Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ej i frekvensomfång" Vad betyder detta?


september16

Rekommendera Poster

september16

"Skärmen är på. Insignal 1 37.8 kHz/300Hz. Ej i frekvensomfång. Ändra bildfrekvensen."

 

Får upp detta meddelande (på crt-skärmen) när jag försöker koppla ihop en crt-skärm med min laptop som har tft-skärm.

 

Jag körde den i 800*600 och provade sedan mig upp ända till 200Hz men får ändå bara upp samma meddelande på crt-skärmen "Skärmen är på. Insignal 1 37.8 kHz/300Hz. Ej i frekvensomfång. Ändra bildfrekvensen."

 

Vad skall jag göra?

 

Min laptop tft-skärm klarar bara av upp till 60Hz och 1400*1050 i upplösning men har problemet med crt-skärmen med detta att göra??

 

Har bilskärmskortet ATI mobility radeon x300 på min dell latitud D610 bärbara dator om det hjälper till att lösa vad problemet är.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

200Hz?????

 

Bildskärmar (bättre CRT) klarar oftast 100Hz som max. Billigare skärmar klarar mindre. Dra ner på uppdateringsfrekvensen, så får du nog se att det ordnar sig.. (Testa med 75 Hz till att börja med, och öka därefter "snäppvis", tills skärmen slocknar. Då backar du ett snäpp.)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Min laptop tft-skärm klarar bara av upp till 60Hz och 1400*1050 i upplösning men har problemet med crt-skärmen med detta att göra??

 

TFT-skärmar kör man i princip alltid på 60 Hz så det är inget konstigt.

 

Men 300 (!!!!) Hz för en CRT, det är åt tok för mycket. En mycket bra CRT-skärm, klarar 140-160 Hz, normala skärmar runt 80-100 Hz. Många skärmar klarar inte heller högsta uppdateringsfrekvensen vid höga upplösningar, utan kanske orkar 60-80 Hz.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Min Sony (IBM står det på den, men det är en Sony) 21" Trinitron klarar 1600x1200 i 100Hz. (Den är tillverkad i oktober 2001, så den är några år).

 

Lägre uppösningar klarar den i högre frekvens, men lägre upplösningar är inte intressanta på en 21"-skärm. Förresten räcker 100Hz bra för en flimmerfri bild..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...