Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Isärskrivningar?


Fred_J

Rekommendera Poster

Varför har så många svårt för att veta när man ska skriva isär och ihop två ord? Det är väl ganska givet att man skriver ihop sammansatta ord?

 

 

------------------------------------------------------------

Jag är skitförbannad. Mitt hem är på www.FYFAN.SE

------------------------------------------------------------

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-07 14:13:26 av Fred_J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fred_J skrev:

Varför har så många svårt för att veta när man ska skriva isär och ihop två ord?

 

Det har jag också undrat, men tror det härrör sen skolan på 70-talet då man övade sig på att skriva "särskrivning" med flit. Satt bindestreck mellan orden. Kommer inte ihåg poängen, men det förekom när jag gick i skolan då.

 

Kör dock inte med särskrivning med vilje eller okunskap. En miss ibland. Trycker mellanslag för snabbt ibland, och kommer på det först när det är försent. Har för bråttom.

 

Det är väl ganska givet att man skriver ihop sammansatta ord?

 

Annars finns ordlistor att slå i eller använd en sökmotor på internet. Sökmotorn korrigerar om man stavar fel. Använder en sökmotor när jag är osäker på stavningen. Träffarna ger en vink om man är rätt eller fel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har så många svårt för att veta när man ska skriva isär och ihop två ord?

 

Vad jag sett av speciellt yngre personer så har dom svårt att stava överhuvudtaget.

 

Om dom då använder rättstavning i t.ex. Word så har dom ordlistorna svårt för just sammansatta ord, kanske det är ett ganska svenskt fenomen?

 

Word får ofta för sig att ett ord är felstavat bara för att det är sammansatt då är det lätt för en som redan är svag i svenska att sära på orden så rättstavningen blir nöjd.

 

Jag brukar gå efter den tummregeln att om ett ord uttalas sammansatt så skall det också skrivas ihop som t.ex. eftersom man uttalar eftersom som ett ord så skall det också skrivas som ett och inte ”efter som” för vad är det som kommer efter som, och vad är en som?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig rätt övertygad att merparten av särskrivningar beror på att man tänker på engelska fast man skriver svenska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Starade en tråd om detta ämne för några månader sedan

 

Apropå den urusla svenskan på de olika forumen, så diktade jag ihop detta. (lätt läst, eller hur)

 

På vårt sjuk hus har det börjat en ny lång hårig sjuk sköterska.

Hon arbetade tidigare i en speceri affär som kassa personal.

Vi har naturligtvis rök fritt på vårt arbete.

Jag bor granne med henne, så vi åker till och från jobbet från

samma håll plats.

Hennes man har ett mycket ansvars fullt jobb, så han är inte rädd för att

visa fram fötterna.

Han har förresten en väldigt fin rak apparat också.

 

Kun de inte lå ta bli.

 

Du kan läsa alla inläggen här

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=806360

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två förklaringar:

 

1. Avsevärda delar av vår befolkning har ett modersmål som får dem att översätta i särskrivningsform. Det är så deras modersmål är strukturerat.

 

2. Intelektuell slapphet. Folk tror inte att att man kan ta del av ord med mer än kanske tre stavelser. Det säger egentligen mer om dem själva och deras bildning och intellektuella kapacitet.

 

Det första har jag överseende med. Jag kan mindre om deras modersmål än de om mitt. Men Punkt två är rent generande. Släpper man ut vem som helst från skolan nu för tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ser jag detta ofta hos våra mellanchefer som oftast skriver saker på engelska men som emellanåt skriver på svenska. Med engelska varianten av särskrivning. Ser mycket illa ut tycker jag, att på den nivån inte kunna skilja mellan svensk och engelsk grammatik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Det finns en mycket enkel regel:

Skiv sammansatta ord som de talas.

 

Bote medlet mot sär skrivningar är 9 år i grund skolan.

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig rätt övertygad att merparten av särskrivningar beror på att man tänker på engelska fast man skriver svenska.

Jag tror det är en förhållandevis försumbar del av den svenska befolkningen som tänker på något annat än svenska, i vart fall om man jämfört med andelen som inte kan formulera två meningar utan särskrivningar eller formuleringar som "dem där cyklisterna i stan".

Dessutom är det enligt min ringa erfarenhet relativt vanligt att de som inte kan skriva vanlig svenska svänger sig med något slags pigeon snarare än engelska så att de skulle tänka på engelska känns högst osannolikt.

 

Värst är det nog när man ser jobbannonser eller ännu värre ett CV med särskrivningar. Bra sätt att smita före i kön till papperskorgen.

 

Disclamer: Alla grammatiska fel eller stavfel i denna text beror på uselt tangentbord och/eller sen klocka :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Lars2W2 skrev:

Släpper man ut vem som helst från skolan nu för tiden?

 

Tyvärr görs det nog. Många går ut skolan utan att ens klara av godkänt i grundämnena och skickas vidare till gymnasiet. Rent idiotiskt, för kan man inte grundskolan så lär man inte bli långlivad på gymnasiet. På gymnasiet tas det förgivet att man kan grunderna.

 

BoEriksson skrev:

Det finns en mycket enkel regel:

Skiv sammansatta ord som de talas.

 

Bote medlet mot sär skrivningar är 9 år i grund skolan.

 

Nja, inte bara!

 

I alla fall svenska språket får ju underhållas. Läs böcker, tidskrifter, vad som helst utom serietidningar. Då lär du dig hur du stavar och skriver ord.

 

Framförallt hur du uttrycker dig i skrift. Skriver du en arbetsansökan på så kass svenska så lär möjligheten att få jobb minska drastiskt. Tyvärr bedöms du efter hur du uttrycker dig i en skriftlig arbetsansökan. En arbetsgivare som aldrig träffat dig eller känner dig får en dålig uppfattning av dig med en ansökan som domineras av "Lunar" - och SMS-svenskan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-07-07 23:51:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr bedöms du efter hur du uttrycker dig i en skriftlig arbetsansökan.

Varför "tyvärr"?

Med undantag för jobb där förmåga att uttrycka sig i skrift är underordnat andra kvalifikationer så är det väl ett urvalskriterie gott som något. Om man inte sorterar bort säljaren som inte kan formulera sig i skrift är chansen rätt stor att blivande kunder sorterar bort företaget när de blir kontaktade av säljaren. Att behöva ha någon som korrläser korrespondens är både dyrt och förnedrande för de anställda, betydligt enklare att anställa folk som kan skriva själva.

 

För den som ska stå i ICA:s kassa eller göra något annat där det viktiga är att kunna prata så folk förstår och inte blir förolämpade är skriftspråket naturligtvis av mindre betydelse men gissningsvis påverkar det möjligheten att bli "vald" till sådana jobb också eftersom det säkert finns de som kan stava och är lika kvalificerade i övrigt bland de sökande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Varför "tyvärr"?

 

Av den anledningen att det inte är många som tänker på det. Grubblar på varför de inte får svar när de skickat iväg 20 ansökningar. De slåss inte av att det kan vara språket som gör att deras ansökningar hamnar i papperskorgen.

 

Sen håller jag med om att alla jobb inte kräver att du kan uttrycka dig skriftligt korrekt i svenska språket. Dock är den skriftliga ansökan det första som når en arbetsgivare.

 

Om du inte går dit personligen. Då väger andra saker in.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en förhållandevis försumbar del av den svenska befolkningen som tänker på något annat än svenska

 

Om de tänkte överhuvudtaget vore det ju bra :)

 

Nej, det var kanske lite väl elakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av den anledningen att det inte är många som tänker på det.

Ah, på samma sätt som det tyvärr kan påverka om man svär flera gånger per minut på en intervju, eller kommer taskigt klädd eller luktar svett?

 

Om intresset är så svagt att man inte "tänker på det" en extra gång så förstår jag inte riktigt varför man ska ha jobbet hellre än de som faktiskt har tänkt på det.

 

[inlägget ändrat 2006-07-08 10:59:11 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engelskans "fel".

Sveriges mest använda svepskäl. Många av de som särskriver har usla kunskaper i skriven engelska också (även om de gärna skriver "Engelska: Flytande" när de söker jobb).

 

Möjligtvis skulle man kunna tycka att det till viss del är svenskans fel, det faktum att "mörk hårig sjuk sköterska" faktiskt är lika korrekt som "mörkhårig sjuksköterska" gör det rätt omöjligt för t.ex stavningskontroll i ordbehandlare att upptäcka att folk skriver fel. I en värld då man oftast nöjer sig med att låta ordbehandlaren korrläsa och markera fel med rött så slipper slarvfel igenom lättare. När slarvfel blir rutin så tenderar de att bli upptagna till skribentens "norm". Det ser ju inte fel ut vid en snabbtgranskning om det ser ut som det brukar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag har sett är att vissa verkligen inte vet när de ska skriva isär och ihop ord. De verkar inte förstå skillnaden mellan "mörk hårig" och "mörkhårig", eller tänker överhuvudtaget inte i de banorna när de skriver.

 

Att söka med hjälp av en sökmotor efter ord är ett utmärkt sätt att kontrollera hur ett ord stavas. Den korrekta stavningen har fler träffar, och sökmotorn frågar om du inte menade "det korrekt stavade ordet" istället eftersom den "känner av" att du stavat fel.

 

Har vi fått fler dyslexiker i Sverige? Jag tycker var och varannan får den diagnosen nuförtiden. Har man inte upptäckt dem förrut, eller har de blivit fler?

 

 

------------------------------------------------------------

Jag är skitförbannad. Mitt hem är på www.FYFAN.SE

------------------------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att söka med hjälp av en sökmotor efter ord är ett utmärkt sätt att kontrollera hur ett ord stavas.

Det är förvisso enklare och oftast snabbare att söka i en ordlista, sådana finns på nätet också.

 

Har vi fått fler dyslexiker i Sverige? Jag tycker var och varannan får den diagnosen nuförtiden.

Vad grundar du det på? Att fler skriver isär? Att inte kunna skriva betyder inte att man har en diagnos som dyslektiker? Det låter snarare som något du hittat på för att få en tes.

Du blir inte automatiskt dyslektiker för att du skriver "dyslexiker" eller som i ett tidigare inlägg "mänskila", det är förmodligen slarv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det var ingen tes utan en fråga (därav frågetecknet). Har vi fått fler?

 

Kan det slarviga och förkortade språket som ICQ och MSN "medför" vara en anledning till att man blir mindre medveten om grammatik och så vidare?

 

Tack för korrigeringen föresten, givetvis heter det dyslektiker och inte dyslexiker.

 

 

------------------------------------------------------------

Jag är skitförbannad. Mitt hem är på www.FYFAN.SE

------------------------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det slarviga och förkortade språket som ICQ och MSN "medför" vara en anledning till att man blir mindre medveten om grammatik och så vidare?

 

Det tror jag på.

 

PÅ sätt och vis tycker jag att detta språk borde kunna få berika vårat språk. En naturlig fortsättning. Men inom vissa rimliga gränser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi fått fler?

Nästan helt säkert "Nej", däremot har vi fått färre specialpedagoger och andra funktionärer som kan hjälpa till att minimera konsekvenserna (samt upptäcka problemen).

 

Kan det slarviga och förkortade språket som ICQ och MSN

Kanske, fast förmodligen mer SMS än ICQ och MSN. I ICQ och MSN får du inte en jättevinst genom att skriva slarvigt. Å andra sidan så blir den som aldrig använder sitt skrivna språk med tiden sämre på att uttrycka sig i skrift så det är nog rimligt att anta att den som bara skriver korta meningar på talspråk i MSN kan förlora sin förmåga att formulera längre texter.

Att det skulle leda till att man inte ser gör skillnad på "vid bränd" och "vidbränd" eller skriver "dem där studenterna" eller "hadde" tror jag emellertid inte, det är nog överlag mest usla språkkunskaper och förmodligen en direkt konsekvens av att nuvarande statsminister var skolminister (med besked) i slutet på 80-talet.

 

Edit: Usel formulering, vill inte kasta sten i glashus.

[inlägget ändrat 2006-07-10 08:34:32 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engelskans "fel".

 

Bullsh*t. Totalt kvalificerat sk*tsnack. De som är sämst på engelska är också de som är sämst på att klara av skillnaden mellan särskrivning och hopskrivning. Enligt min erfarenhet från att ha undervisat i svenska och engelska.

 

Tror istället stenhårt på den svenska skolans dumma idé om att lära barnen förstå sammansatta ord genom att tvinga dem att skriva med binde-streck, undet ett stadium i grund-skolan, när alla måste genom-lida sådana dum-heter. Bindesrecket försvinner, men mellanrummet består - det har jag kunnat observera själv i min grundskoleklass när jag gick i skolan.

 

Släpper man ut vem som helst från skolan nu för tiden?

 

Ja, precis så illa är det. Jag har haft elever i gymnasieåldern som bokstavligt talat inte kunna läsa och skriva, pga grava läs- och skrivsvårigheter. Var har dessa elever varit under de senaste nio åren?? Ingen vet. I AB Sverige u.p.a. vill ju ingen ta ansvar för någonting som går snett. Alltså bollas de bara mellan folk som tänker att "det är inte mitt bord", tills skolavslutningen kommer som en befrielse.

 

Och det är sannerligen inte bara en fråga om sär skrivningar. "Att" har snart försvunnit, konditionalis är det ingen längre som behärskar, och vem klarar idag av att sätta bindestreck på rätt ställe efter ett förled som syftar på samma efterled som i nästföljande ord (som t ex i uttrycken "ord- och språkbehandling", "data- och kommunikationsutbildning", "jord- och skogsbruk")??

[inlägget ändrat 2006-07-10 16:41:13 av j_n]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...