Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
PatrikA

Valutakurs vid uttag

Rekommendera Poster

PatrikA

Hej hallå, jag pluggar sen en tid tillbaka i Australien och jag har en fråga till alla er ekonomikunniga.

Svenska kronan har stärkts ganska mycket mot AUD den senaste tiden, enligt SVT's text ligger den på ca 5.35 nu, till skillnad mot 5.95 som den låg för några månader sen.

Jag har ett lokalt bankkonto här nere. Först brukar jag ta ut pengar från mitt VISA kort och sen sätta in det på mitt lokala konto. Jag tar alltid ut i stora klumpsummor därför att VISA har en uttagningsavgift på 30 kr, iaf med föreningssparbanken.

Det jag undrar är: Vilken valuta har jag när jag tar ut pengar här nere med mitt VISA kort som är för FSB? JAg tycker det är svårt att se vad man ska kolla på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe
Det jag undrar är: Vilken valuta har jag när jag tar ut pengar här nere med mitt VISA kort som är för FSB?

Uttaget gör du i AUD, om ditt konto är ett SEK-konto (vilket det förmodligen alltid är hos FSB) så kommer beloppet att dras vara FSB:s aktuella växelkurs för AUD * beloppet + uttagsavgiften.

Känns rätt självlklart, missade jag frågan?

(och vad 17 har det med ASP.NET att göra?)

Vore jag du skulle jag förresten överväga att skaffa ett betal/kreditkort för att använda istället för cash där det är möjligt. Då slipper du uttagsavgifterna och behöver inte hålla på och strula med onödigt stora mängder pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PatrikA

Sorry att det hamnade i ASP.NET, nån moderator får gärna flytta det till ekonomi där det var meningen att det skulle hamna :)

Tack för svaret, det var så som jag trodde. Ville bara vara på den säkra sidan.

Angående betalkort så har jag det men ibland vill man ha cash på handen, tex när man går ut på kvällarna och klubbarna inte tar kort. Och då känns det bra att kunna ta ut inte alltför mycket pengar och samtidigt slippa avgiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg