Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att bildröret "dör"


drf

Rekommendera Poster

Halloj, hoppas att någon här har expertis nog att komma med några tips.

 

Det är så att jag äger en TV av modell Samsung CW-28C93N som enbart har drygt 3,5 år på nacken.

 

Efter ca 1 år så började det hända ibland att bildröret "dog", det bara flimrade till och bilden försvann. Detta åtgärdades tillfälligt med den ack så berömda "donkningen" bak på TVn som ibland lyckades på en gång och ibland tog ett par försök innan man hörde bildrörets karakteristiska "på"-ljud och bilden återkom. Ibland kunde det gå flera månader utan att röret dog en enda gång, men sen kom perioder då den var helt omöjlig i två veckor, sedan snäll i några veckor osv. Nu har den strulat i tre veckor och jag börjar tappa tålamodet (till slut).

 

Jag har inte haft varken lust eller ork att lämna in TVn på reparation då det är den enda TV vi äger, nu har garantin även gått ut så jag får väl skylla mig själv om detta är något som kräver service, men jag ville langa ut en fiskekrok här ändå eftersom jag sett flera inlägg här från personer som verkar kunna insidan på en TV lika väl som en hjärnkirurg kan sitt område. ;)

 

Är detta problem något som är vanligt på något sätt? Finns det något enkelt sätt att diagnosticera vad det är som strular så att jag enklare kan gå vidare (eventuellt fixa det själv) och slippa bli ripped off av någon sniken TVreparatör?

 

Tacksam för svar!

Mvh Mikael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det hjälper med att "dunka" på TVn så tyder det på sk. kallödning alt. spricka i kretskortet.

 

Båda är ganska enkla att upptäcka för ett tränat öga och troligen behövs det inte köpas några komponenter.

 

Ett lödfel känner du igen genom att titta på lödningarna, syns det som en ring, grop eller öppning mellan komponentbenet och själva lödningen som bör vara ganska blank och fin på en 3,5år gammal TV så kan man prova att löda om den och se till att flussmedlet i tennet kommer åt att rengöra komponentbenet så kan det räcka.

 

En spricka kan vara svårare att upptäcka men med en lupp eller förstorningsglas (bra även för att hitta lödfel) så kan man se om det finns någon spricka i kretskortet eller dess foliebanor.

 

Men... för någon som inte har grundläggande utbildning i elektronik så är det direkt livsfarligt att ge sig in i TVn även om den varit avslagen i flera veckor!

 

Högspänningen ligger laddad i bildrör och i kondensatorer och skulle du komma åt på fel ställe så kan du skada dig eller i värsta fall dö på kuppen.

 

Om du är det minsta osäker på elektronik så gör ingenting, ingen TV är värd en persons liv.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...