postat den frågan :)

 

Edit: Ska läsa mer på sidan du länkade till och hur han gjort det, kanske det finns mer att hämta där.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-08-27 17:25:44 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anp: En poäng för tipset, det hjälpte mig ivartfall att få ordning på transformationen av koordinater mellan WGS84 och RT90. (samt en poäng till Usling för erbjudandet jag inte kommer att nyttja)

 

Testade att dela upp bilden i mindre enheter och indexera dessa i WGS84 koordinater som SportTracks känner igen. Kartan passar in perfekt men resultatet är inte riktigt så bra som man kanske skulle önska. Se bifogad (PNG-)bild och ni förstår vad jag menar.

 

Nä, nu har jag slagit in på en ny bana/idé. Jag skapar istället en "server", en plugin, till SportTracks som helt enkelt ska kunna svara på samma frågor som de webbservrar programmet hämtar kartor ifrån, dvs i princip

* Rita upp karta på givet objekt inom koordinaterna A och B.

* Vilken pixel på bilden har koordinat C?

 

Tar tillfället i akt och ger mig i kast med C# för första gången. Jahapp, kan lugnt säga att jag känner igen mig...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2006-09-03 09:30:22 av Monshi]

861837_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...