Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skatt på fildelning?


Fred_J

Rekommendera Poster

Du menar t ex affärer, plastfabrikanter och liknande?

Nej, men upphovsrättslagstifningen finns till för att skydda en hel hög med andra skapare också. Fotografer kompenseras inte för att deras bilder lättare sprids olovligt, varför ska musikbolagen kompenseras?

Bokförlag kompenserars inte för att det går att slanga hem nästan vilken bok som helst som pdf istället för att gå till fackbokhandeln och köpa den för 590 spänn, varför ska musikbranschen kompenseras för att folk slangar hem en skiva istället för att köpa den för 180?

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-09 11:26:07 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man börjar gräva i det finns det ju uppenbarligen en hel del att tänka på.

 

Och visst, på sätt och vis gäller ju samma sak för böcker även om en köpt bok ger ett helt annat mervärde än en köpt musikskiva, i alla fall för såna som jag som mycket hellre läser i en riktig bok än i en pdf. Fast det beror ju på vilken slags bok det är... Suck, ännu mer att tänka på :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och visst, på sätt och vis gäller ju samma sak för böcker även om en köpt bok ger ett helt annat mervärde än en köpt musikskiva

En köpt ljudbok ger nästan inget mervärde alls jämfört med en hemtankad dito (http://thepiratebay.org/brwsearch.php?b=1&c=102) men i övrigt håller jag kanske med dig (och delar även din passus om att en pdf ofta kan vara mer praktisk när det inte handlar om att läsa en deckare från pärm till pärm), samtidigt så tycker jag att en köpt DVD-film ger rätt mycket mervärde än en divx och det finns inget som hindrar den som säljer musikskivor att bifoga mervärde som inte nödvändigtvis behöver kunna följa med en blek kopia.

 

Suck, ännu mer att tänka på

Visst är det ett besvärligt jobb, trots det gnäller man i pressen på att beslutsfattare tjänar för mycket :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara bestämma att man i Sverige inför en sådan skatt, och att man legaliserar fildelning i Sverige, samt att det blir lagligt att ladda hem oavsett vart servern står? Man löser ju det på ungefär samma sätt som STIM samt motsvarande i andra länder fungerar idag.

 

Hur som helst vill jag att Internet ska vara helt anarkistiskt. Vem som helst ska få möjlighet att göra vad som helst, med undantag det som strider mot mänskila rättigheter och så vidare. Att börja försöka kontrollera Internet är ett steg i fel riktning. En sådan "kontroll" är det upp till var och en att införa hemma i vardagsrummet.

 

Ett alternativ är att musik- och filmindustrin inser att man ska kunna ladda ner musik till en rimlig summa. Låt säga att en CD kostade 20 kronor att ladda hem, plus att man får hem den i riktigt bra kvalitet. Då hade jag börjat ladda hem CD-skivor på laglig väg (speciellt om det var direkta rippar på CD-skivan. Nu istället kostar det ju nästan lika mycket som att köpa CD-skivan. Helt orimligt. Att ladda ner en CD eller FILM ska kosta motsvarande av vad det kostar att hyra i dagens läge. Och det finns många filmer som man kan hyra till 29:-!

 

 

------------------------------------------------------------

Jag är skitförbannad. Mitt hem är på www.FYFAN.SE

------------------------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig struktur på det här forumet... blir komplicerat med alla "träd" och "trådar". Vore enklare att ta bort trädstrukturen och ha diskussionen löpande!

 

Nåja, utifall någon missar mitt inlägg, postar jag det sist nu!

 

 

 

Kan man inte bara bestämma att man i Sverige inför en sådan skatt, och att man legaliserar fildelning i Sverige, samt att det blir lagligt att ladda hem oavsett vart servern står? Man löser ju det på ungefär samma sätt som STIM samt motsvarande i andra länder fungerar idag.

 

Hur som helst vill jag att Internet ska vara helt anarkistiskt. Vem som helst ska få möjlighet att göra vad som helst, med undantag det som strider mot mänskila rättigheter och så vidare. Att börja försöka kontrollera Internet är ett steg i fel riktning. En sådan "kontroll" är det upp till var och en att införa hemma i vardagsrummet.

 

Ett alternativ är att musik- och filmindustrin inser att man ska kunna ladda ner musik till en rimlig summa. Låt säga att en CD kostade 20 kronor att ladda hem, plus att man får hem den i riktigt bra kvalitet. Då hade jag börjat ladda hem CD-skivor på laglig väg (speciellt om det var direkta rippar på CD-skivan. Nu istället kostar det ju nästan lika mycket som att köpa CD-skivan. Helt orimligt. Att ladda ner en CD eller FILM ska kosta motsvarande av vad det kostar att hyra i dagens läge. Och det finns många filmer som man kan hyra till 29:-!

 

 

 

------------------------------------------------------------

Jag är skitförbannad. Mitt hem är på www.FYFAN.SE

------------------------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst vill jag att Internet ska vara helt anarkistiskt. Vem som helst ska få möjlighet att göra vad som helst

Va?

På vilket sätt hade du tänkt att börja införa anarki på internet och vad har det med saken att göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig struktur på det här forumet... blir komplicerat med alla "träd" och "trådar". Vore enklare att ta bort trädstrukturen och ha diskussionen löpande!

När man råkar ut för skribenter som du som bara kommenterar löst utan att citera så att man vet vad det är du försöker kommentera är den "kostiga strukturen" oumbärlig eftersom man då faktiskt kan få en uppfattning om vad det är du svarar på.

Med en platt struktur så krävs det att den som skriver något ger ett context, annars har man ingen aning om vilket av de 20 tidigare inläggen som kommenteras.

 

Att posta samma sak två gånger gör knappast att fler orkar läsa det du skriver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, där ser man, ytterligare en komplikation:

 

För min del hämtar jag mest hem DVD-kopior där mervärde vid köp är endast extramaterial + marginellt bättre kvalitet.

 

Böcker däremot betyder för mig t ex manualer och liknande som jag vill kunna läsa i lugn och ro utan att behöva sitta vid en dator, då ger en riktig bok ett mycket stort mervärde.

 

Visst är det ett besvärligt jobb, trots det gnäller man i pressen på att beslutsfattare tjänar för mycket :-)

 

Bara denna tråd har blivit rätt komplicerad och då är det i huvudsak du och jag som skrivit. Lägg till ett par miljoner åsikter till så... Näe, stackars politiker!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst vill jag att Internet ska vara helt anarkistiskt. Vem som helst ska få möjlighet att göra vad som helst, med undantag det som strider mot mänskila rättigheter och så vidare.

 

"...och så vidare", vad menar du med det?

 

Ett alternativ är att musik- och filmindustrin inser att man ska kunna ladda ner musik till en rimlig summa.

 

Håller med fullständigt.

 

Priset är ju bara ett problem dock, se till vilka märkliga restriktioner som ofta finns, musiken går bara att spela upp med en speciell mediaspelare, kan inte kopierar mellan de datorer man har hemma, kan inte spelas i bilen o s v.

 

 

Beträffande det du skriver längre ner om strukturen så är det en välsignelse att det faktiskt finns en struktur här vilket i princip alltid saknas annars. Ditt första inlägg var precis som det ska vara, det andra helt onödigt :)

 

[inlägget ändrat 2006-07-09 23:43:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Fildelning är stöld. Skatt är stöld. Egendom är stöld.

Skulle den ena stölden göra den andra och den tredje stölden legitim?

;)

 

(Bild bifogad på sångtext.)

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-07-09 23:51:41 av virtuosen2]

[bild bifogad 2006-07-09 23:53:47 av virtuosen2]

847167_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du syftar på illegal fildelning?

 

Om jag har en lagligt införskaffad fil och delar ut en kopia av den (på ett olagligt sätt), vad är det som är stulet och av vem?

 

[inlägget ändrat 2006-07-09 23:57:04 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jag var bara ironisk.. (Ungefär som Gud var när han skapade världen..)

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöld innebär väl att man tar något av någon. Kopierar jag något utan att någon blir av med något är det väl inte stöld?

 

------------------------------------------------------------

Jag är skitförbannad. Mitt hem är på www.FYFAN.SE

------------------------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, bara man blir van med strukturen så.

 

Med anarki menar jag att man inte ska införa några restriktioner för vad man får och inte får göra. Information ska kunna skapas, läsas (laddas ned) och kopieras av vem som helst, vart som helst. Det är ju det som är själva tjusningen med Internet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, olovlig kopiering är inte stöld. Möjligtvis kan man prata om att man berövar någon rätt till den ersättning han/hon har rätt till.

I virtuosens fall så var han dock rätt tydlig med att det handlade om ironi (http://susning.nu/Ironi)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som är själva tjusningen med Internet.

Tänka sig, jag har haft tillgång till internet sen slutet på 80-talet och jag har hitills inte upplevt det som trist trots att nästan allt som "finns på internet" gör det för att någon annan har bestämt att det ska finnas där och inte för att "alla ska kunna hämta hem allt". Det är t.om så att mycket av det jag verkligen upplever som tjusningen med internet kräver behörigheter för att kunna användas och är absolut inte tillgängligt för dig och alla andra.

 

Vill inte krossa din världsbild men internet är rätt mycket mer än p2p-nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju upp till var och en att bestämma om det krävs behörighet eller inte. Försöker få ihop denna åsikt med åsikten om att jag vill att musik och filmer ska vara helt fria, men har svårt med det. Det blir lite dubbelmoral.

 

Men det jag menar är nog att producenterna måste anpassa sina krav efter marknadens krafter. Är marknaden nöjd med behörighetskrav så behövs ingen förändring.

 

 

------------------------------------------------------------

Jag är skitförbannad. Mitt hem är på www.FYFAN.SE

------------------------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där kommer vi in på frågan om hur mycket artisterna egentligen får. Jag tycker branschen är orättvis och girig. Kulturen förtjänar bättre!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om musik och film skulle vara helt fria kan man gissa att det efter ett tag skulle blir rätt tunt vad gäller utbud. Hela branschen skulle jobba ideellt eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna låta det vara ungefär som det är nu, dvs att det fortfarande är olagligt att fildela men att det inte skulle vara straffbart för vanliga privatpersoner så länge man inte tjänar några pengar på det och säljer musiken vidare.

Alltså ha kvar lagen som sådan men ta bort straffsatserna.

 

Ungefär som en slags gåmotrödgubbe-lag.

 

[inlägget ändrat 2006-07-10 14:58:10 av SYS_64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med SYS, på sätt och vis.

Men en sådan lag vore ungefär som att legalisera pallning, så länge pallarna inte säljer frukten vidare..

 

Hm. Livet är svårt. (Jag är ändå för fildelning, eftersom det behövs ett paradigmskifte inom industrin!)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...