Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagerinventering med hjälp av excel


Wakeguy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en nybörjare på excel och undrar om följande är genomförbart på ett rel. smidigt sätt om det går över huvud taget.

 

Jag hade tänkt mig ett excel blad med en inmatningsruta(cell) för ett produktnummer. (Skall matas in med hjälp av en streckkodsläsare)

 

produktnummret skall läggas till in en lista i samma blad där det även skall finnas en kolumn för antal. om samma produktnummer skannas flera gånger är det endast antalet som skall ändras för det produktnummret, ej läggas till flera rader med samma produktnummer. om produktnummret ej finns i listan skall det läggas till samt att kolumnen antal skall sättas till 1.

 

Förstår ni vad jag är ute efter??

 

 

tack på förhand....

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-29 23:29:06 av Wakeguy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt går - bara man har tiden och kunnandet.

 

En lösning på steget streckkodsläsare till Excel kan jag inte bidra med men det övriga ser jag inga problem med att genomföra.

 

produktnummret skall läggas till in en lista i samma blad där det även skall finnas en kolumn för antal. om samma produktnummer skannas flera gånger är det endast antalet som skall ändras för det produktnummret, ej läggas till flera rader med samma produktnummer. om produktnummret ej finns i listan skall det läggas till samt att kolumnen antal skall sättas till 1.

Två alternativ:

1: Varje läsning med streckkodsläsaren skrivs in som en post i en lista med datum och inläst värde (och vem som läste in det?). Formler, kanske Pivot-tabell, summerar värdena i listan.

 

2: En lista byggs på med inlästa värden. För varje framtida inläsning ökas en räknare med ett.

 

I vilket fall som helst krävs det lite VBA kod. I fall 1 för att skriva in inläsningen sist i listan (samt ev. uppdatera Pivottabellen).