Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra film till datorn m h a USB?


Jonte80

Rekommendera Poster

Hej, har köpt en Sony HC14 videokamera och ska med hjälp av Picture Package överföra filmen till datorn, hur gör jag? Det står att "Förenklad Guide" kan hjälpa men jag kan inte hitta den.

 

Mvh Jonte

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Hittills har jag inte sett en enda kamera som överför DV-video oförstörd över USB. USB2 har ju farten som behövs men används aldrig. Lustigt, egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar föra över DV-filmer till min HD-inspelare. (den har firevire-in)

Där kan jag, om jag vill, redigera filmen "enkelt", och därefter bränna till DVD. (Eller bränna till DVD utan redigering). Okej; MPEG2-"DVD" ger en teoretisk försämring jämfört med DV, men den är "teoretisk"!

 

Om man vill, kan man spara i "HQ", vilket är dubbla bitraten jämfört med "vanlig DVD" (DVD-SP). En skiva rymmer då 60 minuter i HQ, jämfört med SP, som rymmer 120 minuter.

 

När filmen väl finns på DVD, kan man redigera den "betydligt enklare" på PC än om man använder datorn som "överföring" kamera-dator.

 

Bildkvaliteten då? -Har kollat på massor av exempel, även på storbilds-projektor, kan inte se någon märkbar skillnad..

 

Att överföra DV till MPEG2-"DVD" med "stand alone-recorder" sparar förresten en massa HDD-plats i datorn!

 

Räcker gott och väl i kvalitet åt semesterfilmerna. Kostar nästan "inget"..

(Senaste High-Defenition-standarden låter jag vara osagt, men där krävs det väl hundratals av gigabyte bara för en liten "filmsnutt"!)

 

Men jag antar att du kör vanlig PAL-upplösning och inte HDTV på din DV-kamera..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren men jag har bara en USB-kabel. Enligt instruktionsboken kan man använda en sån, det står bara inte hur?

 

Jonte

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB1.x eller USB2?

 

USB1.x har max 12 megabit/s. Klarar inte "video".

USB2 har, om jag kommer ihåg rätt, 480 megabit/s. Klarar video. Dock inte om det ligger USB1-enheter kopplade i samma "slinga"..

 

Kör firewire, vettja!

(Har du en gammal dator, klarar den antagligen inte video så bra ändå..)

 

Firewire-kort finns annars att köpa!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=110513

 

Edit: Med firewire-kortet ovan får du ett bra videoredigeringsprogram på köpet!

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-26 21:15:57 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker på HDV så är det samma bitrate som för DV (på bandet alltså). Kvaliteten blir dock bättre eftersom man använder mer effektiv codec.

 

DVD har maximal bitrate på 9,8mbit/s (bild+alla ljud+alla subtitles), det finns ingen "dubbel bitrate" eller liknande. Kanske de syftar på nån slags subjektiv bildkvalitet där SQ ska vara dvdkvalitet och HQ tar dubbelt så mycket plats som SQ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min videokamera har också en USB-anslutning men den vägen får jag bara ut en film av väldigt dålig kvalitet (relativt orginalet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, bitraten måste givetvis vara olika, beroende på vilken kvalitet man "spelar in i"?

 

På mina "stand-alone"-DVD-brännare har jag följande alternativ, alla räknat på en 4,7 GB DVD+/- skiva:

 

HQ: 60 min.

SP: 120 min. (som skivorna också är märkta med, kolla gärna din brännbara skivor!)

SSP: 150 minuter. (ger i princip "samma" kvalitet som SP, men låter filmer längre än 2 timmar få plats på en enda DVD)

LP: 180 minuter. Bra kvalitet, klarar dock inte "alla fälten i testbilden".

SLP: 240 minuter. Okej kvalitet. motsvarar SVHS i LP-läge. (dock utan brus).

EP: 6 timmar. Ungefär bättre standard-VHS (VHS HQ)

SEP: 8 timmar. Ungefär som VHS LP. (utan "analogt brus", men med "störande" artefakter.)

 

Kan ha blandat ihop EP/LP, för att jag aldrig använder dom.. Går "aldrig" under SSP, annat än i yttersta nödfall.

 

Vad skulle annat än bitraten ändras? MPEG2 är det ju "hela tiden".. Och kompatibelt med alla DVD-spelare..

 

Att man kan klämma in HDTV på "samma" bitrate som "DVD", beror enbart på att man ändrat från MPEG2 till MPEG4. Lite "slarvigt" så är MPEG4 HDTV egentligen "divx". (om ni förstår liknelsen).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle annat än bitraten ändras? MPEG2 är det ju "hela tiden".. Och kompatibelt med alla DVD-spelare..

 

En dvd kan innehålla både mpeg1 och mpeg2. Mpeg2-filmerna kan dessutom vara med full upplösning eller halva (vertikalt) så det finns några fler parametrar att skruva på.

 

Jo, jag hoppas du såg att jag skrev om HDV, inte HDTV :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst.. ;)

 

DVD, om vi snackar DVD-video, klarar några format. Snakar vi om den "vanligaste", mpeg2, så är det ju exakt bitraten som ändras med "speltiden". Det finns dock vissa "hack":

 

På en recorder, så klarar de "tre högsta" inspelningslägena samma upplösning, kan man se på testbilden. Det "enda" som händer, är att bilden blir mer "komprimerad", utan att upplösningen förändras. "SSP"-läget, som klarar testbildens "alla fält", har (om man verkligen STIRRAR) lite mer "artefakter" än SP och HQ. Märks mest/"enbart" på stora ytor där färgen "nästan" är densamma. Där kan man se "bitarna". Med SP och HQ syns detta "nästan" inte alls. (om man inte har "förstoringsglas).

 

Att upplösningen sedan minskas (samt komprimer "inom codecen" ökar) med längre speltid är ju ganska naturligt. Men att påstå att bitraten är "konstant" inom DVD är bara dumt. Bitraten varierar. Förresten varierar bitraten även inom samma "kvalitetsklass". VBR. Dock kan inte bitraten "överstiga" (under längre tid) ett visst förutbestämt värde. Jämför med mp3 som är 128 kbps. Med VBR kan bitraten bli "nästan noll" om det är "tyst" i låten. Jämför med DVD, svarta bilder blir "nästan noll" i bitrate, med VBR.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att upplösningen sedan minskas (samt komprimer "inom codecen" ökar) med längre speltid är ju ganska naturligt

 

Ja, det är ju ett sätt att få plats med mer på samma skiva. Fast det finns bara 2 olika upplösningar (antalet pixlar) att välja på enligt dvdstandarden.

 

Vilka olika inställningsvarianter som finns skiljer antagligen en hel del. På vår LG finns det fyra lägen med ungefär 1, 2, 4 och 6 timmars speltid.

 

Men att påstå att bitraten är "konstant" inom DVD är bara dumt. Bitraten varierar. Förresten varierar bitraten även inom samma "kvalitetsklass". VBR

 

Ja det vore verkligen dumt för det behöver ju inte vara sant :)

 

Filmer kan också kodas med CBR och då är bitraten ungefär densamma hela tiden. Ska vara i alla fall, jag har inte bekymrat mig att kontrollera det särskilt noggrant.

 

[inlägget ändrat 2006-06-27 19:37:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-standarden är väl en "ganska väl bevarad" hemlighet? -Någon whitebook lär du inte få ut "gratis" i alla fall.. (eller heter den "bluebook"?)

 

Jag har gjort, med egna experiment, tester med att spela in "testbilder" (SVT:s 16:9-testbild) och olika "filmer". De tre högsta kvaliteterna för inspelningsbara DVD, var HQ, SP och SSP. Alla dessa lyckades återge SVT:s 16:9-testbild utmärkt. SSP gav något lägre amplitud i högsta upplösningsrutan. Men helt okej och "väl godkänt"..

 

De andra upplösningarna i "sjunkande led" sämre upplösning.

 

Här är "snabbgooglat" om testbild:

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-47,GGLG:en&q=testbild

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-standarden är väl en "ganska väl bevarad" hemlighet? -Någon whitebook lär du inte få ut "gratis" i alla fall.. (eller heter den "bluebook"?)

 

Ehh, jaha? Och vad har det med nåt i den här diskussionen att göra? Om det är nåt om dvdstandarden jag skrivit som är fel blir jag bara glad om någon talar om hur det egentligen är.

 

Angående dina resonemang om testbild så har det (gissar jag) med kvaliteten på uppspelningen att göra, inte med hur många pixlar mpeg2-filen innehåller per ruta.

 

Eller missförstår jag dig? Jag har lite svårt att följa ditt resonemang.

 

Här är "snabbgooglat" om testbild:

 

Tack, men testbilder har jag sett förut :)

 

Fotnot: Vad en speciell dvdspelare klarar av att spela upp behöver inte ha speciellt mycket med standarden att göra. Vissa kan spela upp i princip vad som helst, standard eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag talar om "inspelningsstandarder". För stand-alone-DVD-recorders/-HDD med DVD.)

 

Testbild har man för att kolla hur ens egen utrustning funkar. "Fälten" på testbilden visar hur bra ens utrustning är. (och man kan kalibrera efter fälten).

 

"sista fältet" på testbilden "direktsändning" ska synas på en TV med digitala filter. Med DVD-inspelning, så syns "sista fältet" (=högsta upplösningen) med bästa kvalitetsläget. För att "testa" sin DVD-Recorder/HDDrecorder, så "spelar man in" en testbild. "SSP"-läget på Philips HDD-recorders ger "alla fälten", med 2,5 timmars speltid på en enda 4,7GB DVD. Snäppet lägre (3 till 4 timmars inspelningstid på 4,7GB) klarar inte "alla fälten", högupplösningsfältet blir till grå "sörja", linjerna syns inte. Bildkvaliteten (i program) är ändå nästan omöjlig att skilja från original.

 

Hoppas att jag klarat ut dina frågetecken..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det tror jag väl.

 

Vi pratar ju om delvis olika saker. Jag pratar om i vilka format (upplösning, antal pixlar, komprimering) filmerna sparas med på en dv (vilket bestäms av dvdstandarden), du pratar mer om de olika kvalitetslägen som finns på din dvd/hdd-inspelare (vilka bestäms av tillverkaren av just den apparaten).

 

En sak undrar jag dock fortfarande över: Borde man inte spela in rörliga bilder för att bedöma kvaliteten? Som vi konstaterat redan kan ju en stillbild kodas väldigt effektivt i MPEG eftersom alla bildrutor är lika.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså:

 

Med att spela in en testbild, så syns upplösningen. (antalet linjer/"pixlar")

Spela in "riktiga" program, kan man subjektivt bedöma "kvaliteten" IRL.

 

Tre högsta lägena (HQ, SP och SPP) har samma upplösning (alla fälten på inspelad testbild syns) men skiljer sig i komprimering. Syns nästan inte alls, annat än på "helfärgade fält" samt om man stirrar noga på "kvantiseringsbrus". (Kvantiseringsbrus enkelt förklarat = "pixelbrus" exempelvis snabba rörelser samt att "helfärgade" bilder /bilder med "fina" toner kvantiseras så man kan se "kvantiseringen. Jämför med jpeg-bilder som är hårt komprimerade/digitalbilder i 256 färger etc.)

 

Sen är jag ganska "hundra" på att de olika "inspelningslägena" är fastställda gemensamt av tillverkarna, annars skulle skivorna inte funka i olika apparater..

 

Klistrar in en bild på testbildsfält:

Fälten består av lodräta "linjer", i olika upplösning. Fältet längst till höger är högsta upplösningen, fältet längst till vänster "det lägsta".

 

Högsta upplösningen, dvs. fältet till höger, syns klart och tydligt på en "modern TV" med digitalt kamfilter. Samt om man "spelar in" i HQ/SP/SSP-läge på hårddiskinspelaren/dvd-recorders. LP/EP/SLP/SEP-lägen där disken (standard 4.7 DVD) rymmer upp till 8 timmar, klarar "sämre och sämre" fält. Dvs. fälten ser ut som en "grå massa". Förutom upplösningen, försämras även kvantiseringen samt kvantiseringsbruset med lägre bitrates.

 

Jämför med MP3. (samplingsfrekvens och bitrates) Svårare är det inte, egentligen..

 

 

 

[bild bifogad 2006-06-29 15:27:23 av virtuosen2]

844842_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med att spela in en testbild, så syns upplösningen. (antalet linjer/"pixlar")

 

Det är ju den mer korrekta definitionen av linjer, det man kan se när man tittar på inspelningen.

 

Dock så kan man (bara för att ta ett exempel) spela in med 720x576 pixlar och ändå få ut dålig kvalitet om man tabbat sig vid kodningen.

 

Sen är jag ganska "hundra" på att de olika "inspelningslägena" är fastställda gemensamt av tillverkarna, annars skulle skivorna inte funka i olika apparater..

 

Varför skulle inte det fungera? När jag kodar om en film till mpeg2 kan jag bestämma att koda till 4mbit/s, 5, 6, 4.7, ja precis vad som helst mellan 2 och drygt 9mbit/s. ALLA dvdspelare kan visa en sån film om de följer standarden.

 

Våran har som sagt 4 lägen, din har, hmmm, 6 eler 8? Jag har läst om spelare som har över 30 olika lägen.

 

Jämför med MP3. (samplingsfrekvens och bitrates) Svårare är det inte, egentligen..

 

Nej precis. Så man kan ju undra varför tråden fortsätter :)

 

Och precis som med dvd kan man också koda mp3:or med precis vilken bitrate man vill (nåja), inte bara ett par förutbestämda lägen.

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-29 17:05:38 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2
Och precis som med dvd kan man också koda mp3:or med precis vilken bitrate man vill (nåja), inte bara ett par förutbestämda lägen.

 

Men då är det inte säkert, om man håller sig utanför "standard", att "alla" maskiner kan spela filen.

 

Side topic:

Själv har jag ett par divx/xvid-spelare som spelar det "mesta", men vissa mpeg-filer spelar dom inte. Fan vet varför. Antagligen, om man ska gissa, så är filen "utanför" standard.

 

(rör sig om nerladdade filer från nätet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är det inte säkert, om man håller sig utanför "standard", att "alla" maskiner kan spela filen.

 

Nej, inom standarden är ju ett krav.

 

Vad jag menar är att det man inte alls måste hålla sig till ett fåtal förutbestämda kvalitetsnivåer (typ de som du har i din HDD-recorder).

 

Räkneexempel:

 

Säg att kag vill ha en 10-minuters film som MPEG2. Om jag enligt standarden måste hålla mig mellan 2,0Mbps och 9,4Mbps (med en ljudkanal) så får jag:

 

Minimal filstorlek: 1*60*2 = 120Mbit = 120*1024*1024/8 byte = 15.728.640 byte.

 

Maximal filstorlek: 1*60*9,4 = 564Mbit = 564*1024*1024/8 byte = 73.924.608 byte.

 

73.924.608 - 15.728.640 = 58.195.968.

 

I runda slängar 58 miljoner olika storlekar på den resulterande MPEG2-filen och alla dessa olika (möjliga) filer är helt OK enligt standarden. Dessutom tillkommer olika sätt att genomföra själva kodningen på. Och en del bortgår eftersom alla varianter troligtvis inte är möjliga att uppnå.

 

Själv har jag ett par divx/xvid-spelare som spelar det "mesta", men vissa mpeg-filer spelar dom inte. Fan vet varför. Antagligen, om man ska gissa, så är filen "utanför" standard.

 

Ja det skulle jag gissa på.

 

Hur många pixlar har filmrutorna (bredd*höjd)? Mpeg1 eller Mpeg2? FPS? Bitrate? En eller flera av dessa ligger nog lite väl snett för att den ska kunna spelas upp. Eller så kanske det helt enkelt är några fel i filerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Datorn spelar upp filerna bra, dock inte "standalone-spelarna".

WMV (en annan grej) verkar inte fristående spelare heller klara av. Lite tråkigt. (WMV är ju MPEG4, så "egentligen" borde ju spelarna klara WMV. Fast microsoft kanske sätter stopp? WMA klarar dock spelarna)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo datorn brukar fixa en hel del konstiga filer.

 

Jag tycker också det är synd att inte MWV finns på fristående spelare.

 

Men inte är väl WMV samma som mpeg-4? DivX uppstod väl ur en hackad gammal variant av WMV men nu är WMV nåt helt annat? Jaja, det vore bra att ha i alla fall.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/WMV

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...