Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AC97, problem med S/pDIF


Johannes Löfstrand

Rekommendera Poster

Johannes Löfstrand

HEJ!

 

Jag har mitt ljudkort intrigerat på mitt moderkort. Jag köpte min första receiver igår, en Andersson R1. När jag skulle använda min digitala output med min optiska sladd så fungerar det inte överhuvudtaget. Jag har fixat alla andra utgångar till min receiver det är bara kopplingen till datorn som inte fungerar och det är den som är viktigast för mig.

 

Receivern och högtalarna är bara helt tysta så fort jag försöker spela något från datorn. När jag sedan tittat på inställningarna i volymkontrollen kan jag inte ändra volymstyrkan på SPDIF, volymknappen kring den är lite suddig men jag kan muta SPDIF. För mig som är en nybörjare med förstärkare är detta väldigt komplicerat och frustrerande och jag vore mycket tacksam ifall någon kunde förklara vad problemet kan vara samt hur jag kan lösa det.

 

Tack

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Varför inte prova en RCA-kabel, som jag blev tipsad om här:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=703544#703544

 

...kör det själv från datorns inbyggda ljudkort och ut via min förstärkare/högtalare. Perfekt ljud!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Tack för det snabba svaret.

 

Problemet är bara att jag inte tror att jag har någon RCA-kontakt på ljudkortet har bara färgerna: svart, rosa, grön, orange och blå (Vit och röd färg på RCA-kabeln. Samt att jag har hört att Digital sladd ger mkt bättre ljud än RCA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Problemet är bara att jag inte tror att jag har någon RCA-kontakt på ljudkortet har bara färgerna: svart, rosa, grön, orange och blå (Vit och röd färg på RCA-kabeln. Samt att jag har hört att Digital sladd ger mkt bättre ljud än RCA.

 

Du kör i så fall bara RCA-kontakt i ena ändan och i den andra en s k 3,5 mm stereoplugg. Inget problem så långt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova en RCA-kabel, som jag blev tipsad om här:

Tja, jag kan tänka mig två orsaker:) Det finns en poäng i att hålla dator och förstärkare galvaniskt åtskillda och kanske förstärkaren inte har en 75Ohms koaxial ingång.

 

Nåväl, till problemet. Frågeställaren måste installera ljudkortsdrivrutinerna (och ev program) som medföljer moderkortet, eller ännu hellre färska drivisar från moderkortstillverkarens webbplats. För att ta reda på vilket moderkort du har så är Everest bra, du kan hämta det här: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

 

Jag tycker att det låter som att problemet ligger i datorn och inte i förstärkaren.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Frågeställaren måste installera ljudkortsdrivrutinerna (och ev program) som medföljer moderkortet, eller ännu hellre färska drivisar från moderkortstillverkarens webbplats.
Skulle nog vilja hålla med på den punkten. Har också för mig att man måste plutta i en liten ruta i medföljande program för att aktivera "digital/optical output".

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2006-07-06 15:22:52 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Tja, jag kan tänka mig två orsakerSkoj Det finns en poäng i att hålla dator och förstärkare galvaniskt åtskillda och kanske förstärkaren inte har en 75Ohms koaxial ingång.

 

Aha, skiljer Andersson och Yamaha så mycket åt där bak?

Vidare lät det inte så i min tråd, utan blev rekommenderad RCA-kabel istället.

 

Jaja, ska inte trycka på någon något denne inte önskar. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare lät det inte så i min tråd, utan blev rekommenderad RCA-kabel istället.

 

Jag hoppas verkligen att du såg min:) och att det inte på något sätt var ett "angrepp". Måste erkänna att jag inte ens läste tråden.

 

Generellt så brukar nog de flesta som pysslar med "tung" hifi (jag är en nerd, erkänner) föredraga en kabel av den typ som du föreslår.

 

Orsaken är att man hoppar över ett steg, när man kör optiskt så är det samma elektriska signal som du använder som man låter driva en lysdiod på sändar sidan och på mottagare sidan sitter en fotcell som gör om den optiska signalen till en elektriska signal igen. Det här är dock ett ämne som det skrivits ett oändliga antal inlägg om på olika hifi-fora och det finns inget svar som alltid är rätt.

 

Men när det rör sig om enklare utrustning (som t ex ett intergrerat ljudkort) så tror jag inte det finns någon som kan höra skillnaden. Men som jag nämnde så kan det finnas en poäng med att använda en optisk, förutsatt att dator och hemmabio inte är förbundna på något annat sätt.

 

En hemmabio inkluderar oftast en TV (av något slag) som är ansluten till en antenn (om den har någon form av förstärkning t ex centralantenn eller antennförstärkare) vilket gör att risken är överhängande för att man får en jordpotentialskillnad melllan hemmabioförstärkaren (som ju "hänger ihop" med TV:n) och datorn.

 

Nu är ju inte det hela världen men det finns en möjlighet till brum i förstärkaren och det är ju inte så trevligt (men ofarligt i sig) att ha ca 115 V mellan dator och hemmabio.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Jag hoppas verkligen att du såg minSkoj och att det inte på något sätt var ett "angrepp". Måste erkänna att jag inte ens läste tråden.

 

Absolut, jag såg din smiley. Tog det inte som ett "angrepp".

 

Bara kul att diskutera lite. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Menar du adapter då? "Du kör i så fall bara RCA-kontakt i ena ändan och i den andra en s k 3,5 mm stereoplugg. Inget problem så långt". Vart kan man hitta det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Johannes Löfstrand skrev:

Menar du adapter då? "Du kör i så fall bara RCA-kontakt i ena ändan och i den andra en s k 3,5 mm stereoplugg. Inget problem så långt". Vart kan man hitta det?

 

Jag hittade det på, tror det var Siba hemmavid. Där har de en hylla med allsköns kablar. Det var bara att leta lite så hittade jag vad jag sökte. :-)

 

Ingen adapter alltså.

Kabeln hade två RCA-hanar i en ända och en 3,5 mm stereoplugg i andra ändan. Sedan var det bara att hitta en bra anslutning bak på förstärkaren och ansluta stereopluggen bak på datorns uttag där du ansluter högtalarna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan man hitta det?

Lite över allt, Clas i sjön tex.

 

Men det lär inte hjälpa ett dugg, har du ingen digitalsignal på den optiska så har du ingen signal på den elektriska heller.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kabeln hade två RCA-hanar i en ända och en 3,5 mm stereoplugg i andra ändan. Sedan var det bara att hitta en bra anslutning bak på förstärkaren och ansluta stereopluggen bak på datorns uttag där du ansluter högtalarna.

STOPP ... STOPP! Frågeställaren skall väl inte koppla datorn analogt till hemmabioförstärkaren, det vore verkligen dumt. Anledningen är så uppenbar så jag behöver väl inte skriva varför.

 

Har frågeställaren installerat drivrutinen till kortet än, har han kört det "diagnosprogram" (var i man kan testa ljudet) som nästan alltid följer med. Jag måste säga att jag börjar tappa bort mig i era diskussioner.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

STOPP ... STOPP! Frågeställaren skall väl inte koppla datorn analogt till hemmabioförstärkaren, det vore verkligen dumt. Anledningen är så uppenbar så jag behöver väl inte skriva varför.

 

Har frågeställaren installerat drivrutinen till kortet än, har han kört det "diagnosprogram" (var i man kan testa ljudet) som nästan alltid följer med. Jag måste säga att jag börjar tappa bort mig i era diskussioner.

 

Jag besvarade bara frågan frågeställaren ställde till mig.

 

Du har inte läst min tråd som jag länkade till, skrev du. Läs den också, så ser du rekommendationerna där. Jag var inne på samma som frågeställaren, men blev då rekommenderad analogt istället. Varför hittar du svar på i tråden.

 

EDIT:

Kan redigera in ett svar:

 

MrB skrev:

Det jag fick ut av att skumma igenom nedanstående tråd är att AC97-kort samplar om till 48 kHz. Vidare är AC3 redan samplade i 48 kHz, därav att jag fick så bra ljud på dessa men så kasst på MP3:or mm som är samplade i 44.1 kHz. Så Stefan, mitt råd är att du kopplar med vanliga analoga RCA-kablar. Det kommer att ge bäst ljud.

 

Tråden

 

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=78419&st=30&

amp;searchtime=

 

Sen beror det kanske på vad man tänker spela också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-07-06 19:24:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Jag fixade ljudkortsdrivrutinerna imorse och det blev ingen skillnad. Jag har inte hittat någon "aktivera digital/optical output knapp". Däremot hittade jag en flik på ljudkortprogrammet som hette "SPDIF" där man kunde välja följande: 1. Ingen utmatning 2. Endast digital utmatning 3. digital och analog utmatning. Jag förstod inte riktigt vad detta innebar. Prövade dock alla alternativ och inget verkade fungera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrB skrev:

Det jag fick ut av att skumma igenom nedanstående tråd är att AC97-kort samplar om till 48 kHz. Vidare är AC3 redan samplade i 48 kHz, därav att jag fick så bra ljud på dessa men så kasst på MP3:or mm som är samplade i 44.1 kHz. Så Stefan, mitt råd är att du kopplar med vanliga analoga RCA-kablar. Det kommer att ge bäst ljud.

Vilket är fel och enbart svamel. MR.B nämner något om problem med osampling mellan 48Khz och 44,1Khz men han har i grunden missförstått hela problematiken. Om han har lust att ifråga sätt mitt påstående så skulle det vara ungefär som att lära Cecilia hur man plockar bort Virus eller MR. Andersson hur man subnettar en C-adress:)

 

Så för att sammanfatta:

Den dagen som det låter bättre att använda DAC:en i ett AC97-kort istället för DAC:en i skaplig (eller föresten du kan nog välja en av de absolut billigaste från OnOFF) hemmabioförstärkare den dagen flyger grisar. Så det rådet som du fick Stefan var fel och du har en ljudupplevelse att vänta dig då du byter till digitalkablage.

 

Varför hittar du svar på i tråden.

Nu förstår jag inte vad du menar? Kanske jag missförstå, kanske någon annan gör det? Jag vet inte och jag bryr mig inte. Den ursprungliga frågan var:

 

När jag skulle använda min digitala output med min optiska sladd så fungerar det inte överhuvudtaget.

Med den utgångspunkten drog jag slutsatsen att frågeställaren ville köra digitalt mellan dator och hemmabio vilket är det alternativ som utan minsta tvekan är att föredraga. Om man sedan vill (och har möjligheten) att göra detta optiskt eller elektriskt är en intressant diskussion.

 

På det svarar Stefan:

Du kör i så fall bara RCA-kontakt i ena ändan och i den andra en s k 3,5 mm stereoplugg.

Vilket är ett felaktigt svar som jag försökte att rätta till, men .... men.

 

Det är 27C i skuggan och jag ger fullkommligt fan i hur folk kopplar, må det brusa i tvåkanal:)

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Jaha, är inte detta en AUXsladd. det har jag redan fast jag har hört att ljudet blir mycket sämre med en sådan... vet dock inte ifall det stämmer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Det var ju tragiskt att jag fick fel rekommendationer i min tråd. :-(

Synd att du inte var där, NWM.

 

NWM skrev:

Varför hittar du svar på i tråden.

 

Nu förstår jag inte vad du menar? Kanske jag missförstå, kanske någon annan gör det? Jag vet inte och jag bryr mig inte. Den ursprungliga frågan var:

 

Jo, om du ville ha svaren i sin helhet i min tråd (länkade till) jag hade i ungefär samma fråga. Lösrykta kan det vara lite svårt att förstå.

 

Det är 27C i skuggan

 

Jotack, här är det också varmt i skuggan. Känns som man går rakt in i en "vägg" av hetta när jag går ut på balkongen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-07-06 20:08:28 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot hittade jag en flik på ljudkortprogrammet som hette "SPDIF" där man kunde välja följande: 1. Ingen utmatning 2. Endast digital utmatning 3. digital och analog

Tror att du är på rätt väg, alternativ 2 och 3 skall fungera. Har du hämtat de senaste drivisarna från moderkortstillverkarens webbplats (det är inte säkert att det fungerar med generella AC97 drivisar). Kolla även ljudinställningarna i kontrollpanelen.

 

Om, vilket är vanligt, tillverkaren skickar med en "mixer" så måste ofta SPDIF vara påslaget både i den och i XP:s egna mixer.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jotack, här är det också varmt i skuggan. Känns som man går rakt in i en "vägg" av hetta när jag går ut på balkongen.

 

På väg hem från jobb idag vid ST:Eriksplan så var det en buss som missade mig med ca 50 meter innan den åkte in i väggen (det står om det i kvällstidningarna och Aftopnbladet har det på sin WEBB-TV). Nu berode det nog mer på övningskörning än på värmen men ändå:)

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes Löfstrand

Tack för många bra svar! Problemet kvarstår dock... Jag får ingen kontakt med receivern från datorn... Eftersom den optiska digitala sladden står i output på ljudkortet borde jag väl använda den digitala inputen på receivern? Jag tänkte även undra ifall någon vet varför jag varken kan höja eller sänka ljudstyrkan på volymkontrollen för SPDIF. Är det fel på mjukvaran eller är det bara någon inställning som bör ändras?

 

Är det någon som har haft med att använda digitala optiska sladdar här tidigare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte även undra ifall någon vet varför jag varken kan höja eller sänka ljudstyrkan på volymkontrollen för SPDIF. Är det fel på mjukvaran eller är det bara någon inställning som bör ändras?

Låter som ett drivrutinsproblem men säker är jag inte. Ladda hem Everest Home som du hittar här http://www.majorgeeks.com/download4181.html (det är ett program som talar om vad du har i datorn). Posta sedan vad du har för moderkort så skall jag försöka leta reda på de drivrutiner som du skall ha (lovar inte att göra det ikväll men under morgondagen).

 

Är det någon som har haft med att använda digitala optiska sladdar här tidigare?

Sådana äter jag till frukost:) Jag "pysslar" mycket (för mycket tycker vissa) med ljudkort och hifi och har nog testat det mesta skulle jag vilja påstå.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...