Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rythmbox, ändra uppgifter på artister och låtar


Jetmoon

Rekommendera Poster

hej jag väljer att spela min musik som jag har på datorn med rythmbox. Jag har lagt in dessa i datorn från mina cdskivor i formatet .flac.

 

Några få av skivorna verkar sakna förprogramerad information om låtnamn och artist mm. (det står låt spår 1 och artist okänd i biblioteket)

 

när jag öppnar inställningarna för de olika låtarna verkar jag inte ha rättigheter att ändra informationen låtnamn och artisktnamn. hur ska jag göra för att få ändra den informationen.

 

 

Jag kör ubuntu 6.06 som operativsystem.

 

Tack på förhand

/Jetmoon

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den version av Rhythmbox som finns i Dapper har inte stöd för att ändra i taggarna. Det har däremot den som finns i Edgy (och det är inte alltför svårt att uppdatera bara Rhytmbox). Annars kan du använda en separat taggeditor, tex easytag alternativt nån annan musikspelare som kan ändra taggar, t ex Quodlibet, Amarok osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur uppgraderar jag rythmbox?

Det lät som den bästa lösningen.

 

Tackar

/Jetmoon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste installera från edgys apt-lager. Nåt sånt här:

$ sudo echo "deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy main universe" > /etc/apt/sources.list.d/edgy.list
$ sudo aptitude update
$ sudo aptitude install rhythmbox
$ sudo rm /etc/apt/sources.list.d/edgy.list

Det kommer alltså tillfälligt att aktivera edgys apt-lager, installera rhythmbox och sen ta bort edgy-lagret. Det betyder att rhythmbox inte kommer att uppdateras när det kommer uppdateringar i edgy.

 

En annan, lite mer komplicerad variant är att ha både dapper och edgy aktiva. För att förhindra att alla paket uppdateras till edgy (dvs den kommande version, som är under utveckling), måste man ange att dapper ska ha högre prioritet.

$ sudo echo "deb http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/ edgy main universe" > /etc/apt/sources.list.d/edgy.list

Skapa filen /etc/apt/preferences, med innehållet

Package: *
Pin: release a=dapper
Pin-Priority: 700

Package: *
Pin: release a=edgy
Pin-Priority: 600

 

$ sudo aptitude update
$ sudo aptitude install rhythmbox/edgy

 

Mer info: http://wiki.serios.net/wiki/Apt-Pinning_on_Ubuntu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte förstås att precis samma sak kan åstadkommas genom Synaptic. Lägg till edgy (Settings->Repositories->Add->Custom) och sedan Settings->Preferences->Distribution->Prefer versions from: dapper. Gör sedan Reload, hitta och markera Rhythbox och välj Package->Force Version...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte först göra lösning 1. men steg 4 "sudo rm" fungerade inte.

 

Tänkte då att jag lika gärna kunde kunde installera lösning två. men det går fortfarande inte att ändra tagsen i rythmbox efter jag gjort klart.

 

Några förslag?

Tackar

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...