Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda bärbar som bildskärm


lillen_009

Rekommendera Poster

lillen_009

Kan man på något sätt få en bärbar dator att även fungera som en bildskärm för en stationär dator? Jag har alltså en stationär utan bildskärm som jag vill använda med min bärbara. Några förslag? Jag har bara den vanliga bildskärmsutgången på den bärbara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kunde jag inte hitta den men jag vet att det finns ett program som gör att du kan använda anda datorers skärmar som en skärm på din första dator, detta sker genom nätverket. Ingen aning om hur bra det fungerar men kan vara värt att kolla upp.

 

Men jag har ingen aning om vad det heter :

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows XP kan du med fördel använda "remote desktop".

 

Annars är ett i mitt tycke bra alternativ VNC. VMC finns i många varianter, själv använder jag denna:

 

http://ultravnc.sourceforge.net/

 

Och jo, VNC går alldeles utmärkt att använa även på Windows XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Tackar!

 

Men då måste man koppla upp datorerna på samma nätverk? Det Går inte enbart att dela skärm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då måste man koppla upp datorerna på samma nätverk? Det Går inte enbart att dela skärm?

 

Aha, det var så du menade.

 

Ja, både VNC och remote desktop kräver en nätverkskoppling. Det är ju å andra sidan rätt ovanligt med datorer idag som INTE har nätverkskoppling.

 

Jag vet att jag sett en beskrivning på hur man kan göra men det var både väldigt dyrt och komplicerat att bygga de saker som behövdes (elektroniken alltså). Slutsumman av det var att det var betydligt billigare och framförallt enklare att köpa en färdig LCD-skärm och koppla till den stationära datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Bra, då vet jag. saken är den att den bärbara ansluts direkt till internet och jag måste köpa en hub så att även den stationära kan kopplas upp på samma nätverk. Borde inte det räcka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har två datorer som kopplas till internet skulle jag satsa på en s k "hemmarouter/bredbandsdelare". Då får båda datorerna tillgång till internet oberoende av varandra och du får ett skyddat nätverk hemma där dina datorer kan få vara ifred.

 

Men för att svara direkt på din fråga: Ja, en hubb räcker OM din ISP ger dig tillgång till flera ip-adresser. Jag sätter dock ett frågetecken för säkerheten med en sån lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

"problemet" är att jag inte har tillgång till internet separat eftersom jag inte har plats att sätta upp en skärm för den stationära. Just nu står den på matbordet och tro mig... det är ingen populär lösning. Men det låter som en lösning även fast jag enbart är ute på internet genom ena datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Trådlös router/bredbandsmodem låter som en lösning för dig..

Då kan du accessa internet samt den stationära datorn från din laptop.

 

Annars kanske en "vagga" är rätt lösning?

-Om "vaggor" finns kvar idag, har inte sett reklam för dylika på kanske 5 år..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du kan använda internet från båda datorerna är väl mest ett extra plus. Vitsen med en bredbandsdelare/router är att skydda ditt interna nätverk från resten av internet. Eftersom du har en bärbar dator kanske du, som virtuosen2 föreslår vill fundera på en trådlös variant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...