Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trenden - TV-effekt


Carl-Johan Nordqvist

Rekommendera Poster

Carl-Johan Nordqvist

Är TV-streck coolt? Det är frågan vi ställer oss denna gång, läs våra

kommentarer och säg sedan själv vad du anser vara coolt och inte.

 

TV-effekten

För ett tag sedan började det på en del ställen förekomma bilder med streck tvärs över bilden, som var lätt tonade i bilden, med detta ville man åstadkomma en TV-effekt, dvs det skulle se ut som om bilden var tagen ifrån en TV-skärm. Detta tyckte väldigt många såg mycket läckert ut och började själva flitigt använda detta på sina egna webplatser, detta spred sig mycket snabbt och till slut var det rena löpelden. TV-strecken fanns efter ett tag på så många ställen att ingen person kunde undgå att se dem på ett eller annat sätt. För er som nu av någon outgrundlig orsak lyckats, mot alla odds, att undgå denna trend, skall jag här förklara hur dessa streck fungerar. På en normal bild har man dragit ett horisontellt streck tvärs över bilden, strecket är en pixel tjockt. Sedan lämnar man en pixels mellanrum, efter det drar man återigen ett streck tvärs över bilden. Detta upprepar man sedan tills man har gått igenom bilden. Slutligen tonar man strecken en aning så att de på ett bättre sätt smälter in i bilden. Vips! TV-effekten är ett faktum.

 

Fredriks för...

Personligen är jag en stor vän av nya trender på webben. Därför så följer jag gärna trenden, och ibland, försöker jobba lite bortom själva trenden. Därför är jag en stor vän av den sk TV-effekten (eng. Interlace). I kombination med en bild med få färgtoner eller med låg mättnad så blir det helt enkelt mycket läckert.

 

Det viktiga med alla dessa nya trender som kommer är ju att de ser bra ut. Och det tycker jag just att TV-effekten gör. Visst, den passar inte till alla bilder. Man skall definitivt inte använda den till vanliga foton vars roll är att illustrera något. Men så fort det är till någon meny eller liknande så är TV-effekten inte fel. Så länge det stämmer med resten av hemsidan. Skall du göra en hemsida som är sådär jättehip så är det TV-effekten som gäller. No question about it.

 

Visst, man kan tycka att bilden blir otydligare med TV-effekten, men det är inte alltid meningen att en bild skall vara hel-tydlig. Ofta kan en bilds enda funktion vara att ge rätt atmosfär till en hemsida. Om hemsidan då är trendig så gör en bild med TV-effekt susen.

 

En annan mycket stor fördel är att om man har en bild mer urusel kvalitet. Den kanske var sparad som JPG med mycket komprimering innan. Då kan man lätt dölja detta med TV-effekten.

 

Så därför ger jag trenden som numera går under namnet TV-effekten en stor tumme upp.

 

/Fredrik Malmer

 

Carl-Johans om...

Det skall väl villigt erkännas att även jag har använt detta fenomen i ett flertal sammanhang, men bara därför tycker jag inte att den är sådär direkt passande på många av ställena som den används. Jag är lite av den uppfattningen att så fort något blir standard, dvs många använder det, är det inte lika snyggt längre, det blir med andra ord inte så unikt längre, som det var en gång i tiden då bara några få använde det, eller ännu bättre, bara man själv använde det.

 

Att det dock har lyckats bli så populärt måste ändå betyda något, att många gillar det. Givetvis finns det också många olika sätt att använda det på, och kombinationerna är oändliga. Som tur är påverkar inte heller dessa streck funktionen på webplatserna något betydligt, mer än att det kanske kan bli svårt att läsa om texten ligger ovanpå.

 

Förutom att man kan använda det som ett nät/galler på en bild är det också vanligt att man skapar streckade bakgrunder, som nästan ser randiga ut. Just nu är det väldigt populärt att fylla tomrummet till höger som ofta uppstår med denna typ av randiga bakgrund. På en del ställen blir det faktiskt bättre än att bara ha en färg.

 

Mitt slutliga betyg för strecken blir, trots allt, att de duger.

 

/Carl-Johan Nordqvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...