Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt bredband


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

RolfCarlsson

Jag har fått reklam för mobilt bredband från Telia och Tele 2. Tacksam för synpunkter på om det är något att satsa på. Jag har ADSL i min lägenhet men har ingen lust att skaffa det till min sommarstuga också. Men med modem går det ju så j-a låååååååångsamt.

 

Moblit bredband skulle jag kunna använda även på vintern när jag är ute och håller föreläsningar od. Då skulle jag kunna bli oberoende av osäkra förbindelser med Internet i de lokaler där föreläsningarna genomförs.

 

Finns det ny teknik på gång som det är värt att vänta på? "Upp till 384 Kbit/s" verkar ju inte så lockande.

 

/Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Och något osäkrare än mobil teknik finns väl inte?

 

När SJ gick över till Tele2 fick jag veta av en tågbefälhavare (konduktör) att när de verkligen behövde använda mobilen dvs vid stopp förseningar ute på banan mellan 2 stationer när de skulle behöva använda mobilen för att boka taxi buss hålla tåg att vänta för passagerare som skulle byta tåg så gick inte längre.

För med tele2 hade man ofta bara mobil kontakt vid stationerna.....

Och att tala i mobilen innifrån ett tåg även med telia går ju också ofta bäst nära stationerna.

 

Och det behöver ju inte fungera på stationerna heller. Vid kollisionen mellan ett godståg och ett persontåg på banan mellan Jönköping och Värnamo för några år sedan försökte man nå kontakt med personalen på tågen för att varna om att två tåg fanns på spåret pga misstag.

Inte en chans trots att persontåget stod stilla vid en station när godståget kom.

 

På samma sätt inomhus.

I stora byggander är det helt normalt att mobiltillgängligheten är så låg så vi har walkietalkies till vår personal för att hålla kontakten tex när en man värmer en temperaturgivare i byggnaden och en man vid temperaturreglercentralen kollar att rätt givare värms

(kontroll att givaren har blivit kopplad till rätt ingång på reglercentralen)

 

[inlägget ändrat 2006-07-09 10:52:56 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt 3G men väl GPRS och det tycker jag är väldigt stabilt. Naturligtvis måste det finns täckning där du är.

 

Vilka farter behöver du? Trådlöst med garanterat hög fart vet jag inte om det finns överhuvudtaget, annat än ditt eget trådlösa nätverk hemma förstås men det är väl inte där du föreläser. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Vid kollisionen mellan ett godståg och ett persontåg på banan mellan

> Jönköping och Värnamo för några år sedan försökte man nå kontakt med

> personalen på tågen för att varna om att två tåg fanns på spåret pga

> misstag. Inte en chans trots att persontåget stod stilla vid en station när

> godståget kom.

 

Anledningen till att de inte fick tag i persontåget var att de inte lyckades få fram numret. SJ använder mitt datasystem och får därför lätt tag i personalen, men persontåget i fråga kördes inte av SJ utan av ett annat företag, och det företaget har inget datasystem, utan de fick bläddra i papper och hittade helt enkelt inte rätt nummer i tid.

 

Godståget lyckades man däremot hitta numret till, men på grund av bristande täckning kom inte samtalet fram förrän efter smällen. Godståget hade för övrigt NMT.

 

Kollisionen inträffade på en av de få sträckor i Sverige som saknar elektroniskt övervakningssystem (Nässjö-Värnamo). Här fungerar det i stället så att man har en tågklarerare på varje station som ringer upp till nästa station och frågar om sträckan är fri. Är den fri så kan man släppa ut ett tåg. Båda tågklarerarna antecknar i och med det att sträckan är upptagen.

 

Den aktuella dagen så glömde tågklareraren i Vaggeryd att titta i anteckningsboken och han glömde också att ringa tågklareraren på nästa station. Han släppte iväg godståget i alla fall.

 

I vanliga fall ska föraren på godståget påminna tågklareraren genom att fråga om det andra tåget har kommit in, men i det här fallet var godståget definitionsmässigt inget tåg utan en vagnuttagning och då gäller inte de bestämmelserna, dvs föraren på vagnuttagningen får inte reda på att det finns ett annat tåg på väg.

 

Kan ju också tilläggas att tidigare dagar fanns heller inget annat tåg på väg den tiden, men just från och med den här dagen gällde en ny tidtabell.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog borde det vara möjligt att utrusta tågen med en satellittelefon om nu täckningen är så dålig?

 

Fast min erfarenhet från tågresande är att täckningen numera är helt ok. Det finns en del sträckor där man blir lite förvånad dock. Men det är klart, olyckor lär väl inträffa precis där det inte finns täckning :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Nog borde det vara möjligt att utrusta tågen med en satellittelefon om nu

> täckningen är så dålig?

 

Det behövs inte, vi har ett eget mobilnät på järnvägen. Dock har inte personalen såna telefoner utan de finns bara monterade i förarhytterna, men ännu ej på alla tåg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...