Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
PatrikA

Valutakurs vid uttag

Rekommendera Poster

PatrikA

Hej hallå, jag pluggar sen en tid tillbaka i Australien och jag har en fråga till alla er ekonomikunniga.

Svenska kronan har stärkts ganska mycket mot AUD den senaste tiden, enligt SVT's text ligger den på ca 5.35 nu, till skillnad mot 5.95 som den låg för några månader sen.

Jag har ett lokalt bankkonto här nere. Först brukar jag ta ut pengar från mitt VISA kort och sen sätta in det på mitt lokala konto. Jag tar alltid ut i stora klumpsummor därför att VISA har en uttagningsavgift på 30 kr, iaf med föreningssparbanken.

Det jag undrar är: Vilken valuta har jag när jag tar ut pengar här nere med mitt VISA kort som är för FSB? JAg tycker det är svårt att se vad man ska kolla på..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe
Det jag undrar är: Vilken valuta har jag när jag tar ut pengar här nere med mitt VISA kort som är för FSB?

Uttaget gör du i AUD, om ditt konto är ett SEK-konto (vilket det förmodligen alltid är hos FSB) så kommer beloppet att dras vara FSB:s aktuella växelkurs för AUD * beloppet + uttagsavgiften.

Känns rätt självlklart, missade jag frågan?

(och vad 17 har det med ASP.NET att göra?)

Vore jag du skulle jag förresten överväga att skaffa ett betal/kreditkort för att använda istället för cash där det är möjligt. Då slipper du uttagsavgifterna och behöver inte hålla på och strula med onödigt stora mängder pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PatrikA

Sorry att det hamnade i ASP.NET, nån moderator får gärna flytta det till ekonomi där det var meningen att det skulle hamna :)

Tack för svaret, det var så som jag trodde. Ville bara vara på den säkra sidan.

Angående betalkort så har jag det men ibland vill man ha cash på handen, tex när man går ut på kvällarna och klubbarna inte tar kort. Och då känns det bra att kunna ta ut inte alltför mycket pengar och samtidigt slippa avgiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
samoht

Gillar du att bära pengar eller har du valt fel bank i Sverige?

Det borde väl vara möjligt att göra en överföring av pengar från ditt FSB-konto till lokala konto. Antingen via internetbank varje gång du behöver fylla på pengar eller en stående överföring, t ex, varje månad?

---/samoht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PatrikA

Klart att det gör men jag har min internet dosa hemma så min mor sköter mina finanser och hon förstår sig inte på hur man för över via internetbanken och om hon går till banken tar dom en administrativ avgift (såklart).

Och FYI så "bär" jag bara pengar ca 20 meter. Från ATM till Banken :)

Jag har redan fått svar på min fråga, tack tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

Be morsan skicka dosan till dig... för med Förseningssparbanken är det busenkelt att föra över pengar till konto i annat land via Internetbanken. Tar några dagar, men man slipper uttagsavgiften.

F ö är det en styggelse att det ska kosta pengar att ta ut sina egna pengar ur ett hål i väggen. Förut kostade det 35 kr även inom EU, men det såg EU-gubbarna till att förbjuda. Numera är det gratis inom EU - och vad jag vet har inte de svenska bankerna drabbats av några akuta likviditetskriser trots det... imho.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
F ö är det en styggelse att det ska kosta pengar att ta ut sina egna pengar ur ett hål i väggen. Förut kostade det 35 kr även inom EU, men det såg EU-gubbarna till att förbjuda. Numera är det gratis inom EU

Det är inte gratis inom EU och det finns inte något förbud mot att ta ut avgifter.

Det som du har missuppfattat är förmodligen att man för några år sedan bestämde sig för att det inom EMU-området skulle vara ett hinder för den fria rörligheten om bankerna tog ut andra avgifter när folk rörde sig utanför hemmalandet än när de är hemma.

Bankerna hade således att välja på att ta ut avgifter vid alla kontantuttag eller att inte ta ut avgifter alls. Ingen trodde på att ta ut 35 kronor vid alla kontantuttag och då man var rädd för vad som skulle hända om man återinförde uttagsavgift i bankomaten som på 80-talet så valde man att strunta i den helt (och kompensera sig på annat sätt).

I många EU-länder har du fortfarande en liten avgift på kontantuttag (ibland bara på småbelopp) och de får naturligtvis fortsätta att ta samma avgift även efter beslutet.

Sverige halkade med på ett bananskal trots att vi inte är med i EMU. Jag är inte helt hundra på varför men jag har för mig att det berodde på en kombination av att vi skrivit under Maastrichtavtalet och att nästan alla svenska storbanker har verksamhet i EMU-länderna och således ändå behöver följa reglerna för en delmängd av kunderna.

Åker du däremot till Storbritannien (väldigt mycket med i EU) så har du vanligtvis inga fria uttag i bankomater. I Danmark (också EU-medlem) gäller samma sak, om man inte råkar vara Nordea-kund eftersom Nordea råkar vara en del av det danska bankomatsamarbetet men det är orelaterat beslutet ovan.

När det gäller svenska kunder som tar ut Euro utomlands så har bankerna kompenserat för förlusten av avgift flera gånger om genom att anpassa växelkurserna, så för svenskar gör det liten skillnad så länge de inte har eurokonton i sina banker och slipper växla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Okej; Har man hyra, elräkningar och sånt att betala, behöver man antagligen kontanter eller pengar på någon typ av konto. Annars så funkar ju VISA/Master som pengar i de flesta affärer. Så kontanter behöver man ju "egentligen" inte.

Utomlands, där de utl. bankerna har uttagsavgift i sina bankomater, har ofta kunderna en ränta på sina konton. Här i Sverige är räntan "typ" noll.

(Så bankerna kompenserar sig på ett eller annat sätt ändå. Typ "gungor och karuseller")

Edit: "ASP.net" i detta fall verkar betyda "AuStraliensiska Pengar.NETto."

;)

-Synd att Australien införde dollarn (1968?). Hade varit enklare om de haft kvar sterling.

[inlägget ändrat 2006-07-06 15:26:35 av virtuosen2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
j_n

OK. Fast Sverige är visst med i EMU, men har bara inte genomfört fas 3 (införandet av Euron) ännu.

Faktum är att Sverige inte får vara med i euro-klubben, eftersom Sverige inte uppfyller konvergenskriterierna - att sen svenska politiker försöker utmåla det som om Sverige frivilligt står utanför är en intressant övning i propaganda och skönmålning av verkligheten. Men så fort Sverige uppfyller kriterierna är landet tvunget att införe Euron, och då hjälper inga folkomröstningsresultat i världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
OK. Fast Sverige är visst med i EMU, men har bara inte genomfört fas 3 (införandet av Euron) ännu.

Ja vi är med i EMU (eftersom vi godkännt Maastrichtavtalet, se tidigare inlägg) men vi är inte med i valutasamarbetet (som handlar om mycket mer än sedlar och mynt) vilket i praktiken är allt som är intressant i dagens läge.

Faktum är att Sverige inte får vara med i euro-klubben, eftersom Sverige inte uppfyller konvergenskriterierna

Nej, det är det sätt som politikerna har klarat att hålla oss utanför trots att vi i samband med EU-inträdet förband oss vara med. Ingen hade lagt ett finger i vägen om vi hade velat vara med.

Men så fort Sverige uppfyller kriterierna är landet tvunget att införe Euron

Lätt och tro att så är fallet men det är det inte, då hade vi haft Euro för länge sen. EU är ett politiskt projekt och alla politiker vet att det vore politiskt självmord att tvinga på ett land något de inte vill ha, det är därför inte inte har blivit tvingade än och det är därför vi inte kommer att bli tvingade i framtiden.

Men du har rätt så långt att vi redan är klara för medlemskap och att det inte behövs någon som helst folkomröstning för att "gå med", det var bara ett löjligt spel för galleriet av en feg regering som inte vågade ta egna beslut utan att ha en folkomröstning att skylla på om beslutet inte faller i god jord.

Sen kan man ju fråga sig vad det är för logik att prata om tvång när det handlar om erbjudande att vara med och bestämma om de regler man redan måste följa.

Innan EU-inträdet befann sig Sverige (och de andra EES-länderna, Norge gör det fortfarande) i en position där man satt i knät på EU och snällt fick betala för att samarbeta på deras vilkor och följa EU:s regler. I och med EU-inträdet fick vi politisk makt (större än de flesta anade) över EU och de regelverk vi förväntas följa. Eftersom EU:s tonvikt flyttat sig från hantering av inre gränser till mer ekonomiskt samarbete befinner vi oss nu i ungefär samma situation, vi drabbas av i princip alla ekonomiska beslut men har valt att vara utanför så att vi inte kan påverka dem.

Men det är om möjligt ännu mer Off-Topic när det gäller ASP.NET än ursprungsfrågeställningen så jag föreslår att den tråden får självdö :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
virtuosen2

Jag var en väldig €uro-vän till en början. Precis som meter, liter, frekvens, etc. är standardiserade internationellt, bör också pengar vara det. I princip anser jag detta fortfarande. Dock är inte EU-ropa ett "optimalt valutaområde". Delstaterna skiljer sig förmycket från varandra för att kunna ha en gemensam valuta. SEK missköttes under massor av år, fram tills för några år sedan när man lät kronan "flyta". Precis som schweizerfrancen och dollarn. Givetvis ska man ha en flytande krona! (som värderas fritt av marknaden). Ni är nog för unga för att ha upplevt kronans många devalveringar när kronan hade "fast växelkurs", men det var inget skoj! Finansministern och riksbankschefen ljög folk rakt i ögonen och sa (kvällarna innan devalveringarna) "kronans kurs står fast". Sedan sänkte dom kronan med 16% morgonen därpå. (flera devalveringar på 10-16 procent, dom ljög varje gång).

Devalvering= överföring av realkapital från löntagarna/undersåtarna ("medborgarna") samt inhemska marknaden till exportindustrin. (Exportindustrin =Volvo, SKF, SCA, Astra etc etc.)

Att Australiska Statsförbundet (="Australien") bröt från sterling berodde just på att sterlingområdet inte var ett "optimalt valutaområde". Australiens ekonomi skiljde sig för mycket från Storbrittaniens. Precis som Portugals ekonomi skiljer sig från BeNeLux etc..

Konvergensregler? -Sverige är väl nästan det enda land som uppfyller konvergensreglerna? Stora €uroländer som Frankrike, Tyskland och Italien, har fått dispens, och uppfyller ABSOLUT inte konvergensreglerna, längre! (För stora budgetunderskott samt för stor inflation.)

Skulle Sverige införa €uron, (i Tyskland kallad "Teuron", "dyron"), skulle Sverige tillsammans med en liten handfull länder, som Finland och BeNeLux, vara de enda länderna som uppfyller de "originalkrav" på konvergens som fanns för några år sedan när projektet inleddes.

(Vatikanstaten har också €uro, trots att de inte "är med" på "riktigt".)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
-OZn-

Tråden flyttad till Ekonomi

/OZn - Moderator för ASP.NET

Microchips - De små potatisflingorna du äter allra sist i chipspåsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...