Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lämpligt program


LasseT

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska föra över videofilmer från en DV-kamera till datorn och sen bränna in dom på DVD. Både kameran och datorn har s-video-anslutningar, så det är väl lämpligt att använda dom antar jag.

Vad finns det för lämpligt program att "fånga" filmen och ev. redigera den i? (Helst freeware) Det enda jag skulle vilja göra är att dela upp filmen i avsnitt så att det går att "söka avsnitt" på DVD'n, eller spela hela filmen i ett svep, om man så vill.

Eftersom detta är första gången jag gör något sådant frågar "de som kan" jag innan jag blivit tokig och sliter mitt hår.

 

Tacksam för svar.

 

LasseT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska föra över videofilmer från en DV-kamera till datorn och sen bränna in dom på DVD. Både kameran och datorn har s-video-anslutningar, så det är väl lämpligt att använda dom antar jag.

Det känns helt fel att gå över s-video när det handlar om DV-kamera till dator, det blir som att göra mp3:or av en CD-skiva genom att spela in den på band och sen koppla bandspelaren till linjeingången. Du kommer att förlora massor med information.

 

Normalt kopplar man DV-kameror till Firewire, har du inget Firewire-kort så föreslår jag inköp av ett (kostar 2-300) istället.

Eller saknar kameran andra utgångar än s-video? (har aldrig sett en så begränsad DV-kamera).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Tack för tipset!

Jag har tittat (mycket) närmare på kamera och dator. Det finns 4-polig firewire på både kamera ovh dator. Då återstår bara lämpligt program (funkar Nero Vision, eller finns det något bättre...?).

 

Lite info: Det verkar som om jag får köra överföringen till datorn i 1:1 speed. Dv-kameran använder dv-band (ser ut som små videokassetter) som lagringsmedia, men det borde väl funka i ändå? Det tar ju bara lite tid...

 

LasseT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det verkar som om jag får köra överföringen till datorn i 1:1 speed. Dv-kameran använder dv-band (ser ut som små videokassetter) som lagringsmedia, men det borde väl funka i ändå? Det tar ju bara lite tid...

 

Ja, det är så man gör.

 

Tänk på att DV inte är speciellt komprimerat, så det äter 220 MB av hårddisken per minut film.

 

När det gäller program, har jag bara använt det som följer med mitt videokort, men alla program som kan DV kan läsa in filmen. Det spelar ingen roll om det är billigt ett dyrt program, DV-signalen är digital och ska bara kopieras från bandet till hårddisken. Sen efter det gör du redigering (om det behövs) och sen komprimering till det format du ska ha, tex DVD-video (mpeg2), där kan säkert nero vision hjälpa dig.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om jag får köra överföringen till datorn i 1:1 speed.

Ja, tyvärr. De hade mycket väl kunnat utöka protokollet med en handskakning så att en snabb dator kunde berätta för kameran att det är ok skicka snabbare men så har de inte gjort, antagligen för att det är svårt att komma överens om något som alla gillar.

 

Det kan vara bra att känna till att DV över firewire kan/får tappa frames om datorn inte hinner med (helt enkelt eftersom den alltid skickar 1:1 och inte tar pauser, väntar och sänder om osv). En dator som är fullt upptagen med att göra annat när du ska hämta filmen kan alltså resultera sämre kvalitet på filmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ja, tyvärr. De hade mycket väl kunnat utöka protokollet med en handskakning så att en snabb dator kunde berätta för kameran att det är ok skicka snabbare men så har de inte gjort, antagligen för att det är svårt att komma överens om något som alla gillar.

 

Jag har sett en DV-bandare för inbyggnad i dator som läste bandet i en ruskig hastighet, men minns inte var. Dock lite overkill för semester/hobbyfilmaren, men men...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett en DV-bandare för inbyggnad i dator som läste bandet
Jo, det är ju varken band eller firewire som sätter gränserna (så det behöver ju inte ens vara en inbyggd bandare), det är bara ovilja att utöka protokollet nu när datorer är snabba nog att det skulle vara meningsfullt.

 

Lite som om det fortfarande bara skulle gå att bränna CD-R i max 4X eftersom det var vad man kunde klara för 10 år sedan utan att få problem med buffrar om man hade tur.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jo, det är ju varken band eller firewire som sätter gränserna

 

Självklart, men jobbar man mycket med är det synd att slita på kamerans (ofta) klent byggda bandare, allt ska ju vara så smått och lätt nuförtiden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att högre bandhastighet sliter mer på bandet?

 

Kopiera till datorn är ju ändå en engångsföreteelse. Man måste ju itne sitta och rulla tummarna under tiden. Finns filmen väl där kan man ju spara den tills senare tillfälle.

 

Program som t ex Scenalyzer kan dock göra situationen bättre. Det kan spara en "snabbkopia" av ett band (fast forward med bild). Den filmen är uppdelad i scener och sen kan man med Scenalyzer hämta in endast de scener man vill ha, bara att markera och trycka på "capture" så sköter SCenalyzer om all spolning hit och dit.

 

[inlägget ändrat 2006-07-10 12:49:24 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Program som t ex Scenalyzer kan dock göra situationen bättre. Det kan spara en "snabbkopia" av ett band (fast forward med bild). Den filmen är uppdelad i scener och sen kan man med Scenalyzer hämta in endast de scener man vill ha, bara att markera och trycka på "capture" så sköter SCenalyzer om all spolning hit och dit.

 

Himla smart! Måste testas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från deras websida (http://www.scenalyzer.com/main.html):

 

QUICKLY INDEX YOUR TAPE

 

* Scan a Mini-DV Tape for all Scenes in just 5 Minutes

* Use Capture / Tape Index and Sclive will capture the whole tape in FastForward.

* after approx. 5 minutes of indexing, Sclive shows a list of all scenes found on the Tape.

* This list can be used for Smart Batchcapturing: Simply set a checkmark on each scene that you want to capture in full motion, and then start "Smart Batchcapturing"

 

 

Oerhört smidigt. Men ännu smidigare är förstås att spara rubbet på disk :)

 

Det ska dessutom kunna hantera "bruten tidkod" men jag brukar vara rätt nogrann med tidkoden så jag har inte haft anledning att testa den funktionen.

 

[inlägget ändrat 2006-07-10 12:58:10 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

 

Det ska dessutom kunna hantera "bruten tidkod" men jag brukar vara rätt nogrann med tidkoden

 

Ja, man ska ju "formatera" DV-band för att få rätt tidskod på dem. Men gör man inte det, så har man ett mindre h---e varje gång man ska hitta nåt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar se till att displayen visar bandpositionen innan jag börjar filma. Gör den inte det backar jag tillbaka ett par filmrutor. Men visst, "formatera" bandet funkar ju också.

 

Nåpt trick lär ju Scenalyzer ha i alla fall för att kunna hitta rätt trots bruten tidkod. Kanske den också läser av bandpositionen eller nåt sånt, vet faktiskt inte.

 

[inlägget ändrat 2006-07-10 13:03:41 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att högre bandhastighet sliter mer på bandet?

Trots det finns det inga begränsningar i möjligheterna att spola bandet med bild, något som borde slita flera gånger mer än att köra kopieringen i t.ex 2x. Dessutom spolar nog de flesta fram och tillbaka flera gånger mellan varven som de skickar över film till datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger mer det i så fall skulle slita vet jag inte.

 

Dessutom spolar nog de flesta fram och tillbaka flera gånger mellan varven som de skickar över film till datorn.

 

Jo, men förhoppningsvis utan bild :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men förhoppningsvis utan bild :)

Jag har förvisso ingen DV-kamera just nu men det tillhör mitt standardsätt att jobba med videokameran att spola fram och tillbaka med bild för att hitta rätt ställe att fortsätta filma på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jo, men förhoppningsvis utan bild :)

 

Bild eller ej, till skillnad från VHS ligger bandet i en DV-bandare alltid ann mot trumman, även när man spolar. Detta för att tidskoden måste läses från bandet och för att det ska gå fortare att växla mellan att spola och att spela upp/spela in.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, alla gör ju på sitt sätt :)

 

Min spolar för långsamt med bild så det får bli utan bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

DV band är känsliga. Jag har haft band som gått av under inspelning (flera, av samma fabrikat), ingen skoj upplevelse. Mitt motto är att spela in EN gång på bandet (alltså flera inspelningar, men inte spola tillbaka och radera och spela in en gång till på samma band, ja ni fattar)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihop för alla tips!

Jag har laddat ner Scenalyzer, köpt firewire och hoppas på ett bra resultat.

Om jag får problem hör jag av mej hit igen...!

 

Tack än en gång!

 

LasseT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör gärna av dig i vilket fall som helst, ibland är det skoj att höra att råd&tips faktiskt fungerar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloy!

Nu är det fixat och klart med filmerna!

Via firewire fångade jag filmerna i Nero vision. Det blev två *.avi-filer à 16 GB! Jag lät sedan Nero bränna arbetet till DVD som DVD. Resultatet blev jättebra: En DVD per fil. Ungefär 1 tim 20 minuter per DVD.

 

LasseT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...