Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp WAP eller GPRS-tjänst


Ludo

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar hur man ka gå tillväga om man vill sätta upp en waptjänst som folk kan ladda nero ch använda sig av.

Måste man ha tillstånd av operatörerna? Kan de blocka en om de anser att man konkurerar med dem?

 

You´ve got an attitude of everything I ever wanted

I´ve got an attitude of need

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan men så här har jag för mig att jag gjorde.

 

För att ladda ner t ex en ringsignal behövs inget annat än en vanlig webserver. Skriv in URL:en och telefonen laddar ner filen. En sida med länkar likaså, en vanlig webserver men med lite speciella saker i filerna (har för mig det var DOCTYPE och några headrar som var annorlunda).

 

Jag behövde bara bekymra mig om min egen telefon (SonyEricsoon T68i) så jag kunde använda den variant av HTML som den förstår (alltså ej WML).

 

Gå in på t ex mobil.svt.se och kolla hur koden ser ut där, värre än så är det inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

En wap-tjänst är inget annat än en webserver som spottar ut wml-kod istället för html-kod. Det går utmärkt att används IIS och du kan skriva koden i ASP om du vill, med databaskopplingar och allt du vill ha. Men, sidorna måste heta wml i efternamn (så du måste trixa lite i IIS) och du måste även lägga in några MIME-typer och sätta rätt contenttype på sidorna.

 

Nu var det flera år sen jag sysslade med wap och wml, så jag har inte det färskt i minnet exakt hur och vad, men jag kan leta upp några gamla projekt om du behöver veta mera.

 

Edit:

 

Däremot förstår jag inte vad du menar med GPRS-tjänster, GPRS är en teknik för mobiltelefoner att använda paketförmedlad trafik (tex tcp/ip) i ett mobilnät (som normalt är kretskopplade precis som det vanliga telenätet).

 

[inlägget ändrat 2006-07-05 12:23:28 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet egenltilgen inte hur GPRS fungerar.. skummade bara lite här på forumet och såg att "GPRS var samma sak som WAP men billigare och snabbare"

Det var uppfattningen jag fick, vet inte hur pass nära sanningen den är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det var uppfattningen jag fick, vet inte hur pass nära sanningen den är.

 

Inte i närheten... :)

 

WAP kan jämföras med HTML

GPRS kan jämföras med ADSL

 

WAP är egentligen en variant av HTML för mobila enheter. När WAP utvecklades var syftet gott. Man behövde ett processorsnålt sätt att göra websidor för mobiltelefoner, processorerna var inte så snabba då. Under tiden man utvecklade WAP, hann både processorkapaciteten och nätkapaciteten ifatt och WAP blev omodernt redan innan det blev verklighet. Men hypen kring det var enorm!

 

GPRS är bara ett överföringsprotokoll på den lägre nivån. GPRS är nog det bästa som mobilbranchen lyckas göra hittills. GPRS används även som dataöverföring i 3G-näten och fungerar riktigt bra, efter några barnsjukdomar som alltid finns.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något förenklat kan man väl säga att GPRS är en teknik för att transportera data över GSM-nätet. Det har i sig inget med WAP att göra men iom att det är ett sätt att transportera data så kan man WAP:a (och göra precis all annan datatrafik) över GPRS som ett alternativ till det sätt som WAP fungerade från början, nämligen att telefonen ringde en modempool för att få internetaccess.

 

Översatt till vanliga webb-världen blir den fråga alltså ungefär:

"Sätta upp en webbsida eller bredbands-tjänst".

 

Oavsett hur din telefon surfar till en WAP-sida så kommer resultatet att bli detsamma, GPRS är lite mer bredbandslikt eftersom du har nära 0 uppkopplingstid och hastigheten är några gånger snabbare än om man måste ringa en modempool och koppla upp sig.+

 

Att sätta upp en WAP-sida kan vem som helst med en webbserver göra, i dagens läge känns det emellertid rätt ointressant eftersom nästan alla telefoner klarar att surfa till mindre html-sidor också och det är förbaskat mycket mer lättjobbat än wml.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"GPRS var samma sak som WAP men billigare och snabbare"

 

Innan GPRS kom ut i verkligheten var allt "surfande" från mobilen kretskopplat, man betalade för uppkopplingstiden. När GPRS kom brukade man kalla det gamla (kretskopplade) sättet att "surfa med mobilen" för att "wappa" för att skilja det från (paketförmedlade) GPRS. Helt felaktigt, förstås, men det kanske är såna sidor du har läst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag kan bara hålla med. Tyvärr finns det telefoner som bara kan wml och inte html, ska man ta hänsyn till dem eller inte?

 

Mitt förslag är att inte använda sig av wap/wml, utan köra standard html. Dock bör man ha speciella sidor för mobiltelefoner (skärmupplösing, navigering och laddhastighet). Det bästa är att ha intelligenta sidor, som känner av om man kommer från en mobilenher eller vanlig dator (kan göras genom att lösa agent-infon) och anpassar sidorna så att det blir bra. Ingen som surfar med mobiltelefon vill ha en sida som är optimerad för 1280x1024...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
När GPRS kom brukade man kalla det gamla (kretskopplade) sättet att "surfa med mobilen" för att "wappa" för att skilja det från (paketförmedlade) GPRS

 

Så blir det när stressade journalister ska göra tekniken förståelig för "vanliga" människor.... :)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Och orsakar bara ännu mer kaos eftersom inte ens de som VET hur det ligger till förstår vad de syftar på... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Rätt ska vara rätt. Det gick för fort, jag menar naturligtvis WML.

 

Bra uppmärksammat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det telefoner som bara kan wml och inte html, ska man ta hänsyn till dem eller inte?

Jag är slö och tycker "inte om det inte finns väldigt goda orsaker att ta hänsyn".

 

För t.ex SL kan jag tänka mig att det är jätteviktigt att ha stöd för så många av resenärernas telefoner som möjligt för att öka chansen att de som sitter still i en tunnel kan få reda på varför.

För den som skriver en pokerapplikation på nätet känns det som att chansen är rätt stor att de som är troliga besökare också är så mycket teknikfreaks att de har skaffat sig en telefon som är relativt normalkompetent och om de fortfarande springer omkring med en fem år gammal t68 förmodligen inte kommer att förvänta sig att tjänsten ska fungera iaf.

 

Att ha sidor som fungerar även i telefoner och inte på webben är i allmänhet något man (faktiskt) får relativt gratis om man ser till att ens webbsidor fungerar med hyffsat resultat i t.ex en textbaserad browser som lynx samt har en design baserad på CSS hellre än tabeller och annat som inte omformar sig på samma sätt när saker inte får plats. Kan man av den ena eller andra anledningen inte designa så (t.ex om man skrivit hela sidan med flash) är agent-infon the way to go och fungerar som du säger alldeles utmärkt med undantag från när det ramlar in nya enheter som man inte vetat att man ska leta efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
...eller innehåller 500KB bilder som måste laddas ner och skalas om...

 

För att inte nämna dessa eländessidor med frames.... Hur mycket ser man tex av dustin.se på en mobiltelefon med 180x240 pixels...? Jag hatar, hatar, hatar och hatar frames.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jo jag misstänkte det, du skrev ju om wml tidigare :)

 

Får skylla på att jag är på väg till Köpenhamn och har tjuvstartat lite.... :)

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=846150#846172

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tur att det är svalt och skönt på kontoret annars skulle jag längta ännu mer efter semestern :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En logga? ;-)

 

Instämmer helt, det är ett otyg som används alldeles för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Då gör den här bilden inte att du längtar något alls...? :)

 

 

 

[bild bifogad 2006-07-05 13:27:45 av Mr Andersson]

846214_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WML kan jämföras med HTML.

Naturligtvis är det så och jag gjorde nog "felet" i mitt inlägg också men WAP har blivit något av "mobila webben" för de flesta och att börja blanda in nya TLA:er för någon som inte alls har koll kändes iaf för mig som om det skulle göra mer skada än nytta för förklaringen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nja, nu är det inte dit (Kos) jag ska utan bara köpenhamn. Och där ser det ut som denna bilden visar.... :)

 

Hej på er!!! Tåget går 13:46.

 

 

 

[bild bifogad 2006-07-05 13:37:51 av Mr Andersson]

846221_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Tåget går 13:46.

 

Skit.

 

Det går utan mig.

 

Hjälp mig, ska man åka med båtarna eller ska man åka den berömda bron? Tiden och priset är detsamma härifrån, det är bara frågan om "upplevelsen"...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hjälp mig

Äh, du är väl en karl - simma!!! =)

 

[inlägget ändrat 2006-07-05 13:46:17 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...