Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sista utvägen?


Tropicana

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag och en kompis diskuterade nyligen hur det fungerar i Sverige om en person blir hårt iskuldsatt. Vi tänkte oss följande scenario:

 

En mycket bra avlönad läkare köper ett hus, en bil, och en större förmögenhet. Pga oaktsamhet skuldsätter sig dock denna person i den grad att de höga inkomsterna till slut inte kan betala de ökande utgifterna och plötsligt inser läkaren i fråga att han/hon kommer att vara skyldig personer och företag hela en miljon kronor. Vad gör personen?

 

Jag menade att den här läkaren kan gå i personlig konkurs och på så sätt sälja alla egendomar för att kunna hamna på fötter igen och starta om på nytt lite så att säga. Men då kom jag och min vän fram till följande:

 

Vad händer om läkaren i fråga väljer att överlåta huset, bilen och annat med stort kapitalvärde till en annan person innan konkursen och på så sätt inte äga dem? Då kan läkaren inte betala av sina skulder, kommer kronofogden då att stryka skulderna eller kommer läkaren hamna i fängelse för att taktikmedvetet lämnat över huset och bilen till någon för att inte kronofogden skall kunna komma åt dem.

 

Riskerar läkaren fängelse?

 

Det är ganska många frågor och lite osammanhängande frågor men jag önskar att någon insatt kan förklara det där närmare. Speciellt med den där biten med att man kan få sin skuld strykt om man faktiskt saknar tillgångar som går att sälja och hur ett taktiskt överlämnande av tillgångarna till någon annan, innan konkursen, påverkar kronofogdens syn på personen i fråga.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga:

 

Hagaodjuret, även kallad Hagamannen, sålde sitt hus (till farsan) samma dag* som han blev häktad. Det var troligtvist för att förhindra att huset i framtiden säljs för att offren ska kunna få skadestånd ifall att han blev dömd.

 

Kan domstolen ogiltigförklara det?

 

*Eller efter några dagar. Jag minns inte.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderingar angående ditt resonemang:

1 - Hur köper man sig en större förmögenhet?

2 - Hur kan man köpa både hus, bil och "en större förmögenhet" och efter detta bara ha skulder på 1.000.000?

 

Om man ska ta ditt resonemang bostavligt så vill jag hävda att en skuld på 1.000.000 med en läkarlön (500.000 - 1.000.000 eller mera per år) inte är särskilt svår att amortera av. Speciellt inte om man säljer hus mm. Någon personlig konkurs behövs nog inte. Det räcker nog med lite sunt förnuft och eventuellt lite ekonomisk rådgivning.

 

Vid en personlig konkurs försvinner eller avskrivs inte skuler som vid en bolagskonkurs.

Det finns också ett begrepp som heter återvinning som innebär att handlingar som geldenären gjort före konkursen föklaras ogiltiga.

 

http://www.skatteverket.se/konkurs/vadarkonkurs.4.14db52b102ed4e5fe380002973.html.

 

En personlig konkurs är mycket värre än en bolagskonkurs. I princip så är det så att du inte har någon privatekonomi så länge det finns skulder kvar.

Skuldsanering är ett mycket bättre alternativ.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men...

Om man ska ta ditt resonemang bostavligt så vill jag hävda att en skuld på 1.000.000 med en läkarlön (500.000 - 1.000.000 eller mera per år) inte är särskilt svår att amortera av.

I princip håller jag med dig men jag tror nog det kan betraktas som svårt helt enkelt eftersom inkomster tenderar att driva upp kostnadssidan på ett sätt som är väldigt svårt att ta ner.

Det handlar inte bara om boendekostnader utan om prenumerationer, tjänster med lång bindningstid, försäkringar, barn och gud vet allt. Framförallt är man förmodligen inte van att behöva ha koll på varenda krona vilket gör det ännu svårare att få koll på var man har utgifter.

Tjänar man 500000 och råkar bli arbetslös och måste gå på standard-a-kassa så törs jag lova att det krävs en rätt ordentlig genomgång av ekonomin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Hagamannen fick en halv miljon för huset (eller troligare halva huset, vanligen så äger ju makar en halva var) som kan användas för att betala skadestånden så är det nog inte en dålig affär för vare sig offren eller samhället (brottsoffermyndigheten).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Japp.

 

Många i Sverige verkar tro (dom glor för mycket på USA-serier) att personlig konkurs även i Sverige innebär att alla skulder man har avskrivs och man kan börja om på "ny kula" skuldfri som ett "ofött barn". Så är det INTE!

 

När jag läste ekonomi (på 90-talet) så sa läraren att "man skulle skriva över allt" på fru/barn/föräldrar MINST 6 månader innan man går i konkurs. Då är man "skyddad" (i de flesta fall) mot fordringsägarna.

 

Näringsförbud, var man också skyddad ifrån, om man lät "frugan" ta över företaget, och man sedan blir "vanlig anställd".. (VD eller liknande får man inte vara). Sen kan man hålla på som förr, "i frugans namn"..

 

Vad gör läraren nu?

-Sitter inne för ekonomiska brott! ;-) hehe!

Han som var så smart...

 

Edit: Frugan skilde sig därefter från honom, med alla pengarna.. Han blev kvar med skulderna.. Sen trodde han att han kunde gömma sig i Rio. Det kunde han INTE! hehe.. Han blev utlämnad till Sverige, efter lååång tid i brasse-fängelse medan ärendet utreddes.. När han väl kom till sitt svenska fängelse blev han glad... Lite som "vingresors" hotell, typ..

(svenska cellen)

;)

[inlägget ändrat 2006-07-04 16:00:36 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skriver över på frugan så bör man kanske ta med ett äktnskapsförord i paketet!

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2
Om man skriver över på frugan så bör man kanske ta med ett äktnskapsförord i paketet!

---/samoht

 

Oerhör farligt..

 

Bättre är att göra som "Bjorn Börg" att skriva över "allt" på föräldrarna. Sedan ser föräldrarna att "skippa" Bjorn i sitt testamente, så att barnbarnen ärver "Bjorns" pengar. Då har man kringgått "alla problem"..

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...