Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hårddisk problem


behedwin

Rekommendera Poster

hej

jag började få konstiga meddelande bubblor längst ned till höger i windows. där det stod något om att en process inte kunde slutföras och en fil inte skrivits till det ställe den skulle ha skrivits till.

 

jag kollade sedan i min loggbok och fann detta.

*Filsystemstrukturen på disken är skadad och oanvändbar. Kör verktyget CHKDSK på volymen D:.

 

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.'>http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

 

*Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk1\D under en växlingsåtgärd.

 

Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

 

vad betyder detta och vad ska jag göra?

 

jag upptäcket sedan att jag inte längre kan öppna vissa mappar på hårddisken d:

jag får meddelande om att den inte är tillgänglig och att katalogen är skadad och kan inte läsas.

 

är det min hårddisk som är på väg att gå sönder helt

ska jag panik kopiera allt som finns och köpa en ny direkt

vad kan jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
ska jag panik kopiera allt som finns

 

JA, utan att blinka.

 

är det min hårddisk som är på väg att gå sönder helt

 

Inte nödvändigtvis, det kan vara "bara" filsystemet som blivit skadat och det ordnar sig om du formaterar om disken. Men om det är fysiskt fel på disken, är det bara att kasta den och köpa en ny. Om inte formateringen går att genomföra, är det fysikt fel på den.

 

Vilket filsystem kör du, FAT32 eller NTFS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör ntfs på disken

ska köra en windows diskkontroll program (vad det nu heter) och sedan köra en defragmentering på disken och se vad den säger.

 

annars får jag väll formatera allt och se om den blir gladare för det. det var trots allt väldigt länge sedan en formatering gjorts på just denna disk då den agerat lagrings station åt allt jag har på datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem ex.v. HDTune och se SMART-statusen på hårdisken:

 

http://www.hdtune.com/

 

 

Och - f'låt mig - skriv ihop lite fler ord tack.... hårddiskproblem, lagringstation

I all välmening för ett fungerande språk.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

När man kör NTFS är det väldigt ovanligt att filsystemet blir skadat, säkerheten som finns kring NTFS ska förhindra det - men det är inte omöjligt att det blir fel. Jag är tyvärr inne på att disken är sönder rent fysikst.

 

Innan du gör testerna bör du kopiera ut det som är viktigt. Risken är att ännu mer blir skadat. Såna här skador har en tendens att öka i snabb takt för att sen göra att disken inte ens kommer gå att nå.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde en formatering av disken och det fungerade bra

jag han spara en del av informationen men tyvärr blev jag av med många fina semesterbilder.

disken verkar iallfall fungera nu så troligtvis var det då inget fysiskt fel på den.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

disken verkar iallfall fungera nu så troligtvis var det då inget fysiskt fel på den.

Var inte säker på det.

 

Ett fel vid skrivning ger enbart fel på filen som inte avslutades korrekt. Det är vad jag skulle kalla logiskt fel. Om det blir fel i filtabellen så finns informationen duplicerad på sådant sätt att själva innehållet på disken inte ska påverkas.

 

Det är ytterst ovanligt att ett NTFS system kraschar utan någon extern orsak/påverkan. Egentligen - inte ens om du bryter strömmen till disken under en defragmentering så ska du förlora några data, NTFS "rollback" ser till att göra ogjort det sista som skedde på disken och som ej avslutats korrekt.

 

Jag skulle nu:

1: Köra en total felkoll med DriveFittnes test från IBM/Hitachi eller liknande program från tillverkaren av din disk.

 

Detta ger dock inte en klar bild då hårdvaran i disken ser till att fixa ex.v. skadade sektorer så att det ej syns.

 

2: Titta på SMART-statusen. Om det finns några värden som avviker från det normala. Ex.v. Reallocated Sector Count och/eller Reallocated Event Count.

 

3: Lita inte helt på disken (en tid) framöver. Ha kopia på allt viktigt du har på disken på annat håll.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde på några dagar som vanligt och mycket riktigt så uppstod samma problem igen.

är detta ett bevis på då att det är ett fysiskt fel på min disk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig (om du haft normalt handhavande) ett rungande JA

 

Av tillverkaren av hårddisken vet jag ej. Hitachi gillar ivartfall om DFT har gett dig ett felmeddelande.

 

Var köpte du den? Tag kontakt med dem och stå på dig så kan du nog få rätt att byta den. Fast den var kanske inte ny? Ja då är det helt enkelt läge att förpassa den till det sälla jaktmarkerna eller vart hårddiskar nu tar vägen. Men jag tycker nog att HDTune borde varna om felet. Inget konstigt där?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde hdtune och fick många små rutor som visade att det var någon form av skada på disken. men om det är en fysisk eller något annat vet jag inte.

men det kanske lutar åt det... dock så hann inte hela hdtune scannen köra färdig för hela tiden fick jag meddelande om att hdtune stött på problem och måste avslutas.

 

kan värme ha orsakat detta. att den varma sommaren och intensivt dataanvändande ha orsakat detta? datorn har varit sval och inga tecken har getts på att den varit för varm, men kan enbart hårddisken ha tagit skada?

 

 

köpte disken på datorbutiken.com för över ett år sedan så tyvärr så är garantin redan ute. men tråkigt att disken gått sönder då det är den nyaste i burken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du tipsa på något nytt att köpa.

 

den disk som gått sönder nu har varit på 120gb och jag har använt den till att lagra saker på.

 

det jag skulle vilja ha är en sval, tyst disk med bra lagringsutrymme till ett bra pris. (gärna en disk som är mer hållbar än denna).

 

 

en liten fråga:

kan jag ha orsakat felet på min disk då jag ibland när jag sätter mig vid datorn och drar in stolen stöter emot datorlådan med stolen. kan detta ha orsakat fel på disk och är detta något som jag borde noga tänka över och sluta med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde hdtune och fick många små rutor som visade att det var någon form av skada på disken. men om det är en fysisk eller något annat vet jag inte.

men det kanske lutar åt det... dock så hann inte hela hdtune scannen köra färdig för hela tiden fick jag meddelande om att hdtune stött på problem och måste avslutas.

SMART-statusen varnade inte utan du fick söka av ytan? Hittar den något så är det skadade sektorer som inte är pålitliga. Moderna hårddiskar ska dock oftast kunna "gömma" dessa så att testprogram inte hittar några fel. (de flyttar om datat till reserverade tomma sektorer på hårddisken)

 

kan du tipsa på något nytt att köpa.

Nej, inget jag kan bättre än dig.

kan jag ha orsakat felet på min disk då jag ibland när jag sätter mig vid datorn och drar in stolen stöter emot datorlådan med stolen. kan detta ha orsakat fel på disk och är detta något som jag borde noga tänka över och sluta med?

Ja, om hårdisken skriver/läser när du stöter till den så kan läs/skrivhuvudet gunga till så att det slår i ytan. (borde man inte höra det om det sker?)

 

köpte disken på datorbutiken.com för över ett år sedan

Vad för märke på disk? En del har längre garanti given av tillverkaren. Ex.v har Hitachi tre års garanti för vissa diskar. Se

http://www.hitachigst.com/hdd/support/warranty/english.htm

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-07-11 22:23:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde hdtune en gång till och då gick jag igenom hela testet felfritt. mycket underligt.

vet inte hur jag skall gå till väga för att kolla S.M.A.R.T. statusen och se om den är åt det ena eller andra hållet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs av den i HDTune och kopiera in den här så kanske vi kan tolka den åt dig. Men visst, den är inte lättläst. Jag fick Googla lite för att tolka vad som skedde med min gamla disk som sakta dog för en tid sedan. HDTune ska annars markera avvikande värden med gult och kritiska värden med rött.

 

Western:

http://support.wdc.com/warranty/selection.asp?custtype=end

3-års garanti eller 5-års garanti beroende på serie:

http://support.wdc.com/warranty/policy.asp

 

Men garanti - givet normalt handhavande.

 

Ladda hem deras disk-koll-verktyg och kontrollera disken:

http://support.wdc.com/download/

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här är länkar med bilder från hdtune

http://www.ftp.nu/files/4806/

http://www.ftp.nu/files/4807/

 

har ingen aning om vad jag skall leta efter för att se smart siffrorna.

 

har mejlat datorbutiken för att få reda på när jag köpte disken. insett att jag inte har kvar mejlet med orderbekräftelsen. men hoppas dom har den informationen lagrad i mitt kundnummer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inga problem i SMART men den ska bara användas som en hjälp att upptäcka fel....

 

Inga sektorer har allockerats om enligt SMART-statusen ex.v.

ja, jag vet inte mer, jag nog gett vad jag kan i denna frågan.

 

Stressa disken, se om du kan provocera fram fel. Felkolla den med WDs verktyg.... Om fel kan påvisas - reklamera.

 

Edit:

En annan detalj hårddisken är inte kopplad/ansluten med snabbast möjliga gränssnitt. Enbart ATA66 nyttjas, disken stöder ATA100.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-07-12 10:47:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska testa testa med tillverkarens verktyg och seom jag får fram något.

 

vad är ata66 och ata100 och hur ändrar jag så den kör på ata100 istället för ata66

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATA100 är en nyare, snabbare standard. Kräver nya kablar jämfört med ATA66, flera ledare. Windows borde känna igen och nyttja den snabbare standarden om det är möjligt. Annars kan man gå in via enhetshanteraren och undersöka/aktivera UDMA5 på den IDE-kanal hårddisken sitter. Men som sagt, det borde Windows sköta själv.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...